قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی باز هم تصویب نشد

0

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفت:اصلاحیه ماده پنج قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی چند سال است در مجلس بلاتکلیف مانده و به تصویب نمی رسد .

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، اکبر شوکت با حضور در برنامه فرامتن شبکه افق سیما افزود: تصویب قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در زندگی یک و نیم میلیون خانواده در کشور؛ کارگر و استادکار ساختمانی تأثیرگذار است که متأسفانه به بهانه هایی بسیار جزئی در صحن مجلس به تصویب نمی رسد و به کمیسیون ارجاع می شود .

وی گفت:دو هفته پیش جلسه ای در کمیسیون اجتماعی برگزار و ایرادات گرفته شده در صحن برای این قانون برطرف شد، امیدواریم که مثل سال گذشته که بهانه کوچکی یک سال تصویب این قانون را به عقب انداختند، امسال این اتفاق نیفتد چون نزدیک به 600 هزار خانواده معطل این قانون هستند.
آقای شوکت افزود: متأسفانه تعداد محدودی از بساز بفروش های بالاشهر و یک سری از نمایندگان آگاهانه یا ناآگاهانه از تصویب نشدن قانون بیمه کارگران ساختمانی حمایت می کنند، همین افراد متأسفانه سال 93 این قانون را تخریب کردند . الآن دقیقاً هشت سال است معطل تصویب این قانون هستیم .
وی گفت: در گذشته بیمه افرادی که کارگر نبودند را قطع و به جایش کارگران واقعی را بیمه می کردیم اما متأسفانه فقط در سه سال گذشته نزدیک به 600 هزار نفر در نوبت بیمه هستند و آنهایی هم که بیمه هستند به دلیل کمبود منابع دارد هر روز بیمه هایشان قطع می شود. آقای شوکت اضافه کرد : حدود یک میلیون و 400 هزار کارگر ساختمانی داریم، یک بخشی از اینها کارگران فصلی هستند یعنی کارگری که یک فصل چند شغل دارد، یک فصل گرم سال را کار ساختمانی انجام می دهد، فصل دیگری از سال را برای مثال دستفروشی می کنند، یک شغل های دیگر چون واقعاً کار ساختمانی در نیمه دوم سال در شهرهای نیمه شمالی کشور تعطیل است و مجبورند رو بیاورند به سمت دستفروشی یا کارهای دیگر.
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی افزود: یک بخشی از کارگران در کارهای ساختمانی نیستند باید به آنها هم فکر شود، آنهایی که اصلاً به هیچ عنوان ساماندهی نشدند، تنها کاری که برای آنها انجام شده همین کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی است که به همت نمایندگان مجلس سال 89 و وزیر وقت اقتصاد( آقای حسینی ) شکل گرفت و نزدیک به سه میلیون برگه سهام عدالت بین کارگران ساختمانی و فصلی توزیع شد.
آقای شوکت گفت: همین یک اتفاق برای کارگران فصلی تا به امروز افتادهاست . بعد از آن قانون بیمه کارگران ساختمانی را داشتیم که بعد از 70 – 80 سال که خود کارگران ساختمانی در سال 1311 مؤسس تأمین اجتماعی بودند متأسفانه خودشان محروم شدند . کل تأثیر قانون بیمه کارگران ساختمانی بر ملک نیم درصد قیمت ملک است، این را ما حساب نکردیم مرکز پژوهش های مجلس که زیرمجموعه خود مجلس است حساب کرده است.
وی افزود: مسئولان مربوطه توجه کنند که کارگران ساختمانی صدقه نمی خواهند، حق واقعی خود را می خواهند و کارفرمایان آنها هم جزو ثروتمندترین افراد جامعه هستند.
آقای شوکت گفت: قانون بیمه کارگران ساختمانی زندگی یک و نیم میلیون نفر را می تواند بهبود ببخشد، انتظار ما از مجلس این است که در این چهار سال دوره مجلسشان پنج – شش قانون اینچنینی تصویب کنند که هر کدام بر زندگی یک تا دو میلیون نفر تأثیرگذار می باشد و واقعاً می توانیم سفره، سبد معیشت مردم را افزایش دهیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید