بیمه مرکزی با ورود به موقع می تواند نقش صحیحی را برای استارتاپ‌های آنلاین ایفا کند

0

به گزارش نبض بیمه به نقل از تابناک،  مدیر عامل هلدینگ سپاس و بیمه دات کام با اشاره نقش بیمه مرکزی در حوزه کمک به توسعه استارتاپ‌های آنلاین بیمه‌ای، گفت: بیمه مرکزی به عنوان یک رگولاتور همواره تلاش می‌کرد تا با ایجاد فضای مناسب و نیز با هموار کردن مسیر درست بتواند نسبت به سایر رگولاتورها در زمان مناسب نقش صحیحی را برای استارتاپ‌های آنلاین ایفا کند.

امروزه بسیاری از خدمات نوین و فناوری‌های جدید توسط شرکت‌های نوپا و استارتاپی ارائه می‌شود این درحالیست که در گذشته نسبت به این شرکت‌ها اعتمادی از سوی مسئولان وجود نداشت؛ اما امروزه استارتاپ‌ها با خلاقیت و ارائه فناوری‌های بکر و تازه توانسته‌اند اعتماد مسئولان را به خود جلب کنند.

در همین راستا صنعت بیمه که در گذشته به صورت قدیمی و سنتی خدماتی را به مشتریان ارائه می‌کرد اما امروزه با ایجاد تحول از این قافله عقب نماند و توانست از دستاوردهای نوین استارتاپ‌ها و از تیم‌های جوان استارتاپی طی دو سال اخیر به ویژه در شرایط پاندومی کرونا بهره‌مند شده و با حضور و سرمایه‌‌گذاری در این عرصه در کنار شرکت‌های بیمه و شبکه فروش گسترده قرار بگیرد.

براساس این گزارش بیمه دات‌کام نیز یکی از این شرکت‌هایی است که طی ۲ سال اخیر نام آن بسیار به گوش می‌رسد و امروز مدیرعامل آن مسیر ۵ ساله این استارتاپ را تشریح می‌کند.

مهندس بهاره شریفیون مدیر عامل هلدینگ سپاس و بیمه دات کام در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک ضمن اشاره به سوابق کاری و تحصیلات، گفت:حدود ۲ سال در بیمه الکترونیک مشغول بکار بودم تا اینکه از سال ۱۳۸۸ به نوعی وارد فضای IT شدم و در حوزه تحصیلات تکمیلی نیز تصمیم به تحصیل در رشته MBA با توجه به نزدیکی به بیزنس و لازمه کار بودن گرفتم و سال ۱۳۸۹ در دانشگاه امیرکبیر موفق به اخذ پذیرش شدم.

مدیرعامل بیمه دات‌کام با اشاره به گذراندن بورس کامل تحصیلی رشته MBA در دانشگاه آلمان، تصریح‌کرد: در ادامه کار در حوزه IT، pmo مجموعه شرکت راهبر زیرمجموعه وزارت بازرگانی وقت شدم و در سال ۱۳۹۱ نیز وارد شرکت بهستان که در حوزه پرداخت فعالیت داشت، شدم.

شریفیون با اشاره به فعالیت در حوزه پرداخت، گفت: پروژه‌های موفقی همچون کد رهگیری املاک، پروژه شبنم در حوزه اصالت کالا و پروژه میزان که امکان خرید اقساطی و بن‌کارت را برای مدیریت زنجیره مبدا تامین تا خریدار نهایی مدیریت می‌کرد، با مشارکت بنده در ابتدای دهه ۹۰ اجرایی شد.

مدیرعامل بیمه دات‌کام با اشاره به دغدغه و ایده کار در حوزه بیمه خاطرنشان کرد: با توجه به تفاوت شرایط شرکت‌های بیمه‌ای و اینکه اغلب اطلاعات زیادی در خصوص شرایط مختلف محصولات این شرکت‌ها نداشتیم، جرقه‌ای در ذهن من ایجاد شد و پس از آن بازه‌ای صرف مطالعات و بررسی شد.

شریفیون با اشاره به پایه‌گذاری استارتاپ بیمه‌ای بیمه‌دات‌کام در پی این ایده، گفت: حدود ۶ ماه زمان مطالعاتی صرف ابعاد مختلف این حوزه، نیازهای حوزه IT، فرصت‌های صنعت بیمه و توجیه اقتصادی این طرح شد که به این نتیجه رسیدیم که زمان مناسبی برای ورود به این عرصه است.

وی با اشاره به شرایط مناسب ایران در حوزه پرداخت با توجه به زیرساخت موجود و نگاه دولت الکترونیک اظهار کرد: صنعت بیمه در سال ۹۵ شرایط خیلی مطلوب نداشت و تا آن زمان ادبیات حوزه IT و استارتاپی در این حوزه اصلا مطرح نبود و شرکت‌های بیمه مستقلا خدمات را ارائه می‌دادند و حتی در بسیاری مواردی سایتی برای ارائه خدمات وجود نداشت.

بیمه‌ دات‌کام، پایه گذار ورود بیمه شخص ثالث در حوزه الکترونیک/ نگاه مثبت بیمه مرکزی به حوزه فناوری و نوآوری

مدیرعامل بیمه دات‌کام با اشاره به برخی مقاومت‌های تقنینی در ابتدای کار بیمه دات کام، اضافه کرد: به طور مثال در بیمه شخص ثالث این مسئله مطرح بود که این بیمه را به هیچ وجه نمی‌توان الکترونیکی کرد زیرا متقاضی بایستی امضا کند که رفت و آمدهای زیادی از سوی ما و بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌ای اتفاق افتاد و در نهایت خوشبختانه قوانین نیز متاثر از ورود تازه واردان استارتاپی حوزه بیمه شد تا این فرآیندها اصلاح شود.

شریفیون با اشاره به اینکه امروز دیگر نیازی به بیمه‌نامه به صورت فیزیکی نیست، افزود: رفت و آمدهای زیادی در این زمینه با واحد فناوری اطلاعات بیمه مرکزی انجام شد و سعی کردیم که کنار ماجرا حرکت کنیم زیرا به دنبال دیجیتال‌کردن فرآیند گذشته به معنای واقعی بودیم.

وی با اشاره به زیرساخت‌های فنی و اطلاعاتی در حوزه دیجیتال ادامه داد: تمام این مسائل باعث شد تا بیمه مرکزی تغییرات جدی در ساختار خود ایجاد کند و الزاماتی را برای درج صحیح اطلاعات بیمه‌گذاران توسط شبکه فروش ایجاد کند.

بیمه مرکزی سعی در ایجاد فضای مناسب برای استارتاپ‌های بیمه‌ای داشته است

مهندس شریفیون با اشاره نقش بیمه مرکزی در حوزه کمک به توسعه استارتاپ‌های آنلاین این حوزه، گفت: بیمه مرکزی از یک زمانی به عنوان یک رگولاتور بسیار تلاش کرده است تا فضای مناسبی را فراهم کند و حتی با هموار کردن مسیر درست توانست نسبت به سایر رگولاتورها در زمان مناسبی وارد عمل شود تا نقش صحیحی را برای استارتاپ‌های آنلاین تعریف کند.

مدیرعامل بیمه دات‌کام تأکید ‌کرد: بیمه مرکزی امروز می‌بایست با ارائه بهترین رویکرد خود و با نگاه همه‌جانبه و یکپارچه قواعدی که تعریف می‌شود برای تمام ارکان یک فضای رقابتی سالم را داشته باشد و ما در بسیاری موارد از همراهی بیمه مرکزی تقدیر می‌کنیم و به لحاظ کلی روند، روند رو به رشد و مثبتی است.

بیمه دات‌کام به صورت ۲۴ ساعته در حال خدمت‌رسانی است

مدیرعامل بیمه‌ دات‌کام با اشاره به نگاه مثبت بیمه مرکزی به حوزه فناوری و نوآوری در سال ۹۸ و زمان تصدی دکتر سلیمانی، گفت: با تدوین آئین‌نامه لقب کارگزاری آنلاین برای استارتاپ‌های بیمه‌ای در نظر گرفته شد و امروز ما در این زمینه بحث داریم و قواعد حاکم بر کارگزاری‌های آفلاین و سنتی بیمه‌ای بسیار متفاوت با ما است و الزامات ما از جنس تکنولوژی، سیستم‌های در دسترس، پیگیری ۲۴ ساعته، توان مالی و فنی است.

ارسال نسخه فیزیکی بیمه به صورت رایگان به سراسر کشور

شریفیون با اشاره به ایجاد خلط مبحث در خصوص عنوان کارگزاری آنلاین و در صدد بودن برای بازنگری آئین‌نامه مربوط، گفت: طی ۲ سال اخیر بیمه دات‌کام شرایط خوبی را پیدا کرده است و در حال حاضر ۱۰ رشته از ۲۲ رشته فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای بر روی پلتفرم بیمه دات‌کام پیشنهاد و ارائه می‌شود و به صورت ۲۴ ساعته در حال خدمات‌رسانی هستیم و مرکز تماس ما نیز به صورت شبانه‌روزی در حال پاسخگویی به مشتریان هستند.

وی با اشاره به تحت پوشش بودن تمام جغرافیای کشور، گفت: برای کسانی که تمایل به دریافت نسخه فیزیکی بیمه‌نامه هستند، به صورت رایگان در سراسر کشور ارسال می‌شود و از طرفی با شبکه گسترده‌ای از نمایندگان در حوزه صدور، بازدید برای بیمه بدنه و به طور کلی هر بیمه‌ای که نیاز به بازدید و صحت‌سنجی اطلاعات اولیه به شکل حضوری دارد، در حال فعالیت هستیم.

مدیرعامل بیمه دات کام با اشاره به ورود پررنگ در حوزه تبلیغات از سال گذشته، خاطرنشان کرد: منهای حوزه زیرساختی تبلیغات، در زمینه سئو و تولید محتوا در حد توان تلاش کردیم تا محتوایی مفید و موثر برای صنعت و بیمه‌گذار وجود داشته باشد و از طرفی سهم کوچکی در زمینه ارتقا فرهنگ خرید بیمه داشته باشیم.

مهندس شریفیون با اعلام اینکه مجله بیمه دات‌کام در حال حاضر رتبه اول گوگل را در اختیار دارد، گفت: تبلیغات رادیو و تلویزیونی خود را از سال گذشته آغاز کردیم و اسپانسر باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس شدیم و سرویس‌های متنوعی به هواداران این ۲ باشگاه پرطرفدار ارائه می‌کنیم.

وی به تجربه مدل‌های مختلف در این مسیر اشاره کرد و ادامه داد: به طور مثال این امکان فراهم شد تا اشخاص با خرید بیمه بن‌هایی برای خرید از سایت‌های جذاب دیگر در اختیار داشته باشند و به طور متقابل نیز از خدمات و سرویس‌های ما برای ترغیب مشتریان استفاده کنند‌.

سهم بالای فروش آنلاین توسط بیمه دات‌کام

وی با اشاره به کاهش تولید حق بیمه در زمان پاندمی بیماری کرونا در کشور نسبت به سال‌های، ادامه داد: مجددا امروز شرایط بازار بیمه رو به رشد بوده و طبق مطالعات ما از تمام بازار بیمه حدود ۴۰ درصد قابلیت فروش آنلاین را دارد و از این میزان مجموعا حدود ۳ تا ۴ درصد فروش آنلاین برآورد می‌شود و طبق این آمار بیمه مرکزی، بیمه دات‌کام سهم بالای فروش بیمه آنلاین را در اختیار دار‌د.

مدیرعامل بیمه دات‌کام ضمن ابراز امیدواری برای دستیابی به  سهم بالای بازار بیمه آنلاین تا سال آینده، گفت: قطعا یکی از اهداف اصلی ما نیز تاثیر مثبت در ارتقا ضریب نفوذ بیمه در کشور بوده است و گاهی این موضوع با افزایش رشته‌های بیمه‌ای محقق می‌شود که بیمه دات‌کام در این زمینه چندین پروژه موفق از نظر نیازسنجی مشتریان بر اساس محیط موجود داشته است.

مهندس شریفیون با اشاره به مثال بیمه تجهیزات الکترونیکی، اضافه‌کرد: ما با واردکنندگان تجهیزات الکترونیکی قراردادهایی بستیم تا بیمه را به صورت مزیتی بر روی محصول به مشتریان ارائه کنند و این بیمه را از سبد خانوار خارج کردیم و شرایط این بیمه‌نامه کاملا بر مبنای محصول طراحی شده است.

سالانه۲۱ میلیون دستگاه بیمه می‌شود

وی با اشاره به تبدیل ظرفیت بالقوه به ظرفیت بالفعل به عنوان یکی از روش‌های ضریب نفوذ بیمه، ادامه داد: ما و به طور کلی استارتاپ‌های بیمه‌ای در این حوزه می‌توانند نقش موثر داشته باشند و بستر مناسبی در این زمینه وجود دارد و به طور مثال از حدود ۲۴ میلیون دستگاه خودرو در کشور، نهایتا ۲۱ میلیون دستگاه سالانه بیمه می‌شوند و این تسهیلگری موجود حتما برای ترغیب این بخش بالقوه برای استفاده از بیمه موثر است.

امکان خرید بیمه‌های کوتاه مدت و اقساطی در بیمه دات‌کام

مدیرعامل هلدینگ سپاس با اشاره به نقش موثر بیمه با توجه به مشکلات موجود اقتصادی، اضافه‌کرد: در حوزه بیمه بدنه امروز این امکان وجود دارد که شرکت‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و پوشش‌های مختلف آن‌ها قابل مقایسه است و ما شرایط پرداخت اقساطی و خرید بیمه‌های کوتاه مدت ۱ ماه، ۳ ماه، ۶ ماهه و ۹ ماهه را فراهم کردیم که تماما در ترغیب به استفاده از بیمه بدنه بسیار موثر است.

مهندس شریفیون با اشاره به برخی چالش‌ها در مسیر بیمه دات‌کام، گفت: یکی از چالش‌ها در اوایل فعالیت این بود که برخی شرکت‌های بزرگتر و قدیمی‌تر موافق قرارگرفتن نام و مبلغ بیمه در کنار سایر شرکت‌ها نبودند و البته در حوزه بیمه شخص ثالث و نظارت بر قیمت‌گذاری، تفاوت شرکت‌های بیمه‌ای با یکدیگر بسیار کم است.

وی با اشاره به درک و هوشیاری بالای شرکت‌های بیمه‌ای برای حضور در بازار فروش آنلاین بیمه ادامه داد: امروز با توجه به یکسان‌سازی و دیدن نتایج سالانه، دیگر دغدغه زیادی در خصوص مقایسه قیمتی ندارند و البته که در برخی رشته‌ها تفاوت قیمتی کماکان فاحش است‌.

مدیرعامل بیمه دات‌کام با اشاره به آیتم‌های نمایش داده شده در رشته‌های بیمه‌ای، تصریح‌کرد: امروز برای انتخاب مشتری شعب پرداخت خسارت، رتبه در بیمه مرکزی، نمایندگان هر استان و شهرستان و قیمت است و در نهایت به دنبال آن هستیم که شخصی که تمام این اطلاعات را مشاهده می‌کند، بهترین تصمیم را بگیرد.

وی با اشاره به قدمت و تعهدآور بودن صنعت بیمه و به تبع وجود ملاحظات بالا، ادامه داد: شبکه فروش فعال می‌تواند حساسیت‌هایی را ایجاد کند و شاید نمایندگان فروش گمان می‌برند که با وجود ما خطری برای کسب و کار آن‌ها ایجاد شود و بیمه مرکزی نیز سعی بر جانب احتیاط داشته و البته مباحث تکنولوژی پرداخته و امروز در مقطعی قرار داریم که هوشیاری بیمه مرکزی به عنوان متولی و ناظر بسیار تعیین‌کننده است.

سامانه آنلاین ارزیابی و پرداخت خسارت خودرو به زودی عملیاتی خواهد شد

مهندس شریفیون با اشاره به سایر اقدامات و برنامه‌های بیمه دات‌کام برای سال ۱۴۰۱، گفت: بیمه دات کام از سال گذشته اپلیکیشن اعلام، ارزیابی و پرداخت خسارت تدارک دیده شده است که در فاز اول با رشته درمان تکمیلی آغاز شد به زودی بر روی خودرو عملیاتی خواهد شد و این که بیمه‌گذار اگر جایی دچار خسارت شد بتواند به صورت آنلاین اعلام کند که انشالله از ماه آینده به صورت پایلوت در یکی از مناطق کشور اجرایی خواهد شد تا در ۳ ماه پایانی سال به صورت کشوری اجرا شود.

وی با اشاره به استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی برای ارزیابی آنلاین خسارات در اپلیکیشن بیمه‌ دات‌کام، ادامه داد: اقدام دیگر که پس از تحلیل در حال تولید آن هستیم، سامانه برگزاری مناقصات بیمه‌ای سازمان‌ها و نهادهای مختلف است که می‌تواند در یک پلتفرم تمام عیار تخصصی صنعت بیمه برگزار شود.

مدیرعامل بیمه دات‌کام با اشاره به سیستم بازاریابان، گفت: در کشور تعداد قابل توجهی از اشخاصی که ظرفیت بازاریابی دارند، وجود دارد که بسیاری از نمایندگان شرکت‌های بیمه‌ای هستند که می‌توانند به صورت یکپارچه و در پنل شخصی تمام رشته‌های بیمه‌ای را به فروش برسانند که این سیستم نیز یک زیرساخت فناورانه دارد.

این بانوی کارآفرین موفق با اشاره به آغاز فعالیت بیمه دات‌کام با حوزه پرچالش بیمه شخص ثالث، ابراز کرد: در آن زمان فکر کردیم که اگر بیمه ثالث الکترونیکی شود، در سایر رشته‌ها نیز این مهم محقق خواهد شد و اگر به نتیجه نرسد بایستی مدل دیگری را انتخاب کنیم و تقریبا سالانه ۲ یا ۳ رشته بیمه‌ای را به خدمات بیمه دات‌کام اضافه کردیم.

مهندس شریفیون گفت: در ابتدا ما با ۶ شرکت بیمه‌ای قرارداد داشتیم و امروز تقریبا با تمام شرکت‌های که امکان ارائه خدمات را دارند، قرارداد داشته و در پلتفرم پیشنهاد می‌دهیم.

خانواده بیمه‌ دات‌کام از ۳ نفر به ۱۰۰ نفر رسید

مدیرعامل بیمه دات‌کام در پایان ضمن اعلام دریافت موافقت اصولی دریافت مجوز کارگزاران برخط و قرار داشتن در مراحل پایانی اخذ پروانه، گفت: از سال ۹۵ و شروع فاز مطالعاتی بیمه دات‌کام تیمی ۳ نفره بودیم و امروز بیمه دات‌کام حدود ۱۰۰ نفر پرسنل مستقیم دارد و تقریبا ۵ الی ۶ برابر نیز به صورت غیرمستقیم و نمایندگی در حال همکاری هستیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید