اقتصاد ایران از خود تحریمی ضربه شدیدی خورد

0

اقتصاد ایران از خود تحریمی ضربه خورد

 

«فضای هیجانی در اقتصاد ایران، سرمایه‌گذاران را فراری  داده است.  اقتصاد ایران به طرز نگران کننده‌ای غیر قابل پیش‌بینی شده است».

این مطلب بخشی از اظهار نظر احسان سلطانی، تحلیلگر اقتصادی است. سلطانی در گفت‌و‌گو با «فراز» در این باره اظهار داشت: « تحریم‌ها یک سوی ماجرا قرار دارد و در طرف مقابل،سوجویانی هسند که حتی منابع طبیعی کشور را برای درآمد زایی به حراج گذاشته‌اند».

سلطانی برای مصداقی شدن اظهار نظر خود اظهار داشت: «   طی دو سال گذشته منابعی از  جمله سنگ آن که مهمترین کالای صنعتی در کشور است از کشور به بهانه صادرات از کشور خارح شده است. »

او بر این باور است: « با چنین ساختاری نه می توان تولید را از رکود خارج کرد و نه در برابر تحریم ایستادگی داشت؛ از سوی دیگر شاهد هستیم که حتی صادرات غیر نفتی در ایران وابسته به نفت است، درآمد حاصل از این نوع صادارت نیز خدمت واردات قرار گرفته، نه توسعه زیر ساخت‌های اقتصادی در کشور، این روند بدترین نوع تحریم است».

سلطانی با اشاره به این‌ که از طرف دیگر وقتی ناامنی، بحران و بی‌ثباتی اقتصادی در کشور ایجاد می‌شود مهاجرت نیز افزایش پیدا می‌کند گفت: « به دلیل مهاجرت است که شخص خانه‌اش را می‌فروشد و در جایی مثل ترکیه خانه می‌خرد یا کالا صادر می‌کند و ارز را برنمی‌گرداند».

این آگاه اقتصادی همچنین بر این باور است، درآمد ارزی کشور طی دو سال گذشته به اندازه ای بود که  اقتصاد در سراشسبی سقوط قرار نگیرد، اما فساد اقتصادی این فرصت را از ما گرفت»

این تحلیلگر اقتصادی  در ادامه گفت‌و‌گوی خود با «فراز» از سوء مدیریت در تخصیص منابع ارزی انتقاد کرد و بیان داشت: « اتفاقاتی که در افزایش قیمت دلار افتاده نشان می‌دهد که چه فساد عظیمی پیرامون صادرات و قیمت ارز شکل گرفته است».

او در خلال صحبت‌های خود همچنین یادآور شد:« ایران  با وجودی که ارزان ترین نیروی کار را در اختیار داشت، اما به دلیل نیمه کاره رها ماندن پروژه های عمرانی و رکود تولید، جمعیت بزرگی از نیروی انسانی خود را از دست داده است. حالا همان نیروی کار با دستمزد چند برابری، به کشورهای همسایه مهاجرت می‌کنند و به این طریق با موجی از فرصت سوزی مواجه هستیم».

او صحبت‌های خود را این طور پایان داد: باید بپذیریم که مسیر اقتصادی در کشور به انحراف کشیده شده، با ادامه این روند سرعت سقوط  بیشتر خواهد شد».

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید