حاشیه هایی برای عرضه اولیه « وسپهر »

0
حاشیه هایی برای عرضه اولیه « وسپهر »

دنیای اقتصاد نوشت: عرضه اولیه وسپهر، نماد گروه مالی سپهر صادرات در بازار فرابورس روز یکشنبه این هفته انجام شد اما این عرضه اولیه با اما و اگرهایی همراه بود. یکی از مواردی که کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره عرضه اولیه وسپهر درباره آن می‌نوشتند، این بود که مشارکت در خرید این عرضه اولیه کمتر از حد تصور بوده است. اتفاقی جالب و نادر در طی ماه‌های گذشته که خرید عرضه‌های اولیه پای ثابت پرتفوی سهامداران بوده است.

بسیاری از کاربران با کنایه و انتقاد از این وضعیت نوشته بودند که اگر با قیمت کمتری هم سفارش می‌زدیم بهمان سهم می‌رسید. در این میان عده‌ای دیگر که تعدادشان کم هم نبود با استفاده از هشتگ‌های بورس و عرضه اولیه از این موضوع می‌نوشتند که علت عدم استقبال سهامداران از عرضه اولیه نه نوع عرضه بلکه عدم اعتماد مردم به بورس است.

آنها روی این موضوع پافشاری می‌کنند که هرچه زمان می‌گذرد افراد بیشتری نگاه مثبتی که در ماه‌های گذشته به بورس داشته‌اند را از دست می‌دهند و این روند ادامه دارد. در کنار این افراد هم بودند افرادی که این موضوع را مطرح می‌کردند که ممکن است چندماه دیگر سندی رو شود و در آن ذکر شده باشد که وسپهر گران فروخته شده باشد.

اما در مقابل چنین نگاه‌هایی به عرضه‌های اولیه و به خصوص عرضه اولیه وسپهر، تک و توک افرادی بودند که در صفحه‌های شخصی خود از بورس و عرضه‌های اولیه دفاع می‌کردند و این وضعیت را نتیجه دستکاری بازار معرفی می‌کردند و معتقد بودند که این رفتار اثرات مخربی بر بازار سرمایه دارد.

اما واکنش‌‌ها به استقبال سرد از عرضه اولیه وسپهر فقط مختص به کاربران عادی بازار سرمایه در شبکه‌های اجتماعی نبود و بسیاری از فعالان بازار و کارشناسان درباره این موضوع مطالبی را در صفحه‌های شخصی خود منتشر کردند. یکی از این افراد غلامحسن فتحعلی، تحلیلگر بازار سرمایه بود.

او در توییتر نوشت: «جالب این است که روز ٣٠ شهریورماه آخرین روز پذیره‌نویسی صندوق پالایش یکم با عرضه اولیه وسپهر همزمان بود که معمولا چهارشنبه‌ها عرضه اولیه‌ها انجام می‌شد. شنیده‌ها حاکی است تنها ١٧ درصد از طریق کارگزاری‌ها این صندوق را پذیره‌نویسی کرده‌اند که به نوعی نشان از استقبال سرد از پذیره‌نویسی است.» اما وضعیت این عرضه اولیه به سمتی رفت که بانک صادرات به خاطر افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد و بانک صادرات ساعاتی بعد درباره سود حاصل از عرضه اولیه گروه مالی سپهر سهام شفاف‌سازی صادر کرد.

در اطلاعیه بانک صادرات ایران آمده بود که « مدیریت این بانک به منظور رونق بازار سرمایه، رعایت الزامات قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و خروج از بنگاه‌داری نسبت به عرضه اولیه ۶ میلیارد سهم شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات به قیمت هر سهم ۱۰.۱۰۰ریال (جمعا معادل ۶۰.۶۰۰ میلیارد ریال) اقدام کرده است. بهای تمام شده سهام واگذار شده در دفاتر این بانک معادل ۶.۰۰۰ میلیارد ریال است که بر این اساس سود واگذاری معادل ۵۴.۶۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید