راه اندازی صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج

0

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر از راه‌اندازی صندوق بیمه بیماران خاص و صعب‌العلاج در استان خبر داد.

 داراب بارگاهی گفت: با تأسیس این صندوق ۲۷ نوع بیماری تحت پوشش بیمه سلامت استان قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه حدود نیمی از جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، اظهار داشت: امسال شمار مؤسسات تشخیصی و درمانی طرف قرارداد این بیمه به ۵۱۶ مرکز رسیده است.
بارگاهی با اشاره به اینکه پرداخت مطالبات مؤسسه‌های طرف قرارداد بیمه سلامت به روز است گفت: مؤسسات تشخیصی و درمانی استان طرف قرارداد بیمه سلامت استان بوشهر بر اساس دریافت اسناد مطالبات آن‌ها پرداخت شده است.
وی با اشاره به ارائه خدمات ویژه به بیماران خاص افزود: ۸۵۰ بیمار خاص و صعب‌العلاج استان خدمات رایگان تشخیصی، درمانی و دارویی دریافت می‌کنند.
بارگاهی با بیان اینکه تاکنون بیماران ۵ گروه هموفیلی، دیالیزی، تالاسمی، پیوندی و ام اس به‌عنوان بیماران خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای قرار داشتند گفت: اکنون بیماری‌های سکته مغزی، سرطان‌ها، اس ام ای، عصبی – عضلانی و ان تی اس، ژنتیکی متابولیکی نیز به بیماران خاص و صعب‌العلاج افزوده شده است.
وی پرداخت هزینه‌های خدمات ناباروری تا ۳ دور در سال را از دیگر خدمات مهم سازمان بیمه سلامت دانست و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی امسال ۲ مرکز درمان ناباروری در برازجان و بوشهر راه‌اندازی می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هم گفت: بر اساس اولویت‌ها به تدریج وزارت بهداشت بیماری‌ها را اعلام می‌کند.
دکتر حسن ملکی‌زاده اضافه کرد: با توجه به منابع، بسته‌های خدمتی تدوین می‌شوند و تاکنون برای ۲۷ بیماری، بسته خدمتی تدوین شده است، اما تا تدوین بسته برای ۴۴ بیماری، زمان لازم است.
وی درخصوص نحوه شناسایی بیماران، اظهار داشت: طبق توافق صورت گرفته با بیمه سلامت، سامانه مدیریت بیماری‌های نادر وزارت بهداشت که ثبت اطلاعات بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در آنجا صورت می‌گیرد مبنای شناسایی بیماران است؛ یعنی برای اینکه بیمار بتواند ذیل صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج خدمت دریافت کند، ابتدا باید در این سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام کند و سپس از طریق تبادل الکترونیکی که با سازمان بیمه‌گر انجام می‌شود، آن‌ها از بسته خدمتی خاص خود بهره‌مند می‌شوند.
دکتر ملکی‌زاده افزود: مراحل ثبت‌نام و راستی‌آزمایی بیماران با معیار‌های وزارت بهداشت انجام می‌شود و سازمان بیمه‌گر در این زمینه نقشی ندارد و صرفا به بیمارانی که وزارت بهداشت معرفی کند، خدمت ارائه می‌شود.
وی درباره تعداد افراد تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در مرحله اول گفت: پیش‌بینی وزارت بهداشت این است که حدود ۴۵۰ هزار نفر جزو گروه بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج قرار می‌گیرند؛ البته ممکن است درگام‌های بعدی بیماری‌های دیگری هم اضافه شوند که این سبب افزایش شمار بیماران خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید