نگهداری ۱۸۰ هزار نمونه خون بندناف در کشور/ در درمان بیش از ۸۰ بیماری به کار می‌رود

0

مدیرعامل بانک خون رویان کشور با بیان اینکه ۱۸۰ هزار نمونه خون بند ناف در کشور نگهداری می‌‌‌شود گفت: خون بندناف در درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیرخونی به کار می‌رود.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛از همدان، مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک خون رویان کشورظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت بانک خون بند ناف اظهار کرد: در خون بند ناف سلول‌های بنیادین نهفته و سلولی که در عین واحد دو ویژگی را داشته باشد، سلول بنیادین است.

وی با بیان اینکه خون بند ناف باید بلافاصله بعد از تولد نوزاد جمع‌آوری شود، گفت: حجم خون موجود در بند ناف و جفت بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر که در آزمایشگاه سلول‌های بنیادین جداسازی شده و در بانک‌ها نگهداری می‌شود که عمر نگهداری آن ۲۵ سال است.

مدیرعامل بانک خون رویان کشور با اشاره به اینکه بانک خون بند ناف در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده است، افزود: تاکنون ۱۸۰ هزار نمونه خون بند ناف در کشور جمع‌آوری و نگهداری می‌شود و کشور ما بزرگترین بانک خون بند ناف در خاورمیانه را دارا است.

ضرابی اضافه کرد: در حال حاضر بیشترین استفاده از سلول‌های بنیادین در بیماری‌‌های تالاسمی، انواع سرطان خون، بیماری نقص سیستم ایمنی و کم خونی‌های مادرزادی و درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیرخونی است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۲۰ کودک ۴ تا ۱۴ سال مبتلا به فلج مغزی از سلول‌های بنیادین استفاده کرد‌ه‌اند، یادآور شد: یکی از اقدامات مهم ایجاد پالایشگاه محصولات زایمانی رویان است که در این طرح امکان فرآوری محصولات زایمان از جمله پرده جنینی و بند ناف را فراهم می‌کند که از پرده جنینی می‌توان در جراحی‌های قرنیه، زخم دیابت و سایر موارد استفاده کرد.

مدیرعامل بانک خون رویان کشور با تأکید بر اینکه محصولات زایمان دور ریختنی نیست و اینها را فرآوری خواهیم کرد، افزود: پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۳۰ محصول زایمان ارزش نگهداری و فرآوری داشته باشد.

ضرابی با اشاره به اینکه بر اساس نیاز مرکز پیوند، شانس موفقیت پیوند سلول‌های بنیادین بیش از ۷۵ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: هزینه ذخیره سازی خون بند ناف و هزینه پیوند خون در صورت نیاز در نظر گرفته می‌شود که با اهدای خون بند ناف، هزینه رایگان و در صورت تقاضا برای نگهداری در بانک خصوصی ۶ میلیون تومان است که می‌توان قسطی پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه خون بند ناف ۱۰ تا ۲۵ سال قابل نگهداری در بانک خون رویان است، تصریح کرد: با این وجود بیشترین زمانی که تاکنون از خون بند ناف استفاده کردیم، ۱۲ سال بوده در حالی که در دنیا نمونه‌ای که بیشترین مدت نگهداری شده، ۲۲ سال شده است.

مدیرعامل بانک خون رویان کشور با اشاره به اینکه پنج هزار نمونه خون از سال ۸۶ تاکنون در همدان ذخیره سازی شده و آمار فسق خون در این استان پایین است، یادآور شد: دانش سلول‌های بنیادین در کشور ما بومی است و الان سلول بنیادی را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کنیم؛ تجهیزات ما به روز است به طوری که برای برخی تجهیزات حیاتی نیز به دنبال بومی سازی هستیم.

 

فارس

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید