مجلس، فکری برای بیمه خادمان مساجد کند

0

بیمه خادمان مساجد چندسالی است که به دلیل حذف بندی از ردیف بودجه سالانه کشور با مشکلاتی برای شاغلان این عرصه مواجه شده است. مخاطبان فارس من مطالبه‌ای برای پیگیری این موضوع ثبت کرده‌اند و می‌گویند: مجلس برای حل آن باید وارد عمل شود.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه تعاملی فارس من، سوژه‌ای را ثبت کرده‌اند که «خادمان مساجد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند» آن‌ها در این سوژه مطرح کردند که: «خیلی ساده و صریح، خدام مساجد چند سال است بیمه تامین اجتماعی ندارند و افرادی هم که بیمه بودند، بیمه‌شان نیز به بهانه‌های واهی قطع شده است.»

ماجرای بیمه خادمان مساجد چیست؟

در قانون بودجه سال ۸۶ مصوب شد تا خادمان ثابت مساجد کشور زیرپوشش بیمه درمانی سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند. متولی این امر نیز سازمان اوقاف و امور خیریه شد. سازمان تامین اجتماعی در ۱۷ شهریور سال ۸۶ در بخشنامه‌ای نحوه زیر پوشش قرار گرفتن خادمان مساجد را این‌گونه مطرح کرد: «طبق بند «ض» تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور،  ۲۰/۲۷ درصد حق بیمه متعلقه توسط دولت تامین شده و ۷/۲۷ درصد آن توسط بیمه شده (خادم ثابت مساجد) پرداخت می‌شود. ضمن آنکه این افراد مشمول قانون کار نبوده و بالتبع آن مشمول ۳ درصد بیمه بیکاری نخواهند بود.»

کدام خادمان زیرپوشش بیمه قرار می‌گرفتند؟

براساس این گزارش، با توجه به توافقات صورت گرفته بین وزارت رفاه و تامین اجتماعی، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تامین اجتماعی، خادمان ثابت مساجد مشمول این بخشنامه، افرادی بودند که صرفاً به عنوان خادم ثابت در مساجد کشور شاغل بوده و با معرفی سازمان اوقاف وامور خیریه و ادارات تابعه آن طبق قانون تامین اجتماعی زیر پوشش بیمه صاحبان حِرَف و مشاغل آزاد این سازمان قرار می‌گرفتند و از تعهدات قانونی بهره‌مند می‌شدند.

طبق این بخشنامه، سازمان اوقاف و امور خیریه و ادارات تابعه آن مسئولیت تهیه و تنظیم لیست حق بیمه خادمین ثابت مساجد را بر عهده داشتند و هیچ‌گونه رابطه کارگری و کارفرمایی، فیمابین سازمان اوقاف و امور خیریه و خادمین ثابت مساجد وجود نداشت.

حجت‌الاسلام حسنی‌نیا معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف

در اواخر سال ۱۳۹۸ بحث حذف بیمه خادمان مساجد مطرح شد که در آن زمان حجت‌الاسلام امرالله حسنی‌نیا، معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه نسبت به این مباحث واکنش داشت و اظهار داشته بود: براساس مصوبه بند (ض) تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۸۶ خادمان مساجد زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند. بر همین اساس ۷ درصد از حداقل حقوق و دستمزد را خادم و مابقی هزینه بیمه را دولت پرداخت خواهد کرد که در این ارتباط، توافقنامه‌ای نیز بین سازمان اوقاف و امورخیریه و سازمان تامین اجتماعی منعقد شده است.

وی ادامه داد: طبق این توافقنامه، تشخیص و تائید خادم ثابت بودن بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است و این سازمان موظف شده سهم حق بیمه را از خادم دریافت و به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز کند. تأمین اجتماعی به استناد اینکه این قانون برای سال ۸۶ بوده و در بودجه سال‌های جدید تعریف نشده در ثبت نام افراد جدید، مقاومت می‌کند.

بیمه خادمان جدید مساجد منوط به طرح در بودجه سالیانه است

حسنی نیا تأکید کرد: این تفاهم‌نامه همچنان به جای خود باقی است، اما اضافه شدن افراد جدید به لیست بیمه‌شوندگان منوط به این است که از طریق مجلس در بودجه سال آینده دولت ردیفی برای این کار در نظر گرفته شود. تفاهم‌نامه جدید به نفع خادمان است و خادمین می‌توانند حق بیمه خود را مستقیم به حساب تأمین اجتماعی واریز کنند تا مشکلی در سابقه بیمه آن‌ها ایجاد نشود. بیمه خادمان جدید مساجد منوط به طرح موضوع و اختصاص ردیف در برنامه بودجه سال ۹۹ بود که متاسفانه این امر از سوی دولت نادیده گرفته شده است.

حذف بودجه بیمه خادمان مساجد از ردیف بودجه

حجت‌الاسلام ایرج اداوی به عنوان سردبیر این سوژه که خود از مسئولین مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران است در این زمینه به خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: خادمانی که از گذشته زیر پوشش بیمه بودند، بیمه‌شان برقرار است، اما به این دلیل که در ردیف بودجه‌های سنواتی، بند بیمه خادمان مساجد حذف شده است، افرادی که جدید به عنوان خادم مشغول به کار می‌شوند، بیمه ندارند. این باید از مجلس شورای اسلامی پیگیری شود تا بودجه تصویب کند.

وی افزود: در گذشته در ردیف بودجه سازمان اوقاف و امور خیریه رقمی تصویب می‌شد که به سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شد و این افراد بیمه می‌شدند، اما این واریزی قطع شده است زیرا دارای خلأ قانونی نیست. اگر این امر در بودجه سنواتی تعریف شود دیگر حذف نخواهد شد.

مجلس بیمه خادمان مساجد را تصویب کند

اداوی با اشاره به اینکه این ردیف بودجه از سال ۹۸ حذف شده است، تصریح کرد: اگر خادمی که در گذشته بیمه بوده است، یک ماه بیمه را واریز نکند و یا دیر واریز کند، بیمه‌اش قطع می‌شود و به عنوان خادم دیگر بیمه او وصل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در این زمینه نیازمند تصویب و اصلاح قانون هستیم، گفت: خادمان مساجد از جمله مشاغلی هستند که توسط تمام نهادها رها شده‌اند. به این منظور این پویش را ثبت کردیم تا رسانه‌ای شود؛ شاید صدایمان به جایی برسد. حق و حقوق خادمان مسجد، از سوی هیأت امنا پرداخت می‌شود که شاید رقم آنچنانی هم نباشد. افراد جدیدی که در این زمینه مشغول به کار می‌شوند، بیمه ندارند و همچنین افراد گذشته هم یک ماه پرداخت نکنند یا چند روز دیر پرداخت کنند، بیمه‌شان قطع می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید