حلقه‌های مفقوده علت عدم رشد مناسب ضریب نفوذ بیمه

0

به گزارش نبض بیمه، شورای عالی بیمه در سال ۱۳۸۲با تصویب آیین نامه شماره ۵۰ ارزیابان مستقل خسارت را به صنعت بیمه معرفی نمود تقریبا بیست و پنج سال پس از انقلاب شکوه مند اسلامی و در سال ۹۳ آیین نامه ۵۰ بکلی ملغی و آیین نامه شماره ۸۵ با نگرشی مترقیانه بتصویب شورای عالی بیمه رسید، هر چند دیر هنگام اما رو به جلو گامهای بیمه مرکزی برداشته شد.

 

بیمه چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟/بیمه بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است

در تمام کشورهایی که اقتصاد سالم وپویا وجود دارد حتما رکنی بنام بیمه حامی تولید، تجارت، صنعت و خدمات بوده  است.

بی تردید ضریب نفوذ بیمه شاخص فنی مناسبی برای تشخیص رتبه و جایگاه اقتصاد هر کشور محسوب میشود و در جوامع پیشرفته سرمایه گذاری کلانی سالانه برای رشد این شاخص صورت میپذیرد.یکی از مهمترین اهرمهایی که میتواند به این رشد کمک شایانی بنماید ، برقراری امنیت خاطر برای عموم بیمه گذاران جامعه میباشد.
بیمه گران با بکارگیری از تکنیکهای بازاریابی و تلاش فراوان در یک بازار رقابتی بدنبال جذب پرتفوی مطلوب هستند و انصافا هزینه های سنگینی در این جهت صرف میکنند از جمله پرداخت کارمزد به نمایندگان، تبلیغات، آموزش،و….

اما نکته مهم اینجاست که امنیت خاطر بیمه گذار فقط در عمل و تجربه میسر میشود.نه با تبلیغ ، همیشه ذهن بیمه گذار درگیر این است که براستی چرا باید در هنگام بروز خسارت بیمه گر (ذینفع) میزان خسارت را تعیین کند ؟
چرا بیمه گران به بیمه گذاران خود این تامین را تضمین نمیکنند که درهنگام بروز حادثه تعیین میزان خسارت بدست شخص حقیقی یا حقوقی واجد صلاحیت و مستقل بنام ارزیابان خسارت که داری پروانه رسمی از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی هستند انجام میشود ؟ در حالی که مصوبه شورای عالی بیمه راهکار آنرا پیشبینی وطی آیین نامه شماره ۸۵ ابلاغ نموده است.

به جرات میتوان گفت یکی از حلقه های مفقوده علت عدم رشد مناسب ضریب نفوذ بیمه در کشورمان همین است.

بدیهی است بیمه مرکزی یگانه مرجع رسمی و ذیصلاح در این خصوص است و میتواند همانطور که در تصویب آیین نامه فوق موثر بوده به حداقل انتظار ارزیابان خسارت جامع عمل بپوشاندو در فرهنگ سازی آن نیز همچون گذشته تاثیر بسزایی داشته باشدو حسب ماده ۱۲ از همین آیین نامه رسالت ارزیابان خسارت را به آحاد جامعه اطلاع رسانی نماید.

نوشته ناصر مقدسی، کارشناس بیمه و عضو هیات مدیره انجمن ارزیابان حرفه ای صنعت بیمه

انتهای  پیام

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید