نوآوری در صنعت بیمه در گرو اصلاح فرآیندها، ارائه محصولات نوین و تحول دیجیتال است

0

ما در صدد هستیم با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، برای تمام ابعاد زندگی حرفه‌ای و شخصی هموطنان عزیزمان، بیمه نامه طراحی کنیم تا بتوانیم به رسالت واقعی خود که همان تأمین آرامش و امنیت است، جامه عمل بپوشانیم.
به همین منظور، این معاونت در فراخوانی با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با عنوان “رویداد فناوری‌های نوین بیمه” اقدام به شناسایی استارت آپ‌های بیمه‌ای و دارندگان طرح‌های فناورانه و نوآورانه در صنعت بیمه کرده تا بتوان از این طریق، ظرفیت‌های جدید بیمه‌ای را کشف و فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری را با ظرفیت‌های ارزشمند بیمه آشنا نماید.
خوشبختانه شرکت‌های بیمه ضرورت حرکت به سمت تحول در فضای کسب و کار با به کارگیری فناوری‌های نوین را به خوبی درک کرده‌اند و با ارائه طرح‌های نوین بیمه سعی در ورود به بازارهای جدید و ارائه خدمات بیمه‌ای متناسب با نیازهای روز جامعه را دارند.
اعتقاد داریم، نوآوری در صنعت بیمه در گرو اصلاح فرآیندها و ارائه محصولات نوین بیمه‌ای است که در این راستا همواره پذیرای نظرات کارشناسان صنعت بیمه در مسیر بهبود و توسعه آیین‌نامه‌ها هستیم چرا که شرکت‌های بیمه باید در این حوزه مکمل نهاد ناظر باشند تا بتوانند با هم‌افزایی همگرا شرایط ورود طرح‌ها و ایده‌های جدید به صنعت بیمه را تسهیل کنند.
در یک‌سال گذشته از سوی معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی برای 11 محصول جدید بیمه‌ای و تکافلی، مجوز صادر شده و امید می‌رود با ایجاد مرکز نوآوری-به‌عنوان راهبر توسعه فناوری در صنعت بیمه- ضریب نفوذ بیمه (1.9 کنونی) افزون و سپس با شناسایی ظرفیت‌های مغفول بیمه‌ای، توسعه بازارهای نوظهور، تعالی فرهنگ بیمه نویسی آسان و آگاهی بخشی و اعتماد آفرینی عمومی رو به تعالی نهد.
صنعت بیمه همیشه قدردان تلاش‌های فعالان و فرهیختگان صنعت و به‌ویژه شبکه فروش بوده و در رویکرد جدید معاونت طرح و توسعه، کلیه ذینفعان و مشخصا نمایندگان و کارگزاران خدوم جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت و برنامه‌هایی برای حضور مؤثرتر آنها در ایجاد بازارهای نوظهور بیمه‌ای در دست تدوین است.
توانمند‌سازی‌ شبکه فروش یکی از مهمترین مؤلفه‌های موفقیت شرکت‌های بیمه محسوب می‌شود و شرکت‌های بیمه با بروزرسانی دانشی-مهارتی ارکان خود درزمینه‌های مسائل فنی روز بیمه‌ای، مدیریت ریسک، بازاریابی،روانشناسی و… شبکه فروش را به سمت نقش اصلی خود که مشاور بیمه‌گذار است، سوق میدهند.
یکی دیگر از سرمایه‌های ارزشمند صنعت بیمه، مدیران و کارکنان متخصص و کارآمد هستند که باید در حفظ و ارتقای آنها کوشا باشیم. در واقع یکی از استانداردهایی که در جهت بالندگی و سرآمدی سازمانی کمک شایانی میکند، استاندارد سرمایه‌گذاری منابع انسانی است، بنابراین باید در جذب سرمایه‌های انسانی متخصص و کارآمد و تجهیز آنها به علم روز سرمایه‌گذاری کنیم و در این میان نقش مدیران آموزش شرکت‌های بیمه بسیار کلیدی و راه گشا خواهد بود.
شاید سهم چهار دهم درصدی (0.4%) صنعت بیمه ایران در مقایسه با بازار بیمه جهان خیلی چشمگیر نباشد اما نمی‌توان منکر تلاش‌های شبانه روزی کارکنان خدوم صنعت بیمه که همواره حامی هموطنان عزیز در روزهای سخت هستند، باشیم. هرچند که رشد 62.2 درصدی حق بیمه تولیدی و 53.4 درصدی خسارت‌های پرداختی در هفت ماهه گذشته امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل، خود مهر تأییدی بر گستره چتر حمایتی صنعت بیمه دارد.
اصلاح آیین‌نامه‌ها با دو هدف کاهش تصدی گری نهاد ناظر و تعالی اکوسیستم بیمه‌ای کشور در کنار توسعه نظامات رتبه بندی شرکت‌ها یکی دیگر از مأموریت‌هایی است که این روزها در دستور کار این معاونت قرار دارد و شاید بتوان از به سرانجام رسانیدن آیین‌نامه‌های شماره 102 (کارمزد نمایندگی و کارگزاری رسمی بیمه)،90 (نحوه احراز صلاحیت حرفه‌ای کارکنان کلیدی و عملیاتی مؤسسات بیمه) و 97 (سرمایه‌گذاری مؤسسات بیمه) به‌عنوان فراگیرترین آنها نام برد. بنابراین با دریافت نقطه نظرات کارشناسی شرکت‌های بیمه، شبکه فروش، صاحب نظران و فناوران این مسیر مهم طی می‌شود.
توجه توامان به رویکرد توسعه‌ای در کنار رویکرد تنظیم گری و بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور همچون بلاک چین، کلان داده، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و… در عملیات بیمه گری (مدیریت ریسک‌های نوظهور، صدور بیمه نامه، ارزیابی خسارت، پرداخت و کشف تقلب) و استفاده از ابزارهای نوین همچون اوراق بهادار بیمه‌ای نوآوری، بیمه‌های پارامتریک، بیمه اعتباری تأمین مالی جمعی، توثیق بیمه نامه‌های زندگی و… نوید آینده‌ای پر فروغ در صنعت بیمه را می‌دهد.
توسعه بیمه‌های زندگی یکی دیگر از مأموریت‌های این معاونت است. طبق آمار سال 1400 حق بیمه تولیدی بیمه‌های زندگی حدود 18.4 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال گذشته 45.4 درصد رشد داشته است. همچنین بررسی آمار این رشته در بازار بیمه حاکی از افزایش 2.4 واحدی در سهم پرتفوی این رشته در مقایسه با ابتدای دوره پنج سال اخیر دارد. همچنین طی سال 1400 این میزان با هفت دهم (0.7) واحد افزایش نسبت به سال قبل به 16 درصد رسیده است و تا هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه کمی فاصله دارد. لذا در نظر داریم با در اولویت قرار دادن ارائه پروانه فعالیت به شرکت‌های تخصصی بیمه زندگی و توجه به ابزارهای نوین مرتبط مثل ULI ها، سهم بیمه‌های زندگی را در کشور افزایش دهیم.
علاوه بر این، به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های بازار سرمایه در پوشش ریسک‌های بیمه‌ای، مجوزهای لازم برای صدور اوراق بهادار بیمه اتکایی برای برخی شرکت‌های بیمه صادر شده است.

علی بنیادی نایینی
عضو هیأت عامل و معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید