بیمه تکمیلی بازنشستگان بالاخره تعیین تکلیف شد

0

کانون عالی باید در قرارداد جدید بیمه تکمیلی نیازها و درخواست‌های جامعه بازنشستگان را جدی بگیرد.پرداخت نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان ماهانه برای بیمه تکمیلی یک خانواده سه یا چهار نفره، مبلغ کمی نیست. وقتی در نظر بگیریم که کل درآمد ماهانه یک خانواده به هفت میلیون تومان هم نمی‌رسد و وقتی به یاد بیاوریم یک بازنشسته سی سال تمام، یک سوم دستمزد ماهانه‌اش را در یک صندوق اجتماعی و بین النسلی ذخیره کرده تا در روزگار پیری و از پای افتادگی به کار آید.

در این شرایط، «حق بدیهی بازنشسته» است که برای قرارداد جدید بیمه تکمیلی که قرار است از اول آذر منعقد شود، مطالبه‌گری کند و نظرها و خواست‌های قانونی خود را مطرح نماید.

مروتی (بازنشسته کارگری) با تاکید بر اینکه انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی در سال جاری باید با روال همیشه متفاوت باشد؛ به هزینه‌های سنگین دارو و درمان اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی پول بابت بیمه تکمیلی می‌پردازیم کمترین توقع این است که دیگر خیال‌مان از هزینه‌های دارو و درمان راحت باشد؛ اگر نظرسنجی درست و عادلانه صورت بگیرد، مشخص می‌شود که علیرغم بیمه تکمیلی و هزینه‌های سنگین آن، هنوز حداقل ۵۰ درصد هزینه‌های درمان پای خود بازنشسته است.

او تاکید می‌کند: توقع بازنشستگان این است که نظرخواهی دقیق، شهر به شهر و استان به استان انجام شود؛ کانون عالی بازنشستگان باید این کار را صورت دهد؛ از بازنشستگان نظرسنجی کنند که اولویت‌های درمانی کدام است و قرارداد مطلوب چیست؛ چه فاکتورها و مولفه‌هایی باید در قرارداد جدید بیمه تکمیلی گنجانده شود و هر کدام از این مولفه‌ها باید چه وزنی در قرارداد داشته باشند؛ کانون بازنشستگان هر شهر از بازنشستگان آن شهر نظرخواهی کند، بعد اینها در سطح استان و در نهایت در سطح کشور جمع‌بندی و یکجا شود و در نهایت، برآیند نظر بازنشستگان در انعقاد قرارداد مد نظر قرار بگیرد.

به گفته مروتی، مساله بعدی، ضمانت‌های اجرایی است؛ باید قرارداد دربردارنده‌ی ضمانت‌های اجرایی محکم باشد تا اگر بیمه گذار از انجام تعهدات خود عدول کرد یا حتی در انجام آن‌ها تاخیر داشت (مساله‌ای که بسیار رواج دارد و باعث سرگردانی بازنشستگان می‌شود)، مکلف به پرداخت جریمه به جامعه هدف شود.

این بازنشسته اضافه می‌کند: نباید هیچ اصراری بر انعقاد قرارداد با یک بیمه گذار خاص باشد؛ چرا هر سال با یک شرکت ثابت قرارداد می‌بندند؛ باید از شرکت‌های بیمه گذار مختلف بخواهند در مناقصه شرکت کنند و سپس شرکتی را برنده اعلام نمایند که لیست خدماتش بیشترین شباهت را با خواسته‌ها و مطالبات جامعه بازنشستگان کشور دارد؛ نمی‌توان چشم بسته قرارداد بست و بازنشستگان را برای یکسال دیگر در دردسر انداخت.

به عقیده این بازنشسته، مستمری بگیران به دلیل کهولت سن و بیماری‌های آن، بیشترین نیاز را به درمان مطلوب و باکیفیت دارند؛ به همین دلیل است که کیفیت و کمیت قرارداد بیمه تکمیلی برای بازنشستگان به مراتب مهم‌تر از شاغلان است؛ امروز میلیون‌ها مستمری بگیر کارگری چشم انتظار قرارداد جدید بیمه تکمیلی هستند و انتظار دارند با یک قرارداد باکیفیت، بخش بزرگی از مشکلات آن‌ها در حوزه‌ی دارو و درمان برطرف شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید