بازار سرمایه محل آزمون و خطا نیس

0

بازار سرمایه محل آزمون و خطا نیست

گفت‌و‌گوی «فراز» با «فردین آقا بزرگی» مدیر عامل کارگزاری بانک دی

« بازار سرمایه پر فرازو نشیب‌ترین  روزهای خود را تجربه می‌کند، باید نگران بود چر که بازار سرمایه محل خوبی برای آزمون و خطا نیست».  این اظهار نظر واکنش مدیر عامل کارگزاری بانک دی، به نوسانات شدید این روزهای شاخص‌ها در بازار سرمایه است.

فردین آقا بزرگی در گفت‌و‌گو با « فراز» معتقد است: « فرصت طلایی برای بهره‌برداری و اقبال مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بورس را با تصمیم‌های ناگهانی، از دست داده‌ایم، حالا شاهد خروج سرمایه‌ها از این بازار هستیم».

آقا بزرگی در این باره گفت: گفته می‌شود که ارزش سها با نرخ دلار سنحیده شود، دو نکته در این باره قابل توضیح است؛ اول آنکه قیمت دلار در ایران هیجانی افرایش پیدا  کرده است و به هیچ عنوان دلار 30 هزار تومانی منطقی نیست. نکته دوم آن که حتی در این صورت نیز شاخص  استانداری برای تاثیر پذیری ارزش سهام از نرخ ارز وجود دارد».

او صحبت‌های خود را این طور ادامه داد:  « حتی اگر نرخ ارز را ۵۰ درصد بالاتر از قیمت بازار آزاد در نظر بگیریم، باز هم قیمت‌های موجود توجیه ندارد، برای مثال شرکت‌های پرگردش و پر وزنی در بورس به چشم می‌خورد که اگر ۱۰ واحد ارزش جایگزین این شرکت باشد، بیش از سه برابر ارزش جایگزینی در حال معامله شدن است».

به گفته این آگاه بازار سرمایه: «  حباب قیمتی در دوران اصلاح بازار موجب نارضایتی سهامداران و در نتیجه تشکیل صف‌های غیر منطقی خرید و فروش خواهد شد».

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد:« توجیه ورود نقدینگی قابل قبول و قابل دفاع برای افزایش بی رویه و سطح عمومی قیمت‌ها در بورس نیست؛ نکته با اهمیت دیگر آن است که، هیچ گزینه‌ای به جز بازار سرمایه برای گسیل نقدینگی وجود ندارد باز هم ادامه روند ذکر شده توجیه ناپذیر است».

آقابزرگی افزود: « خوشبختانه به مرور زمان اصلاح قیمت صنعت به صنعت اتفاق افتاده و بازار یکسویه نیست. البته در این باره بار سنگینی بر دوش شرکت‌ها قرار گرفته است. بازار تلاش می‌کند تا با اصلاح قیمتی، خود را متعادل کند. توصیه ما آن است که رفتار تصمیم‌گیران در این بازار با حساسیت بیشتری همراه باشد».

او همچنین بر این باور است: «سهامداران، به ویژه تازه واردها باید در با تحقیق بیشتری در خصوص سگینال‌های دریافتی برای خرید سهام شرکت‌ها اقدام کنند، سگیگنال فروشی، یکی از چالش های جدی بازار سرمایه، به ویژه در ماههای اخیر است».

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید