نخستین بانک زیستی و پایگاه محصولات زایمانی در ایران افتتاح می‌شود

0

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان کشور گفت: یکی از طرح های در دست اقدام مرکز رویان راه‌اندازی بانک زیستی و پایگاه محصولات زایمانی است.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛از همدان ، مرتضی ضرابی ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با تشریح جایگاه سلول درمانی در علم پزشکی اظهار داشت: همه بافت‌های بدن سلول‌های بنیادین خود را دارند که البته دو نوع آن یعنی سلول‌های خون ساز و غیر خون ساز از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز در بانک خون بند ناف رویان نزدیک به 180 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است افزود: امروز ایران بزرگترین بانک ذخیره بانک خون بند ناف خاورمیانه است به گونه ای که حتی از  دیگر کشورها نیز نمونه خون بند ناف داریم.

مدیرعامل بانک خون رویان کشور ادامه داد: سلول‌های بنیادین پتانسیل درمانی بیش از 80 بیماری خونی و غیر خونی را دارند اما در کشور ما برای درمان بیماری‌هایی مانند تالاسمی، انواع سرطان خون، نقص ایمنی، کم خونی‌های مادرزادی بیشترین کاربرد را داشته است.

وی توضیح داد: مسئله سلول درمانی یک موضوع بسیار مهم بوده و هم اکنون بیش از 400 کارآزمایی بالینی در دنیا برای بیماری‌های اطفال و بالغین انجام می‌شود.

ضرابی با بیان اینکه در مجموعه رویان برای فلج مغزی، اوتیسم و آرتروز کار آزمایشی بالینی در بخش سلول بنیادی در حال انجام بوده و نتایج مختلفی به دست آمده است مطرح کرد: از دیگر طرح های مرکز رویان طرح راه اندازی بانک زیستی و پایگاه محصولات زایمانی است.

وی عنوان کرد: در این طرح مشتقات زایمان مانند خون بند ناف، جفت،پرده جنینی و بند ناف جمع آوری می‌شود تا در درمان انواع بیماری‌ها استفاده شود بر همین اساس نیز پیش بینی ما این است که بیش از 30 محصول از ضمائم زایمانی برای درمان بیماران به دست آوریم.

مدیرعامل بانک خون رویان کشور درباره میزان موفقیت پیوند سلول‌های بنیادین مطرح کرد: ما تامین کننده سلول بنیادین هستم نه مسئول و مرکز پیوند اما براساس اعلام مراکز پیوند شانس موفقیت پیوند سلول‌های بنیادین بیش از 75 درصد است آنهم در شرایطی که اگر پیوند برای بیمار صورت نمی‌گرفت مرگ افراد قطعی بود.

وی با بیان اینکه  تحقیقات مرکز رویان برای درمان بیماری ها منطبق با نیاز کشور و بر اساس شیوع آنها در کشور است اظهار داشت: این تحقیقات  به ویژه برای بیماری هایی که درمان خاصی برای آنها وجود ندارد انجام می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگرچه از سلول بنیادی به عنوان انقلاب عرصه پزشکی یاد می‌شود اما با این حال نمی‌تواند همه کارها را بکند ادامه داد: هزینه ذخیره سازی خون بندناف در بانک عمومی رایگان است اما چون با اعتبار دولتی باید مدیریت شود ردیفی به این مسئله هنوز اختصاص نیافته است، در بانک خصوصی نیز باید برای ذخیره سازی مبلغ 6 میلیون تومان پرداخت شود که افراد  می‌توانند از شرایط اقساطی یا وام بهره مند شوند.

وی با این توضیح که برای ذخیره سازی خون بند ناف خانواده‌های دارای بیماری‌های خاص نیز شرایط خاص در نظر گرفته ایم افزود: در بحث پیوند نیز  ایران کشوری است که پیوند در آن رایگان است و هزینه ها توسط بیمه پرداخت می‌شود مگر در بخش تامین سلول‌هایی که باید از دیگر کشورها تامین شود.

ضرابی با اعلام اینکه خوشبختانه در استان همدان نزدیک به 5 هزار نمونه از سال 86 تا سال 1401 جمع آوری شده است مطرح کرد:ما مدعی هستیم دانش سلولهای بنیادی در ایران بومی است.

تسنیم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید