خریداران و فروشندگان خودرو بخوانند و بدانند

0

موارد مهم در خصوص معاملات خودرو

ـ

چنانچه این روزها قصد خرید یا فروش خودرو دارید، باید به چندین مورد توجه ویژه ای داشته باشید. در این گزارش، تابناک باتو مصاحبه کوتاه و مختصری با یکی از وکلای دادگستری انجام داده که توجه شما خوبان را به آن جلب می نماییم. اگر خودرو خود را به صورت اقساطی می فروشید، حتما از سابقه حساب بانکی و اعتبار خریدار مطلع شوید.

 

چنانچه این روزها قصد خرید یا فروش خودرو دارید، باید به چندین مورد توجه ویژه ای داشته باشید. در این گزارش، تابناک باتو مصاحبه کوتاه و مختصری با محسن رضایی، وکیل دادگستری انجام داده که توجه شما خوبان را به آن جلب می نماییم.

چند توصیه مهم برای فروشنده

اگر خودرو خود را به صورت اقساطی می فروشید، حتما از سابقه حساب بانکی و اعتبار خریدار مطلع شوید.

سعی کنید در صورت دریافت چک، چک صیادی باشد و شرطی بابت عدم پرداخت وجه چک قید کنید، تا چنانچه برگشت خورد، خریدار به ازای هر روز تاخیر در پرداخت، مثلا پنجاه هزار تومان خسارت پرداخت کند.

همچنین برای برگشت خوردن چک در سررسید، اختیار فسخ قرارداد با دریافت خسارت روزانه تعیین کنید.

حتما در فروشنامه ذکر کنید که آیا خسارات نامبرده در قرارداد بدل از اصل تعهد (به جای اصل تعهد) است یا خیر؟ به این معنی که در صورت تخلف طرف مقابل، آیا ضمانت اجرای مقرر، به جای اصل تعهد اجرا می شود یا در کنار اصل تعهد؟

اما چند توصیه مهم برای خریدار

از سالم بودن خودرو مطمئن شوید و بابت اینکه موتور و یا سیلندر خودرو خرابی نداشته به مکانیک مراجعه کنید و برای سالم بودن اطاق و نداشتن رنگ به صافکار و نقاش مراجعه کنید، چون بعد از معامله ممکن است ضمانت اجرای مناسبی پیش بینی نکره باشید.

ضمن اینکه از درج عبارت «خودرو به همین شکل معامله گردید»، «خودرو به رویت کامل خریدار رسید» یا عبارات مشابه پرهیز نمایید؛ به جای آن از عباراتی چون «خودرو سالم است و عیبی ندارد» یا عبارات مشابه در قرارداد استفاده نمایید.

از اینکه سند به نام فروشنده باشد، مطمئن شوید، چون اگر به نام شخص فروشنده نباشد، نمیتواند سند را به شما انتقال بدهد و باید مالک اصلی یا وکیل رسمی مالک اقدام کند که شاید در شهر یا استان دیگری باشد و حتی در شرایطی غیر نافذ به شمار رفته یا فروش مال غیر تلقی شود.

حتماً قیمت واقعی خودرو را از چند بنگاه بپرسید که بالاتر از قیمت واقعی به شما فروخته نشود.

اگر به صورت اقساط خرید می کنید، حتما شماره سریال چک و تاریخ پرداخت را قید کنید و چک ها را در موعد مقرر پرداخت کنید تا متحمل خسارت دیرکرد و فسخ نشوید.

حداقل دو روز برای فسخ قرارداد مهلت تعیین کنید که اگر مغبون شده اید، بتوانید خودرو را پس بدهید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید