ریسک دیابت تا ۴۰ درصد بعد از ابتلا به کووید ۱۹ افزایش می یابد

0

طبق تحقیقات جدید افرادی که مبتلا به کووید۱۹ بوده اند در معرض خطر بیشتر ابتلا به دیابت هستند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از مهر بر اساس گزارش از هلث لاین، تحقیقات جدید ارتباط قوی بین کووید ۱۹ و افزایش خطر ابتلاء به دیابت نشان داده است.

محققان گمان می‌کنند که دیابت ممکن است یکی دیگر از علائم سندرم کووید طولانی مدت باشد. اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک این ارتباط مورد نیاز است، اما متخصصان غدد بر این باورند که کووید ۱۹ ممکن است به پانکراس (لوزالمعده) آسیب رسانده و بر نحوه ترشح انسولین تأثیر بگذارد.

بر اساس تحقیقات جدید، افرادی که از کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند، ۴۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به دیابت هستند.

این گزارش ادعا نمی‌کند که کووید ۱۹ باعث دیابت می‌شود، اگرچه ممکن است در نهایت چنین باشد، بلکه به نظر می‌رسد که بین این دو وضعیت سلامت ارتباط وجود دارد.

دکتر «کامیلو ریکوردی»، سرپرست تیم تحقیق از پژوهشکده دیابت آمریکا، گفت: «در ماه‌های آینده، با نتایج مطالعات بیشتر پیرامون این موضوع، درک محکم‌تری از دامنه وسیع‌تر کووید ۱۹ خواهیم داشت، که چگونه می‌توانیم عوارض جانبی جدی مانند دیابت را کاهش دهیم.»

اگرچه خطر ابتلاء به دیابت در افرادی که بیماری کووید ۱۹ شأن شدیدتر بود بیشتر است، اما خطر ابتلاء به دیابت در بیمارانی که موارد خفیف‌تری داشتند نیز وجود دارد.

ریکوردی می‌گوید: «کروناویروس می‌تواند پانکراس و سلول‌های تولیدکننده انسولین را هدف قرار دهد. این اتفاق می‌تواند بر نحوه ترشح انسولین توسط پانکراس تأثیر گذاشته و به طور بالقوه خطر ابتلاء به دیابت را در فرد افزایش دهد.»

شواهد رو به رشد نشان می‌دهد که کووید ۱۹ ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد واکنش‌های خود ایمنی شود که در آن بدن به سلول‌های خود حمله می‌کند.

ریکوردی افزود: «این اتفاق منجر به تخریب سلول‌های پانکراس که برای تولید انسولین حیاتی هستند، می‌شود. با گذشت زمان، مقاومت به انسولین، زمانی که با التهاب همراه باشد، می‌تواند منجر به دیابت شود.»

علائم اولیه دیابت شامل افزایش تشنگی و گرسنگی، تکرر ادرار، کاهش بی دلیل وزن، خستگی و تاری دید است. اگر کووید ۱۹ داشتید و هر یک از این علائم را تجربه کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید