پرداختی بیمه‌شدگان بالای ۶۵ سال در بیمارستان های دولتی صفر شد

0

به گزارش نبض بیمه، میرهاشم موسوی با اشاره به اینکه از ابتدای دوره جدید، چند راهبرد اساسی در حوزه درمان مشخص شده است، گفت: راهبرد اول این است که ما باید به جهت کمی و کیفی توسعه خدمات داشته باشیم. در درمان مستقیم، متناسب با نیازها و مشکلات، به توسعه خدمت و مراکز درمانی نیاز داریم. واقعیت غیرقابل انکار آن است که درمان مستقیم به جهت رایگان بودن و کیفیت خدمت‌رسانی، برای سازمان و بیمه‌شدگان و بازنشستگان اهمیت حیاتی دارد لذا به موازات توسعه کیفیت خدمات در بخش درمان غیرمستقیم، توسعه کمی و کیفی خدمات این بخش با توجه به سطح‌بندی خدمات و تعداد بیمه‌شدگان در هر منطقه و نیازهای درمانی بازنشستگان و بیمه‌شدگان در دستور کار است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه کیفیت و عمق خدمات درمانی باید بیش از پیش افزایش داشته باشد، گفت: یکی از رویکردهای مهم ما در حوزه درمان، توسعه درمان مستقیم است؛ هرچند همچنان اولویت خرید راهبردی را در دستور کار داریم. در مجموع تلاش داریم در حوزه درمان انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشیم که بتوانیم به اقتضای شرایط تصمیم بگیریم و خدمات درمانی مطلوب به مردم ارائه کنیم.

موسوی افزود: طبیعی است با توجه به شرایط ناترازی منابع و مصارف، نمی‌توانیم هر مطالبه‌ای را در یک فضای موسع پاسخ دهیم. همه ما فطرتاً دوست داریم توسعه داشته باشیم و خدمات بیشتری ارائه بدهیم، اما محدودیت منابع، در مواردی محدودیت‌هایی را نیز در تصمیم‌گیری‌ها به ما تحمیل می‌کند.

وی در عین حال گفت: آنجایی که خدمت ارائه‌شده در درمان مستقیم، خدمت مطلوبی است و رضایت مخاطبان را در پی دارد، باید آن را ادامه بدهیم و آن را به عنوان یک الگوی موفق به سایر حوزه‌های درمانی نیز معرفی کنیم. ایده راهبردی ما این است که تا می‌توانیم دغدغه بیماری را از روی دوش بیماران برداریم و این رویکرد در درمان مستقیم ما نسبت به درمان غیرمستقیم غلبه دارد؛ اما محدودیت منابع این اجازه را به ما نمی‌دهد به هر تعداد پزشک که می‌خواهیم به کار بگیریم یا هر تعداد که می‌خواهیم بیمارستان بسازیم.

وی کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان را از راهبردهای اساسی مورد توجه در بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی توصیف کرد و گفت: هم در بخش درمان مستقیم و هم در بخش درمان غیرمستقیم، صیانت مالی از بیمه‌شدگان بسیار مهم است. در برخی از بیماری‌ها، هزینه‌های خدمات سلامت بالاست که ما هر اندازه که می‌توانیم باید این هزینه‌ها را کنترل کنیم. کسی که بیماری صعب‌العلاج دارد و از محدودیت‌ها و از عوارض بیماری رنج می‌کشد، این بیمار نباید نگران هزینه دارو و درمان باشد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اینکه مردم در حوزه درمان به خدمات تأمین‌اجتماعی نیاز دارند و برای برخی از مردم حوزه درمان تأمین‌اجتماعی تنها امکان و تکیه‌گاه به هنگام بیماری است، گفت: در بخش درمان غیرمستقیم، سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان یک سازمان بیمه‌گر نباید تبدیل به یک پرداخت‌کننده صرف هزینه‌ها شود. ما امانتدار و کارگزار مردم هستیم و باید نسبت به امانت آنها و نظارت بر کیفیت خدمت‌رسانی و تسهیل شرایط برای بیمه‌پردازان حساس باشیم.

وی در مورد برنامه‌های توسعه ظرفیت‌های درمانی تأمین‌اجتماعی نیز گفت: ۲۰۲ پروژه درمانی فعال داریم که برخی ایجادی، برخی جایگزین و برخی توسعه و ارتقا هستند. هشت مورد از این پروژه‌ها، پروژه‌های بیمارستانی بزرگ هستند که طی یکی دو سال آینده، حدود ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی را به مجموعه ظرفیت‌های درمانی کشور اضافه خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در سال گذشته بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان در درمان مستقیم برای توسعه و ساخت‌وساز و خرید تجهیزات و ارتقای هتلینگ و… هزینه داشتیم. امسال بناست که ما ۴ هزار نفر نیروی جدید را جذب کنیم که بخش قابل توجهی از این افراد در بخش درمانی مشغول به خدمت‌رسانی خواهند شد و حدود ۹ هزار میلیارد تومان در بخش توسعه خدمات، اعتبار پیش‌بینی شده است.

موسوی همچنین گفت: یکی دیگر از مطالبات اصلی حاکمیت در حوزه درمان که سازمان تأمین‌اجتماعی در آن الگویی موفق بوده، این است که ما باید پرداخت از جیب مردم را در حوزه درمان کاهش بدهیم و بلکه به صفر برسانیم. در درمان مستقیم ما این اتفاق افتاده و عزیزانی که در درمان مستقیم از ما خدمات می‌گیرند، ریالی بابت این خدمات پرداخت نمی‌کنند. در درمان غیرمستقیم هم این مسیر آغاز شده، مخصوصاً در مناطقی که مراکز درمانی ملکی نداریم، فرانشیز خدمات بستری، در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی را صفر کرده‌ایم. فرانشیز خدمات بستری و سرپایی برای همه بیمه‌شدگان بالای ۶۵ سال نیز در همه بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی صفر شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی به پیشتازی این سازمان در اجرا و توسعه طرح نسخه الکترونیک اشاره کرد و افزود: در این بخش با همکاری حوزه درمان و بخش فناوری و هوشمندسازی، از ضریب پوشش خدمات الکترونیک یا نسخه الکترونیک که حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد بود، الحمدلله الان به عدد بالغ بر ۹۰ درصد هم در نسخه‌نویسی و هم در نسخه‌پیچی رسیدیم که امیدواریم این مقدمه، باعث تحقق هدف نهایی که تشکیل پرونده الکترونیک است، شود.

موسوی منابع انسانی و کادر درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی را اصلی‌ترین سرمایه این بخش معرفی کرد و افزود: در بخش درمان تأمین‌اجتماعی، کارکنانی بسیار زبده، متخصص، همدل و همراه داریم که در همه مقاطع و ازجمله در بحران کرونا، ایثارگرانه به ارائه خدمات ادامه دادند و در این راه شهدایی نیز تقدیم مردم شد. برای حفظ و ارتقای این سرمایه انسانی که رضایت شغلی آنان بسترساز ارتقای کیفیت خدمات و جلب رضایت مردم است، اقدامات متعدد و متنوعی در دوره جدید مدیریتی سازمان تأمین‌اجتماعی آغاز شده و در حال پیگیری است که از جمله می‌توان به برقراری فوق‌العاده ویژه کادر درمان در این دوره، اصلاح مقررات بازنشستگی پرستاران و سایر اعضای کادر درمان، برگزاری آزمون استخدامی برای جذب نیروهای جدید و تازه نفس و نیز پیگیری اجرا و تأمین منابع طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد تغییرات مدیریتی در بخش درمان نیز توضیح داد: تغییرات در سطح مدیریتی در بخش درمان در دوره جدید مدیریتی سازمان، حداقلی و عندالاقتضاء و با توجه به رسیدن برخی از مدیران این حوزه به سن بازنشستگی و یا در موارد محدودی به علت ایجاد تعارض منافع ناشی از فعالیت مدیر در حوزه دیگر بوده است. به‌طور کلی اما در انتصاب مدیران جدید در بیش از ۹۰ درصد موارد، انتصاب از بدنه بخش درمان و با توجه به معیارهایی چون تعهد و تخصص در کنار هم و نیز روحیه فسادستیزی و مردمی بودن انجام شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید