بیمه‌ها با واقعیات اقتصاد سلامت بیگانه هستند

0

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی، معتقد است که بیمه‌ها با واقعیت‌های اقتصاد سلامت بیگانه هستند و همین موضوع باعث می‌شود تا تعرفه‌ها واقعی نشود.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛”اشکان آذرکیش” عضو هیأت مدیره انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: برغم اعلام تعرفه‌های تشخیصی درمانی سال ۱۴۰۱ مشکلات زیادی حوزه اقتصاد سلامت به ویژه در بخش خصوصی را تهدید می‌کند، زیرا رشد تعرفه به هیچ وجه متناسب با افزایش هزینه‌های حوزه سلامت نیست، نبود پوشش مناسب بیمه‌ای نیز این وضعیت وخیم را تشدید کرده است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی افزود: در سالیان گذشته رفته رفته سهم بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌های درمانی مردم کاهش یافته و اکنون بیمه‌های تکمیلی نیز در همان مسیر قرار گرفته اند. برغم اینکه سازمان‌های بیمه از جمله پایه و تکمیلی حضور پررنگی در فرایند تعیین و تصویب تعرفه خدمات بهداشتی درمانی در سطح ملی و استانی دارند، اما باز هم شاهد بی تعهدی بیمه‌های تکمیلی به تعرفه‌های مصوب هستیم؛ به طوری که بیمه‌های تکمیلی پس از تعیین تعرفه مجدداً خود اقدام به تعیین مجدد تعرفه و تحمیل آن به مراکز ارائه دهنده خدمت می‌کنند و تحت عنوان خرید راهبردی اقدام به کاهش نرخ تعرفه و در واقع دامن زدن به قیمت شکنی (دامپینگ) می‌کنند.

“اشکان آذرکیش” گفت:  رویه در پیش گرفته شده بیمه‌ها نتیجه‌ای جز کاهش کیفیت خدمات درمانی و آسیب به مراکز ارائه دهنده خدمت ندارد.
عضو شورای عالی نظام پزشکی افزود: این مشکلات به ویژه در مراکز فیزیوتراپی و پاراکلینیک، چون آزمایشگاه‌ها و مراکز رادیولوژی نمود بیشتری دارد، زیرا در چند سال اخیر با افزایش سرسام آور قیمت تجهیزات پزشکی و لوازم مصرفی مورد نیاز این مراکز تعرفه ارائه خدمات رشد چندانی نداشته و از تحولات قیمتی بسیار عقب مانده است.
“اشکان آذرکیش” تاکید کرد: بدعت عجیب در کتاب ارزش نسبی و تعدیل ارزش ریالی کد‌های پاراکلینیک و توانبخشی تحت عنوان کد‌های هشتک دار دیگر عاملی است که باعث ایجاد فاصله بین قیمت تمام شده این خدمات و نرخ ارائه خدمت شده است.
عضو شورای عالی نظام پزشکی  تصریح کرد: در شرایط کنونی نرخ اعلام شده تعرفه مورد قبول سندیکای بیمه‌های تکمیلی در سال ۱۴۰۱ از مبلغ تعرفه مصوب دولت در سال ۱۴۰۰ نیز کمتر است گویی که این شرکت‌ها در جغرافیای دیگری زندگی می‌کنند.
“اشکان آذرکیش” خاطرنشان کرد: ساختار‌های بیمه‌ای ما به دلایل متعدد نتوانسته نقش واقعی خود را در تأمین هزینه‌های سلامت مردم ایفا کند و مبالغ اعلام شده بیمه‌های تکمیلی نشان از آن دارد که فقط اولویت این بنگاه‌ها کسب سود مالی بدون توجه به پیش نیاز‌های اقتصاد سلامت مؤسسات پزشکی و کیفیت ارائه خدمات سلامت به مردم است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید