تشریح جزئیات بیمه شدن زنان خانه‌دار

0

مدیرکل تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: زنان خانه‌داری که فاقد شغل باشند می‌توانند تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند همچنین برای این افراد محدوده سنی بین ۱۸ تا ۵۰ سال در نظر گرفته شده است.

عبدالله مختاری درخصوص شرایط بیمه زنان خانه‌دار، اظهار کرد: گسترش پوشش بیمه‌ای در افرادی که فاقد بیمه هستند یکی از سیاست‌های تامین اجتماعی محسوب می‌شود، بیمه زنان خانه‌دار نیز ظرفیت بسیار خوبی در این راستا ایجاد می‌کند اما این مضوع در سنوات گذشته مغفول مانده بود.
مدیرکل سازمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری افزود: بیمه زنان خانه‌دار مربوط به زمان حال نیست چراکه بیمه‌شدگان خاص سازمان تامین اجتماعی باید دارای شغل باشند، زنان خانه‌دار نیز به این دلیل که شغلی برای آن‌ها تعریف نشده بود نمی‌توانستند تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند به همین دلیل این سازمان دستورالعملی صادر کرد و زنان خانه‌دار را مشمول بیمه قرار داد.

وی ادامه داد: زنان خانه‌داری که فاقد شغل باشند می‌توانند تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند همچنین برای این افراد محدوده سنی بین ۱۸ تا ۵۰ سال در نظر گرفته شده است، بیمه زنان خانه‌دار تابع مشاغل آزاد است و بنابراین دارای سه نرخ است که افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

مختاری عنوان کرد: در بیمه مشاغل آزاد سه نرخ ۱۲ درصد، ۱۴ درصد و ۱۸ درصد حداقل دستمزد وجود دارد که در بیمه زنان خانه‌دار نیز همین سه نرخ وجود دارند و با تغییر درصد حق بیمه پوشش بیمه‌ای و تعهدات سازمان تامین اجتماعی نیز دچار تغییر می‌شوند یعنی نرخ ۱۲ درصد تنها بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی را شامل می‌شود یعنی موضوع فوت و از کار افتادگی در این نرخ پوشش داده نمی‌شود.

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در نرخ ۱۴ درصد بیمه زنان خانه‌دار بازنشستگی و فوت حین بیمه‌پردازی تحت پوشش بیمه قرار دارد اما از کار افتادگی در این نرخ پوشش داده نمی‌شود اما نرخ ۱۸ درصد به صورت کامل موضوعات بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: حسن بیمه زنان خانه‌دار نسبت به بیمه مشاغل آزاد این موضوع است که شخص می‌تواند نرخ مورد نظر خود را در بیمه انتخاب و انعقاد قرارداد کند اما بیمه خود را بدون درمان درنظر بگیرد و درمان را از تبعه خود استفاده کند یعنی زنان خانه‌دار برای درمان از بیمه همسر خود استفاده کنند و صرفا از خدمات بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی بیمه خود بهره‌مند شود.

مختاری یادآور شد: در بیمه تامین اجتماعی اگر فرد جزو بیمه‌شدگان اجباری، قالی‌بافی، کارگران ساختمانی، رانندگان و… بوده و قطع ارتباط کرده باشد و پس از آن به صورت خویش‌فرما اقدام به انعقاد قرارداد بیمه مشاغل آزاد، خانه‌داری، قالی‌بافی و… کند سوابق بیمه‌ای گذشته این فرد در قرارداد جدید افزوده شده و فرد می‌تواند ادامه بیمه خود را داشته باشد تا زمانی که به سن بازنشستگی برسد.

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: حق بیمه‌ای که توسط این سازمان دریافت می‌شود براساس مصوبه شورای عالی کار است یعنی این شورا دستمزد را اعلام می‌کند و این دستمزد مبنای پرداخت در سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرد، معمولا به این دلیل که بار مالی بیمه برای زنان خانه‌دار اهمیت دارد معمولا حداقل دستمزد مورد انتخاب این افراد قرار می‌گیرد که حدود ۵۱۸ هزارتومان حق بیمه نرخ ۱۲ درصد، ۶۳۰ هزارتومان حق بیمه نرخ ۱۴ درصد و حدود ۸۰۰ هزار تومان نیز مبلغ حق بیمه نرخ ۱۸ درصد است.

وی با بیان اینکه انتخاب دستمزد در بیمه زنان خانه‌دار بین حداقل تا حداکثر میزان قابل انتخاب است، افزود: زنان خانه‌داری که قصد دارند حداکثر میزان دستمزد را برای خود انتخاب کنند مبلغ حق بیمه‌ای که باید پرداخت کنند هفت برابر مبالغ حق بیمه ذکر شده برای حداقل میزان دستمزد است.

مختاری ادامه داد: انعقاد قرارداد مشاغل آزاد در سازمان تامین اجتماعی منوط به داشتن شغل بود و هدف سازمان نیز گسترش پوشش بیمه‌‎ای قرار داشت به همین دلیل یکی از بیمه‌هایی که در بحث بیمه فراگیر خانواده که سازمان تامین اجتماعی دستورالعمل آن را صادر کرده بیمه دانشجویی است که درصورتی که درگذشته امکان داشتن بیمه برای دانشجویان فراهم نبود اما درحال حاضر این افراد می‌توانند مبلغ دستمزد خود را مانند زنان خانه‌دار انتخاب کند همچنین این افراد نیز می‌توانند از خدمات درمانی بیمه خود استفاده نکنند و برای موضوعات درمانی تحت پوشش بیمه‌ای پدر خود قرار داشته باشند پس از پایان زمان دانشجویی و ورود فرد به بازار کار نیز این بیمه دانشجویی به عنوان سابقه فرد محسوب و برای بازنشستگی فرد قابل استفاده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید