۳۲۰ هزار فرد فاقد بیمه در همدان زیرپوشش «بیمه سلامت» قرار گرفتند

0

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان گفت: ۳۲۰ هزار نفر از افراد فاقد بیمه در همدان زیر پوشش قرار گرفتند.

فریبرز نیاستی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته خبرنگار اظهار کرد: خبرنگاران نقش خطیر و ارزشمندی در جامعه دارند و اطلاع‌رسانی درست، پاسخگویی و مطالبه‌گری به عنوان بخشی از رسالت این قشر است.

وی به اجرای طرح تغییر سیاست نرخ ارز دارو، موسوم به طرح «دارویار» از سوی بیمه سلامت در استان اشاره کرد و گفت: بیش از یک ماه از آغاز این طرح در کشور می‌گذرد و خوشبختانه شاهد اجرای مطلوب آن در سطح استان نیز هستیم که تاکنون هیچ نارضایتی گزارش نشده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان بیان کرد: هدف طرح دارویار این بود که یارانه دارو به انتهای زنجیره مصرف منتقل شده و به دست مصرف‌کننده برسد و بیماران در زمان نیاز با هر سطح نیازمندی بتوانند از بیمه‌ها برخوردار شوند.

وی با تاکید به اینکه در طرح دارویار تمام جوانب به خوبی دیده شد و قطعا در آینده نزدیک اثرات خوبی در مدیریت اقتصاد سلامت کشور و اقتصاد دارو شاهد خواهیم بود افزود: در آینده نه چندان دور صنعت دارو به خوبی خواهد چرخید و در چند ماه آینده کمبودهای داروهایی که قبلا داشتیم را نخواهیم داشت.

نیاستی جلوگیری از قاچاق دارو را از دیگر مزایای طرح دارویار عنوان کرد و گفت: جلوگیری از مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو نیز از مزایای طرح دارویار است و این طرح می‌تواند به واقعی شدن قیمت داروها نیز کمک کند.

اجرای طرح دارویار در ۲۳۲ داروخانه همدان

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صد درصد از داروخانه‌های طرف قرارداد استان طرح دارویار را اجرا می‌کنند افزود: در ۲۳۲ داروخانه طرف قرارداد با بیمه سلامت استان این طرح اجرا می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان بیان کرد: در راستای تسهیل تایید نسخ دارویی نیز از یکم مردادماه امسال یکی از همکاران مجرب بیمه سلامت در داروخانه شبانه‌روزی دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مهم‌ترین و حساس‌ترین داروخانه‌ استان مستقر شده و بیماران می‌توانند در همانجا تایید نسخ دارویی خود را داشته باشند.

وی در ادامه نسخه‌نویسی الکترونیک را ریل‌گذاری صحیح در حوزه نظام سلامت دانست و افزود: این طرح به سخت افزار و نرم افزار و آن هم به گستره ایران نیاز داشت و طرح بسیار بزرگ و اساسی به شمار می‌آمد که در سطح استان به خوبی پیش رفته است.

نیاستی با بیان اینکه اواخر سال گذشته نسخه‌نویسی الکترونیکی در استان در بخش دولتی به صورت صد درصد اجرایی شد اضافه کرد: با رایزنی‌هایی که با موسسات طرف قرارداد داشتیم، خوشبختانه مراکز خصوصی حتی مراکزی که طرف قرارداد با بیمه سلامت نبودند، به عنوان موسسات غیرطرف قرارداد، نسخه‌نویسی الکترونیک را آغاز کردند و در این راستا نیز امروز بیش از ۹۵ درصد هدف محقق شده است.

 آغاز نسخه‌نویسی الکترونیک در بیمارستان بوعلی همدان

وی از آغاز نسخه‌نویسی الکترونیک در بیمارستان بوعلی همدان خبر داد و افزود: ۲۰ روز پیش رایزنی‌ها انجام شد و این مرکز درمانی نسخه‌نویسی الکترونیک را آغاز کرد که کار بسیار بزرگی است و می‌تواند ما را به هدف پرونده الکترونیکی نیز نزدیک کند.

مدیرکل بیمه سلامت همدان به اجرای نظام ارجاع و صندوق بیمه‌همگانی و نیز پزشک خانواده شهری اشاره کرد و گفت: طبق تکلیفی که به دولت محول شد، سازمان بیمه سلامت ایران مکلف است تمام افراد فاقد بیمه درمانی پایه را در قالب نظام ارجاع و صندوق بیمه سلامت همگانی در سطح کشور زیر پوشش قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه طرح نظام ارجاع و صندوق بیمه همگانی مهرماه سال ۱۴۰۰ در استان به صورت آزمایشی آغاز شد و طی چند ماه اخیر بیمه‌شدن افراد فاقد بیمه شتاب یافت افزود: در این مدت قراردادهای خوبی با پزشکان در سطح استان منعقد شد که در حال حاضر قریب به ۱۲۶ پزشک عمومی طرف قرارداد هستند.

نیاستی با بیان اینکه مردم می‌توانند از طریق شماره «۱۶۶۶» نسبت به شرایط بیمه خود اطلاع یابند و در صورت فاقد پوشش بیمه‌ای، نسبت به بیمه پایه اقدام کنند خاطرنشان کرد: خوشبختانه امکانی فراهم شده که همه افراد بتوانند بیمه درمانی داشته باشند و امیدواریم در سطح استان تعداد افراد فاقد بیمه به عدد صفر برسد.

۳۲۰ هزار نفر از افراد فاقد بیمه رد همدان زیر پوشش قرار گرفتند

وی با اشاره به اینکه طرح بیمه صندوق همگانی از سال گذشته در استان اجرای شده و تاکنون ۳۲۰ هزار نفر از افراد فاقد بیمه زیر پوشش قرار گرفتند گفت: آمار دقیقی از افراد فاقد بیمه در استان وجود ندارد اما بستری‌شدگان بیمارستانها نشان می‌دهد که کمتر افرادی فاقد پوشش بیمه‌ای  هستند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه طبق نظام ارجاع، پزشک خانواده شهری می‌تواند بیماران را برای انجام تصویربرداری و آزمایشگاهی به مراکز دولتی ارجاع دهد افزود: فعلا مراکز خصوصی قراردادی در این زمینه ندارند.

وی تصریح کرد: البته با رایزنی‌هایی که با سازمان بیمه سلامت انجام دادیم موافقت شد در استان در حال حاضر به صورت آزمایشی در شهرستان‌‌های همدان، ملایر، نهاوند و کبودراهنگ با تمام مراکز آزمایشگاهی خصوصی و مراکز تصویربرداری خصوصی درجه «A»، نسبت به ارائه خدمات در طرح ارجاع قرارداد منعقد شود.

انجام خدمات تشخیصی  از طریق بخش خصوصی در نظام ارجاع

وی تاکید کرد: قرار شد در این چهار شهرستان بیمه شدگان صندوق نظام پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع خدمات تشخیصی را علاوه بر مراکز دولتی از مراکز خصوصی نیز دریافت کنند که اقدام بسیار ارزشمندی است و اگر منابع تامین شود می‌توانیم در مرحله دوم به تمام شهرستان‌های استان نیز تسری دهیم.

نیاستی با اشاره به اینکه بیمه سلامت طی دو سال اخیر حرکت روبه جلو و پیش رونده‌ای در ارائه خدمت آغاز کرده است بیان کرد: وظایف سنگینی به بیمه سلامت در سطح کشور واگذار شده که مهمترین آن نسخه‌نویسی الکترونیکی است.

وی به پرداخت‌های مطالبات مراکز درمانی از سوی سازمان بیمه سلامت در استان اشاره کرد و افزود:‌ خوشبختانه سازمان بیمه سلامت در پرداختی‌های مطالبات مراکز و موسسات طرف قرارداد دوران تاریخی و بی‌نظیری را طی می‌کند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه هفته اول مردادماه تمام مطالبات داروخانه‌ها تا پایان تیرماه تسویه شد و مابه تفاوت ارز ترجیحی نیز به داروخانه‌ها تا پایان تیرماه پرداخت شد گفت: مطالبات مطب‌ها تا پایان تیرماه و آزمایشگاه‌ها تا پایان خردادماه تسویه شده است.

وی با اشاره به تسویه مطالبات مراکز دانشگاهی و بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی تا پایان اردیبهشت ماه که مطالبات مردادماه امسال نیز علی‌الحساب پرداخت شده است خاطرنشان کرد:  امسال در مجموع ۸۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از مطالبات مراکز درمانی پرداخت شده و میزان معوقات نیز بسیار پایین است.

نیاستی به حمایت بیمه سلامت از زوجین نابارور اشاره کرد و افزود: در حال عادی حق بیمه در بخش دولتی و بخشی عمومی غیردولتی ۹۰ درصد و در بخش خصوصی و خیریه نیز ۷۰ درصد است اما در حمایت از جوانی جمعیت و زوجین نابارور این ۷۰ درصد نیز به ۹۰ درصد رسیده و در بخش خصوصی همانند بخش دولتی محاسبه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک‌میلیون و ۱۳۵ هزار نفر در همدان زیر پوشش بیمه سلامت هستند که بیش از ۶۰ درصد جمعیت این استان را شامل می‌شود گفت: در این راستا رفع هم‌پوشانی صورت گرفته و آمار واقعی است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان در پایان خاطرنشان کرد:‌ در راستای خدمات بیمه سلامت خط قرمز ما رعایت حقوق بیمه شده و کیفیت ارائه خدمات است و حتما در این زمینه نهایت تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید