سقوط شاخص کل بورس به کمتر از یک میلیون و 600 هزار واحد

0

سقوط شاخص کل بورس به کمتر از یک میلیون و 600 هزار واحد
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه با ریزش 57 هزار و 81 واحد روبرو شد.

به گزارش   نبض بیمه ” ، شاخص بورس اوراق بهادار تهران که این هفته روند سقوطی را پی گرفته است، امروز هم بعد از ریزش 47 هزار واحدی روز گذشته در پایان معاملات، با ریزش بی‌سابقه 57 هزار و 81 واحد به رقم یک میلیون و 595 هزار و 154 واحد رسید.
همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن با کاهش 6 هزار و 172 واحد به رقم 415 هزار و 912 واحد رسید.
ارزش روز بازار به بیش از 5 میلیون و 935 هزار میلیارد تومان رسید، در حالی که این ارزش در روزهای رونق به حدود 8 میلیون میلیارد تومان رسیده بود.
امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 3.3 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 477 هزار نوبت معامله و به ارزش 4 هزار و 948 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
امروز همه شاخص‌های بورس قرمزپوش بوده و عقب نشینی داشتند به گونه‌ای که شاخص کل بورس نسبت به روز گذشته 3.45 درصد افت کرد. شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 3.45 درصد کاهش یافت. همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام 1.46 درصد عقب نشینی داشتند. شاخص آزاد شناور 3.3 درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 3.8 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 2.7 درصد عقب نشینی داشت.
امروز نمادهای مهم شاخص‌ساز هم نتوانستند جلوی ریزش بازار را بگیرند و نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، گل گهر، پالایش نفت اصفهان، هلدینگ تاپیکو و پالایش نفت تهران به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.
نمادهای پربیننده در بورس شامل بانک ملت، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، ایران خودرو، پتروشیمی سرمایه ایرانیان، بانک تجارت و سایپا بودند.
امروز اوضاع فرابورس ایران هم مانند بورس بد بود به گونه‌ای که شاخص کل فرابورس در پایان معاملات با ریزش 217 واحدی به رقم 17 هزار و 599 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 149 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران در فرابورس بیش از 1.5 میلیون سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 378 هزار نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 525 میلیارد تومان دادوستد کردند.
امروز نمادهای بیمه پاسارگاد و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای پتروشیمی مارون، گهر زمین، ذوب‌آهن، پتروشیمی تندگویان و فولاد هرمزگان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.
نمادهای پربیننده در فرابورس شامل بانک دی، پتروشیمی تندگویان، آریا ساسول، ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه گذاری صبا تأمین، پتروشیمی زاگرس و توسعه و عمران استان کرمان بودند.
به گزارش فارس، گرچه این روزها قیمت ارز رو به افزایش است، اما شاخص بورس رو به کاهش است که دلیل عمده آن فضای سیاسی کشور و همچنین فضای روانی حاصل شده در بازار سرمایه و رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران حقیقی، همچنین به نظر می‌رسد بخشی از سرمایه‌ها از بازار سرمایه به سمت بازار دلار و سکه و یا بازار مسکن حرکت کرده است.
به نظر می‌رسد دولت و مجلس باید از فرصت پیش آمده در ماه‌های قبل برای حضور مردم در بورس نهایت استفاده را می‌کردند و اکنون نیز با عرضه شرکت‌های ارزنده و همچنین الزام شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری حقیقی باعث رونق بازار بورس شوند. چون پول‌هایی که وارد بازار سرمایه می‌شود جذب تولید خواهد شد، در حالی که اگر همین پول‌ها وارد بازارهای رقیب شود، باعث افزایش تورم و بهم ریختن بازارهای موازی می‌شود.
همچنین خبرهای جسته و گریخته از فروش صندوق پالایشی یکم نشان می‌دهد در نهایت حدود 11 هزار میلیارد تومان از واحدهای صندوق پالایشی یکم یا همان دارا دوم با وجود ریزش بازار توسط مردم خریداری شده است.
ارزش کل صندوق دارا دوم یا همان پالایشی یکم حدود 73 هزار میلیارد تومان بوده که با تخفیف در نظر گرفته شده به حدود 58 هزار میلیارد تومان می‌رسد و درواقع حدود 19 درصد از واحدهای این صندوق توسط مردم پذیره‌نویسی شده است

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید