شرط واریز یارانه مشخص شد | یارانه 6 میلیونی در راه ؟

0

محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با یارانه بلاعوض کشت محصولات کشاورزی اظهار داشت: برای حمایت از تولید کالاهای اساسی در کشور به کشاورزانی که گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی بکارند یارانه به صورت مستقیم پرداخت می‌شود

 معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی در خصوص پرداخت یارانه 6 میلیون تومانی جدید دولت ارائه داد.

محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با یارانه بلاعوض کشت محصولات کشاورزی اظهار داشت: برای حمایت از تولید کالاهای اساسی در کشور به کشاورزانی که گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی بکارند یارانه به صورت مستقیم پرداخت می‌شود؛ در فاز اول به ازای هر هکتار 3 میلیون تومان به افرادی که دانه سویا بکارند پرداخت می‌شود، 3 میلیون تومان نیز به عنوان افزایش عملکرد بهره وری در این بخش پرداخت خواهد شد.وی افزود: 200 میلیارد تومان یارانه برای کشت سویا در کشور یارانه بلاعوض در نظر گرفته شده و برای اجرا ابلاغ شده است.

معاون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه چرخش سیاستی در حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی ایجاد شده است گفت: از سال زراعی آینده تولید ۸ محصول اساسی مشمول یارانه بلاعوض ۶ میلیون تومانی برای هر هکتار می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برای سال زراعی آینده علاوه بر سویا؛گندم، جو، برنج، کلزا، ذرت علوفه‌ای و عدس نیز به این صورت حمایت می‌شود تا شاهد جهش تولید در این محصولات باشیم. وی با بیان اینکه برای تولید 8 محصول یارانه بلاعوض پرداخت می‌شود گفت: در هر استانی با توجه اقتضائات خود می‌توان 4 محصول را انتخاب کرد؛ براساس این اقدامات الگوی کشت نیز در کشور اجرا می‌شود

قربانی تصریح کرد: چرخش سیاستی برای حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی ایجاد شده است؛ بر این اساس تمرکز زیادی روی خرید تضمینی کالاهای اساسی تمرکز نخواهیم داشت.

قربانی گفت: افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی قیمت مصرف کننده را نیز بالا می‌برد و تورم ایجاد می‌کند اما با این یارانه‌ای که به کشاورزان پرداخت می‌شود علاوه بر اینکه افزایش تولید و عملکرد ایجاد می‌شود از ایجاد تورم نیز جلوگیری خواهد شد.

وی اظهار داشت: با این کار زمین‌های کشاورزی که بعضاً بلاکشت هستند نیز به زیر کشت خواهند رفت و برای دریافت یارانه هم که شده فعالیت کشاورزی در آن انجام خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به شرایط جنگ اروپا و خشکسالی ادامه داد: این برای تولید محصولات جالیزی پرداخت نمی‌شود و امید می‌رود که با پرداخت این یارانه به تولید کالاهای اساسی، سطح تولید محصولات جالیزی در کشور کاهش یابد و کالاهای اساسی جایگزین شود.

افرادی که نسبت به ثبت اعتراض برای عدم‌دریافت یارانه یا دهک‌بندی اقدام کرده‌اند و برایشان یک مرحله واریز شده است، باید توجه داشته باشند که امکان برداشت برای هیچ‌یک از افراد معترض فعلا وجود ندارد و باید تا زمان انجام بررسی صبر کنند. بعد از آنکه یارانه جدید در اردیبهشت‌ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد، مشخص شد که حدود شش‌میلیون نفر از افرادی که تا فروردین‌ماه امسال یارانه دریافت می‌کردند، تحت عنوان دهک دهم حذف شده‌اند.

این موضوع که با تشخیص وزارت رفاه انجام شده بود، اعتراض بسیاری را به دلیل عدم‌تشخیص صحیح در دهک‌بندی به همراه داشت و از این جهت رئیس‌جمهور دستور فوری بررسی وضعیت کسانی که اعتراض خود را ثبت کرده بودند صادر و تاکید کرد که به حسابشان واریز انجام شود. افرادی که نسبت به عدم‌دریافت یارانه و دهک بندی اعتراض داشتند آن را در سامانه hemayat.mcls.gov.ir ثبت کردند و بعد از دو مرحله اعلام لیست از سوی وزارت رفاه، برای تمامی این افراد، یک مرحله یارانه، واریز شده است ولی مسدود بوده و قابل‌برداشت نیست. این در حالی است که از دو مرحله یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی که در قالب مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ واریز شده بود، بخش اول در ۲۱ اردیبهشت و بخش دوم در ۲۱خرداد قابل‌برداشت شد. در این بین معترضانی که به حسابشان واریز صورت گرفته بود، این تصور را داشتند که می‌توانند در خردادماه برداشت انجام دهند و حتی پیگیر آن نیز شده‌اند، در حالی که باید توجه داشته باشند مبلغ واریزی برای آنها در ازای یک مرحله بوده است و فعلا مسدود باقی خواهد ماند. قرار است بعد از بررسی وضعیت افراد معترض در وزارت رفاه، در صورت تشخیص مشمولیت برای دریافت یارانه، مبلغ مسدود‌شده آزاد و قابل‌برداشت شود. اینکه چه زمانی وزارت رفاه بررسی را شروع خواهد کرد، مشخص نشده ولی ظاهرا در هفته‌های آتی اقدام خواهد شد.

رییس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس با گلایه از روند تخصیص ارز ترجیحی گفت: ما حدود ۷۰ میلیارد دلار در این سال‌ها ارز ترجیحی توزیع کردیم و هدف این بود که کالاهای اساسی از جمله گوشت، مرغ، شیر و … با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم برسد. در حالی که در طول این سال ها قیمت کالاهای اساسی چندین برابر رشد پیدا کرد.

رییس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس با گلایه از روند تخصیص ارز ترجیحی گفت: ما حدود ۷۰ میلیارد دلار در این سال‌ها ارز ترجیحی توزیع کردیم و هدف این بود که کالاهای اساسی از جمله گوشت، مرغ، شیر و … با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم برسد. در حالی که در طول این سال ها قیمت کالاهای اساسی چندین برابر رشد پیدا کرد. به عنوان مثال حدود ۷ برابر قیمت مرغ افزایش پیدا کرد. زمانی که ارز ترجیحی شکل گرفت شکر کیلویی دو هزار تومان بود، هم اکنون کیلویی ۲۰ هزار تومان است. که یعنی ۱۰ برابر رشد قیمتی در زمان وجود ارز ترجیحی داشته است.

علی اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار، جغتای و جوین در گفت و گو با اقتصادآنلاین بیان کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل آن به یارانه  قدرت خرید مردم بیشتر و فاصله طبقاتی و ضریب جینی هم کاهش می یابد. بخش قابل توجهی از ارز ترجیحی به هدف برخورد نکرد و صرف رانت و فساد شد. به دلایل متعددی بخش عمده‌ای از یارانه هایی که دولت در قالب ارز ترجیحی پرداخت کرد یارانه ای بود که به جیب عده‌ای خاص و تعداد اندکی وارد کننده که واردات آن کالا در دست آنها بود رفت و عملاً به جیب مردم نرفت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه افزود: اگر ارز ترجیحی حذف نمی شد قطعا اتفاق خوبی برای کشور و اقتصاد نمی افتاد و ما باید شاهد افزایش رانت خواری و فساد در مقابل چشمان مردم  می شدیم.

وی همچنین متذکر شد: ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی که در قالب ارز ترجیحی به واردکننده در اول حلقه زنجیره عرضه و تقاضا پرداخت شد، وقتی از طریق واردکننده به خارج از مرز برای واردات کالای اساسی می‌ رفت، مشکلاتی را به همراه  داشت. اولا واردکننده محدود بود و یک رانت انحصاری برای عده‌ای خاص ایجاد  شده بود و بسیاری نیز از این رانت به یک نان و نوایی رسیدند. دوما در این مسیر قیمت کالاهای ورودی از مرز شروع به افزایش کرده  تا به دست مصرف کننده نهایی برسد. این در حالی است که تا زمان رسیدن به دست مصرف‌کننده دیگر افزایش چند برابر قیمت واقعی را بر روی خود دارد. پس با وجود چنین مسیری که فسادهای متفاوتی ایجاد می کرد به صلاح مردم و اقتصاد کشور نبود که چنین روش مضری ادامه می یافت.

عنابستانی اظهار داشت: دولت با حذف ترجیحی تصمیم به پرداخت آن به مردم در قالب کالا برگ یا یارانه گرفت که این روش درست بود. چرا که یارانه ارزی به اخرین زنجیره پرداخت می شد و این سبب ایجاد عدالت می شد اما در شرایط کنونی که قیمت کالاهای اساسی افزایش یافته، کاملا واضح و مبرهن است که حجم وسیعی از این ارز صرف رانت می شده است. ۷۰ میلیارد دلاری که دولت برای پرداخت یارانه ارزی به واردات هزینه‌کرد، رقم بسیار سنگینی برای ساختار کشور در شرایط تحریم و فشار ناشی از آن بود.

نماینده سبزوار همچنین متذکر شد: اگر شیوه پرداخت یارانه به شیوه کالابرگ الکترونیکی تغییر پیدا کند باز هم باید یارانه برخی از دهک‌های جامعه پرداخت شود و آنها علاوه بر کالابرگ یارانه نقدی هم دریافت کنند. این شیوه پرداخت یارانه نقدی به طور قطع بهتر از پرداخت یارانه به واردکنندگان در قالب ارز ترجیحی است./اقتصادآنلاین

 واریز یارانه نقدی 2 میلیونی در تیر ماه

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان جزئیات پرداخت یارانه تیرماه دولت در طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه ها را تشریح کرد.

روح‌الله صلبی اظهار کرد: یارانه ها براساس دهک های درآمدی توزیع می شود و هر چقدر خانواده ای درآمد کمتری داشته باشد یارانه بیشتری می گیرد و در واقع تاثیر مثبتی بر سبد معیشت آنها دارد.

وی افزود: قبل از اصلاح نرخ جدید یارانه‌ها، خانوارهای تک نفره ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه و ۵۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می کردند که مجموع یارانه پرداختی در این خانوار به ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسید اما پس از اصلاح نظام پرداخت یارانه ها این میزان تغییر کرد و دریافتی خانواده های تک نفره تا پنج نفره از ۴۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان افزایش یافت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان در پاسخ به گلایه برخی افراد مبنی بر اینکه چرا گرانی به بیشتر از چهار قلم کالای اساسی رسید، پاسخ داد: از ابتدای امر قرار نبود که همه افزایش قیمت ها از محل یارانه ها تامین شود و یارانه تنها مربوط به چهار قلم کالای اساسی است، در سال ۹۷ هم ۲۵ قلم کالا مشمول یارانه بود که این مهم در سال جاری و با اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها به چهار قلم کالا کاهش یافت.

صلبی با بیان اینکه بخش زیادی از افزایش قیمت کالاها مربوط به تورم سالانه است، بیان کرد: تورم حتی در فقدان یارانه‌ها هم اتفاق می‌افتد و علت آن ساختارهای موجود در کشور است، به طور قطع اصلاح این ساختار ها نیاز به زمان دارد و همراهی مردم و مسئولان را می‌طلبد و جراحی اقتصادی می‌تواند سرعت این اصلاحات را بهبود ببخشد.

وی به جزئیات پرداخت یارانه تیرماه اشاره کرد و گفت: مقرر شد تا زمان آزادسازی زیرساخت های توزیع کالابرگ، یارانه به صورت نقدی پرداخت شود لذا شیوه پرداخت یارانه در تیر ماه سال جاری نیز به صورت نقدی خواهد بود، تمام دغدغه دولت این است که به اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه فشار وارد نشود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان با بیان اینکه اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها از بروز فساد و رانت گسترده جلوگیری می کند، تاکید کرد: عدم تحقق سیاست‌ها و اهداف تخصیص ارز ترجیحی، روند افزایشی واردات، کاهش انگیزه برای تولید کالاهای اساسی و غیره از جمله علل اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و جراحی اقتصادی دولت بوده است.

صلبی با اشاره به اینکه دولت با حذف ارز ترجیحی مبارزه با فساد و رانت خواری را در دستور کار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: با اجرای جراحی اقتصادی، دولت یارانه را به طور مستقیم بین مردم توزیع کرد در واقع با اجرای این طرح یارانه حذف نمی شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل سوء استفاده و رانت زیاد ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یارانه به جای آنکه در ابتدای زنجیره تولید پرداخت شود در انتهای زنجیره تولید پرداخت شده و به دست مصرف کننده نهایی رسیده است، بیان کرد: با این روش یارانه به طور مستقیم بین دهک های کم درآمد جامعه پرداخت می شود و این مهم به معنای افزایش عدالت در توزیع است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان با بیان اینکه متصدی یارانه‌ها بیشتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، تصریح کرد: ما در حوزه وزارت اقتصاد بیشتر در حوزه نان نظارت می کنیم./ایسنا

یارانه تیرماه ۱۴۰۱ چه زمان واریز می‌شود؟

اگرچه هنوز یارانه خرداد ماه قابل برداشت نشده اما برای بسیاری این سوال مطرح شده است که یارانه تیرماه چه زمان واریز می‌شود و آیا اصلا یارانه‌ای در کار است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت تاکنون دو مرحله از یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است. مرحله اول این کمک معیشتی قابل برداشت شده و مرحله دوم هنوز نه.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا مرحله سوم یارانه جدید هم برای مردم واریز می‌شود و یا واریز نقدی متوقف می‌شود و قرار است به مردم کالابرگ داده شود؟

زمان پرداخت کالابرگ

از ابتدای کار قرار بود دولت دو مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای ۹ دهک درآمدی واریز کند تا زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ فراهم شود. بعد از آن قرار بود این کمک نقدی، در قالب کوپن الکترونیک به خانوارها تعلق بگیرد.

کمی بعد گفته شد احتمالا زیرساخت‌های کالابرگ به زودی فراهم نمی‌شود و فعلا واریز یارانه نقدی ادامه دارد.

اما روز گذشته مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از اجرایی شدن طرح کالا برگ الکترونیک در ماه آینده خبر داد. حجت براتعلی به تسنیم گفته است پرداخت یارانه نقدی تنها دو ماه اجرا می شود و بعد وارد اجرای فاز دوم که پرداخت کالابرگ است می‌شویم.

گفته این مقام مسئول به این معناست که یارانه نقدی در تیرماه حذف می‌شود و به جای آن کالابرگ پرداخت می‌شود.

به گفته براتعلی کالابرگ یا همان کوپن برای خرید کالاهای اساسی مانند نان، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن است. یعنی کالاهایی که یارانه آنها اصلاح شده است.

براتعلی گفت: بر این اساس  افراد هنگام خرید مبلغ کالا را به قیمت قبل (یارانه‌ای) خریداری می‌کند و مابقی آن را دولت به حساب فروشنده پرداخت می‌کند یا اینکه مبالغ به کارت‌های بانکی افراد واریز می‌شود اما از آن تنها می‌توان کالاهای یاد شده را خریداری کرد.

بر این اساس اگر دولت بتواند ظرف یک ماه باقیمانده زیرساخت کالابرگ را فراهم کند، خانوارها در تیرماه نباید منتظر ریافت یارانه نقدی باشند و تنها می‌توانند کالابرگ را دریافت کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید