بازتاب تلاش آمریکا برای اجرای مکانیسم ماشه در رسانه‌های جهان/ واشنگتن ماشه اسلحه خالی را چکانده است!

0

رسانه‌های بزرگ جهان در بازتاب تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل ضد ایران معتقدند جهان مقابل واشنگتن ایستاده است و این کشور شانس چندانی برای موفقیت ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد آمریکا مکانیسم ماشه برای بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل ضد ایران را فعال کرده است و بدین ترتیب، تمام اعضای سازمان ملل از این به بعد ملزم به اجرای تحریم‌ها ضد ایران هستند.

بازگشت تحریم‌های سازمان ملل به این معنی است که ایران باید تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی را متوقف کند و همچنین صادرات کالاهایی که می‌توانند کاربرد هسته‌ای داشته باشند به ایران ممنوع است.

آمریکا قرار است روز دوشنبه اقدامات عملی خود برای اجرای تحریم‌ها و مجازات خاطیان احتمالی را اعلام کند.

دولت ترامپ روز دوشنبه یک دستور اجرایی صادر می‌کند که در آن نحوه اجرای تحریم‌ها توضیح داده شده و وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا نیز قرار است تشریح کنند که افراد و کسب‌وکارهای خارجی چگونه به خاطر تخلفات خود مجازات خواهند شد.

اما گزارش رسانه‌ها از تصمیم آمریکا نشان می‌دهد جهان با تصمیم یک‌جانبه دولت ترامپ مخالف است و قرار نیست از خواسته کاخ سفید تبعیت کند.

اعتراف کامل آمریکا به شکست

یو‌اس‌ای‌تودی در گزارشی با عنوان «آمریکا می‌گوید تحریم‌های بین المللی ضد ایران بازگشته‌اند، بقیه کشورها می گویند خیر» نوشت که دولت ترامپ به صورت یکجانبه اعلام کرد که تحریم‌های بین المللی علیه ایران بازگشته‌اند.

یو‌اس‌ای‌تودی ادامه داد: در این میان مشکلی وجود دارد؛ اینکه بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه تصمیمی برای اجرای این تحریم‌ها ندارند.


بیشتر بخوانید:

بازی خطرناک ترامپ ۶ هفته قبل از انتخابات/ تمدید تحریم تسلیحاتی مقدمه درگیری نظامی محدود آمریکا با ایران است؟

کشورهای جهان در برابر ادعای فعال شدن مکانیسم ماشه چه موضعی گرفتند؟


یو‌اس‌ای‌تودی همچنین نوشت: شورای امنیت سازمان ملل که توافق ایران را تأیید کرده بود نیز معتقد است آمریکا جایگاهی برای کلید زدن مکانیسم ماشه ندارد، چرا که دیگر عضو توافق هسته‌ای نیست.

یو‌اس‌ای‌تودی همچنین به اظهارات الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پس از اعلام تصمیم آمریکا اشاره کرد که گفته بود: دولت ترامپ حرف‌های بزرگی زد اما نتیجه‌ای به دست نیاورده است. اقدام اخیر ترامپ اعتراف کامل به شکست است.

چکاندن ماشه اسلحه خالی!

نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی با عنوان «آمریکا با وجود اعتراض قدرت‌های جهانی آماده اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌شود» نوشت که دولت ترامپ با وجود اعتراض شدید نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در حال پیشبرد طرح خود است.

نیویورک‌تایمز نوشته که مشخص نیست طرح آمریکا بدون همکاری قدرت‌های بزرگ جهان چقدر مؤثر و اجرایی خواهد بود.

این روزنامه از یان جانستون، پروفسور حقوق بین‌الملل دانشگاه توفت نقل کرد: طنز ماجرا این است که ترامپ در واقع در حال لطف کردن به سازمان ملل و چندجانبه گرایی است، چرا که وی با استفاده از مکانیسم ماشه نشان می‌دهد یک‌جانبه‌گرایی عجیب‌وغریبی که به آن معروف است جواب نمی‌دهد.

نیویورک‌تایمز نوشت که جانستون پیش‌بینی کرده که تحریم‌ها توسط بقیه کشورها به اجرا گذاشته نخواهند شد و طرح ترامپ به صورت جمعی رد خواهد شد.

این روزنامه همچنین نوشت:  یکی از اعضای شورای امنیت تصمیم ترامپ را شبیه چکاندن ماشه یک اسلحه خالی خواند.

رویارویی عجیب در سازمان ملل

آسوشیتدپرس نیز در گزارشی با عنوان «آمریکا می‌گوید تمام‌ تحریم‌های سازمان ملل ضد ایران بازگشته‌اند، اما جهان نمی‌پذیرد» نوشت: دولت ترامپ روز شنبه اعلام کرد که تمام تحریم‌های ضدایرانی سازمان ملل احیا شده‌اند، اقدامی که بقیه جهان آن را غیرقانونی می‌داند و زمینه یک رویارویی عجیب در سازمان ملل قبل از مجمع عمومی سالانه را ایجاد می‌کند.

شورای امنیت

آسوشیتدپرس همچنین نوشت: اقدام آمریکا با مخالفت جدی دیگر اعضای شورای امنیت روبه‌رو است که وعده داده‌اند آن را نادیده بگیرند. آن‌ها می‌گویند کاخ سفید جایگاه حقوقی لازم برای استفاده از مکانیسم ماشه را پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای از دست داده است.

واشنگتن کر است؟!

رویترز نیز نوشت دیپلمات‌ها می گویند احتمالاً کشورهای کمی تحریم‌های سازمان ملل را مجدداً اعمال کنند، چرا که ۱۳ کشور از ۱۵ عضو شورای امنیت از جمله متحدان قدیمی آمریکا می‌گویند اقدام آمریکا بی اثر است.

شاید جالب‌ترین واکنش به تصمیم ترامپ را دیمیتری پولیانسکی معاون نماینده روسیه در سازمان ملل داشت. وی روز یکشنبه در توییتر نوشت: «ما ماه آگوست به روشنی گفتیم که ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت مکانیسم ماشه نامشروع است. آیا واشنگتن کر است؟»

به نظر می‌رسد جدیدترین حربه آمریکا برای تکمیل زنجیره فشار حداکثری بر ایران پیش از اجرایی شدن شکست‌خورده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید