یکهزار و ۶۰۰ نمونه خون بند ناف در استان بوشهر ذخیره شد

0

مسئول بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف استان بوشهر گفت: از سال ۹۷ همزمان با تاسیس این بانک تاکنون یکهزار و ۶۰۰ نمونه خون بند ناف در این استان ذخیره سازی شده است.

دکتر زیور زنگنه روز سه‌شنبه به مناسبت روز جهانی ذخیره خون بند ناف افزود: در گذشته خون بند ناف به عنوان زباله بیولوژیک نوزاد در استان بوشهر پس از تولد دور ریخته می‌شد اما امروز با راه‌اندازی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف این زباله‌های بیولوژیک ذخیره می‌شود.

وی بیان کرد: امروز با راه اندازی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف در استان بوشهر این توانمندی وجود دارد که ذخیره خون بند ناف در زمان تولد جداسازی و ذخیره شود تا بعدها در صورت نیاز به عنوان بیمه سلامت برای فرد و حتی برای خانواده مورد استفاده قرار گیرد.

مسئول بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف استان بوشهر اضافه کرد: سلول بنیادی خون بندناف مملو از سلول‌های بنیادی و نقشی مهم در درمان بیماری‌های سخت از جمله سرطان‌ها، بسیاری از بیماری‌های ارثی که منشاء خونی دارند، تالاسمی، کم خونی‌ها و کم خونی‌های مادرزادی و بیماران فلج مغزی به عنوان یک ثروت نهفته‌ با کاربردهای مختلف در حوزه پزشکی مطرح است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر پنج پزشک متخصص و ۲۰ ماما در استان بوشهر با “بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف” همکاری دارند.

زنگنه با بیان اینکه تاکنون کسی به دلیل پرداخت نکردن هزینه از دریافت خدمات این مرکز محروم نمانده است گفت: تسهیلات ویژه مرحله‌ای و تسهیلات قرض‌الحسنه از طرف بانک رسالت برای افرادی که توانایی مالی برای ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف این افراد فراهم شده است.

وی گفت: به ازای هرخون بند نافی که از خارج وارد می‌شود، چند دلار باید هزینه شود این درحالی است که با راه اندازی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کار ذخیره سازی در کشور انجام و با این کار از خروج ارز جلوگیری می‌شود.

زنگنه یادآور شد: در زمان حاضر ۲ دفتر نمایندگی در بوشهر و کنگان برای ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف فعال است و تلاش می‌شود دفاتر نمایندگی در دشتستان و گناوه نیز راه اندازی شود.

مسئول بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف استان بوشهر اضافه کرد: با تبلیغات گسترده از سوی دانشگاه علوم پزشکی، ماماها، پزشکان متخصص زنان و زایمان و متولیات سلامت و آگاهی سازی انجام شده بسیاری از مردم امروز تمایل به ذخیره خون بند ناف نوزاد خود دارند.

زنگنه گفت: سلول‌های بنیادی خون بند ناف به عنوان سرمایه بیولوژیک و دورریختنی است و به زوجینی که قصد فرزند آوری دارند توصیه می‌شود با مراجعه به دفاتر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف استان علاوه بر سایر هزینه‌های انجام شده با ذخیره سازی خون بند ناف فرزند خود سلامت او را بیمه کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید