عین‌اللهی: ۶ میلیون نفر بیمه نیستند

0

وزیر بهداشت با اعلام این که حدود ۶ میلیون نفر از مردم بیمه نیستند، گفت: قول می‌دهیم تا پایان امسال همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ بهرام عین‌اللهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال سیدمحمد مولوی نماینده مردم آبادان، با اشاره به اینکه تاکنون 41 سفر استانی داشته و از حوزه‌های انتخابیه نمایندگان مجلس بازدید کرده است، بیان کرد: با شرایط همه‌گیری و فاجعه کرونا که در ابتدای این دولت با آن روبرو بودیم و بیماران زیادی در بیمارستان‌ها بودند، کما اینکه میزان فوتی‌ها به 700 نفر افزایش یافته بود و مردم در قرنطینه بودند همچنین با کمبود شدید واکسن مواجه بودیم در نهایت با تلاش وزارت بهداشت، همراهی مردم به‌ویژه مجلس شورای اسلامی موفقیت‌های چشمگیری در این حوزه اتفاق افتاد به طوری که امروز در جامعه جهانی ایران به عنوان 10 کشور اول مبارزه با کرونا شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین افتخار ما رضایت رهبر معظم انقلاب از این موفقیت بود که در شروع سال جدید به آن اشاره فرمودند و از آن به عنوان یکی از شیرینی‌های سال 1400 یاد کردند، افزود: امسال در ایام نوروز شاهد شادی و نشاط مردم بودیم به گونه‌ای که مسافرت‌ها در سطح گسترده انجام شد و کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی شروع شد و این در حالی است که در آمریکا و اروپا شیوع اومیکرون روزانه 2 تا 3 هزار تلفات برای آنها به همراه داشت ولی در ایران با مدیریت خوبی که صورت گرفت نشاط به مردم بازگشت، همچنین مدارس بعد از دو سال تحت فشار بودن و مشکلاتی که در حوزه آموزش وجود داشت با تصویب ستاد ملی کرونا بازگشایی شدند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: وظیفه من تأمین سلامت مردم است که به خوبی با آن آشنا هستم کما اینکه در زمان شیوع کرونا نشان دادم برای سلامت مردم احترام قائلم ضمن اینکه برای تأمین سلامت مراحل و سازمان‌های مختلفی باید دخیل باشند؛ بودجه در این حوزه از اهمیت بسزایی برخوردار بوده که در اینجا جا دارد از مجلس تشکر کنم که با ما همکاری کردند هر چند هنوز هم با مشکلاتی در تأمین تجهیزات، مسائل عمرانی و مدیریت‌ها و نیروی انسانی مواجه هستیم که از فاکتورهای نظام سلامت هستند و باید انجام دهیم.

عین اللهی تأکید کرد: اولویت وزارت بهداشت توجه به مناطق محروم و ارتقاء عدالت در دسترسی خدمات سلامت است. کما اینکه ما در توضیح اخیری که وزارت بهداشت در رابطه با پزشکان عمومی و دندانپزشکان طرحی انجام دادیم 60 درصد نیروها را به مناطق محروم تخصیص دادیم، الان حدود 52 هزار دانشجوی پزشکی در دانشکده ها مشغول تحصیل هستند که بعد از فارغ‌التحصیل شدن به این ظرفیت اضافه می‌شوند.

وی بیان کرد: ما برای تکمیل برنامه‌ای که در ابتدای کار به مجلس ارائه کردیم، برنامه دیگری مصوب کردیم که در اختیار کمیسیون بهداشت و درمان قرار خواهیم داد، این طرح عدالت و تعالی نظام سلامت است که با توجه به فرمایش مقام معظم انقلاب در اولین دیداری که با هیئت دولت داشتند و فرمودند کارها باید پیوست عدالت داشته باشد، در برنامه آن را به عنوان نقطه مهم کار وزارت بهداشت تلقی کردیم؛ همچنین در این برنامه تقویت، بازسازی و گسترش شبکه‌های بهداشت و درمان و احداث 6 هزار خانه بهداشت و شبکه بهداشتی را مد نظر قرار دادیم چرا که فکر می‌کنیم سلامت مردم از خانه‌های بهداشت شروع می‌شود و این طرح موفقی است که در کشور داشتیم کما اینکه رهبر معظم انقلاب نیز در بیاناتشان از این موضوع به عنوان ارکان اصلی یاد کردند. متأسفانه در سال های اخیر برخی از این خانه‌های بهداشت که یا استیجاری بودند یا بهورزان خود را به دلیل فعالیت در حوزه درمان از دست دادند با مشکلاتی مواجه شدند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: توزیع متوازن نیروی انسانی از نکات مهمی است و ما مطابق با قوانین مجلس وضعیت نیروهای انسانی متعهد به خدمت را مشخص می‌کنیم و نیروهایی که تعهد ندارند و در استان‌ها مشغول به کار هستند را جزء این توزیع نیروی انسانی قرار نمی‌دهیم ضمن اینکه لازم است در این قوانین تجدیدنظر صورت گیرد.

عین‌اللهی افزود: ماده 27 قانون جوانی جمعیت تأکید کرده است زنان متخصص باید در محل زندگی خود فعالیت کنند، ظلم بزرگی به مناطق محروم بوده که نیاز به متخصص دارد که متأسفانه این قانون در صحن مجلس مصوب نشده و به آن کمیسیون خاص تفویض اختیار شده است، باعث می‌شود ما بیش از 2 هزار نفر از نیروهای متخصص خانم را از دست بدهیم ولی مجبور شدیم آن را به ستاد ملی کرونا بدهیم تا مصوب کند در غیر این صورت بسیاری از مناطق محروم با نبود متخصص زنان مواجه می‌شدند بنابراین از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنم در قوانین به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون یک قانون تحت عنوان قانون عدالت در سلامت وجود دارد که 30 درصد اجازه می‌دهد از مناطق محروم دانشجو در رشته‌‌های علوم پزشکی پذیرش شود تا 3 برابر باید تعهد بدهند بنابراین هیچ‌کس حاضر به فعالیت به این صورت نیست به همین دلیل راه‌حل بومی‌گزینی را ارائه دادیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: مسئله مهم دیگر بیمه است چرا که ما بعد از گذشت 42 سال هنوز نتوانسته‌ایم مردم را به طور کامل بیمه کنیم تا جایی که حدود 6 میلیون نفر از مردم بیمه نیستند و این ظلم است، هر چند با لطف و تدبیر مجلس قول می‌دهیم تا پایان امسال همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار دهیم تا عدالت مورد نظری که در کتاب آوردیم انجام شود و این یک حرکت انقلابی بود که مجلس شورای اسلامی انجام داد.

عین‌اللهی بیان کرد: در مورد پژوهش‌های کاربردی و موضوع دانش‌بنیان که رهبر معظم انقلاب به آن تأکید فرمودند برنامه‌های بسیار خاصی داریم و باید به سمت خودکفایی حرکت کنیم. همچنین بهبود سرانه پزشکی کاری است که باید اتفاق بیفتد و خوشبختانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را مطرح کردیم و با افزایش ظرفیت دانشکده‌های پزشکی موافقت شد که در طول 5 سال صورت گیرد.

وی افزود: یکی از نکاتی که انتظار داریم نمایندگان در رابطه با آن به ما کمک کنند ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است. همچنین نکته مهم ما در امتحانات ورودی امسال بومی‌گزینی است و قطعا دنبال این هستیم که از مناطق محروم نیرو تربیت کنیم. از سوی دیگر توزیع نیروی انسانی به این شکل می‌شود که فارغ‌التحصیلان هر رشته بر اساس آماری که ارائه می‌شود و تعداد نیروهای متخصص که در آن منطقه وجود داشت با اولویت تخصیص به مناطق محروم انجام شود اما قطعا این میزان نیرو کافی نیست و باید تغییرات اساسی انجام شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اقداماتی که در حوزه سلامت برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی انجام شده است، یادآور شد: با توجه به اینکه امسال با چندین برابر مسافر در ایام نوروز مواجه شدیم همکارانمان زحمت زیادی کشیدند کما اینکه حدود 2 میلیون و 900 هزار نفر مراجعه داشتیم، 130 هزار عمل جراحی انجام شد، 600 هزار بازرسی بهداشتی از نقاط مختلف شهر داشتیم، 19 درصد مأموریت اورژانس و پیش بیمارستانی در جاده‌ها داشتیم، 268 هزار مأموریت اورژانس و هزار و 437 احیای قلبی و عروقی داشتیم.

عین‌اللهی ادامه داد: مسئله اصلی ما اصلاح ساختار پذیرش و تکمیل ظرفیت رشته‌های تخصصی است؛ همچنین افزایش حقوق دستیاران را انجام دادیم؛ آغاز رسمی نسخه‌نویسی الکترونیکی و پیشرفت 98 درصدی داشتیم، طراحی، ساخت و توزیع کیت تشخیص امیکرون و تولید واکسن آن، تأمین ارز دارو با حمایت مجلس و دولت، تجهیز 50 بیمارستان در 22 نقطه کشور، 220 طرح نیمه تمام هم داریم، تبدیل وضعیت 63 هزار نفر از کارکنان مشمول ماده 21 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و بازنگری ساختار و تشکیلات بیش از 400 شبکه بهداشت و درمان و 400 مرکز بهداشت و درمان در شهرستان انجام گرفته، طرح احداث و تکمیل 340 پروژه بهداشتی با زیربنای بیش از 9 هزار مترمربع در 6 ماه گذشته و افزودن 2 هزار و 897 تخت بیمارستانی، افزودن 21 مولکول جدیدی دارویی به خدمات دارویی که تاکنون نداشته‌ایم و تأمین منابع لازم و آمادگی اجرای تعرفه پرستاری برای اولین بار از دیگر اقداماتی بوده که در این دوره از فعالیت خود انجام داده‌ایم.

گفتنی است در نشست علنی امروز مجلس سیدمحمد مولوی، نماینده مردم آبادان به صورت مشروط از پاسخ‌های وزیر بهداشت قانع شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید