خیرین مشتاق کمک به ساخت بیمارستان هستند

0

رئیس بیمارستان قلب کوثر شیراز گفت: خیرین برای کمک به ساخت و راه اندازی بیمارستان‌ها کاملاً مشتاق هستند و با پایین‌تر آمدن تعرفه آنها بدون شک به بیمه‌ها کمک بیشتری خواهد شد.

محمود تابنده، درباره کمک بیمارستان‌های خیریه و خیرین به ارتقای نظام سلامت و توزیع عادلانه خدمات بیان کرد: در گذشته تعداد بیمارستان‌های خیریه بسیار کم بود و حدود ۴۰ تا ۵۰ سال قبل شاید در همین استان فارس ۴ الی ۵ بیمارستان خیریه بیشتر وجود نداشت که البته همان تعداد هم هیأت امنایی اداره نمی‌شد.

وی ادامه داد: این بیمارستان‌ها از سوی یک خیر راه اندازی و تحویل دولت داده شده بود که یا به عنوان یک بیمارستان دانشگاهی یا به عنوان بیمارستان یکی از مؤسسات مختلف شناخته می‌شدند. اینگونه عملاً یک بیمارستان دولتی بود که هزینه آن حتی حقوق پزشکان و پرستارانش از سوی دولت تأمین می‌شد.

تابنده با بیان اینکه زمینه ایجاد بیمارستان‌های خیریه از حدود ۳۰ سال پیش (یکی از اولین‌ها همین بیمارستان کوثر در شیراز بود) فراهم شد، گفت: اکثر این بیمارستان‌ها مجدداً زیر نظر سیستم دولتی رفتند و تعدادی از آنها به صورت هیأت امنایی از سوی خیرین درحال اداره شدن است لذا تفاوت‌هایی ظاهر می‌شود چرا که این دسته از بیمارستان‌ها نه دولتی و نه خصوصی هستند. در این رابطه نه تنها باید هزینه‌ها را کاملاً خودشان پرداخت کنند بلکه به دلیل توقع مردم از آنها نیز باید هزینه‌های پایین‌تری را هم برای ارائه خدمات دریافت کنند.

وی بیان کرد: هزینه کار بالا در سیستم پزشکی بسیار بالاست. برای خرید وسایل و تجهیزات پزشکی وارداتی باید هزینه‌های ارزی سنگینی پرداخت شود که این اصلاً با قیمت‌های پرداختی بیمه‌ها جوابگو نیست. در نتیجه بیمارستان خیرین نمی‌تواند در سطح بالا بچرخد.

تابنده ادامه داد: متأسفانه در طول ۵ سال اخیر یک برنامه ریزی نادرست روی سیستم تصمیم گیری برای قیمت بیمارستان‌های خیریه انجام شد که حال حاضر برای درآمدها تورم چندسال اخیر را لحاظ نکردند و درنتیجه برای آنکه سطح ارائه خدمات افت پیدا نکند تلاش بسیاری می‌شود.

وی عنوان کرد: بیمارستان کوثر در سال ۱۳۸۴ اولین عمل قلب را انجام داد و برآورد ۱۰ سال ما مشخص کرد که نسبت به بخش خصوصی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کمتری را از مردم دریافت کردیم چون تعرفه آن زمان مناسب بود و به پزشکان هم حقوق پایین‌تری داده می‌شد درنتیجه هم به مردم خدمت با هزینه پایین ارائه می‌شد و هم وسایل به روز را خریداری می‌کردیم اما از چندسال گذشته با تورم سرسام آور و پایین آوردن هزینه‌های ما تراز مالی این بیمارستان منفی شد.

رئیس بیمارستان قلب کوثر شیراز اظهار داشت: اگر می‌خواهید کار خیر کنید اول باید راهی برای درآمد داشته باشید و سپس اقدام کنید. هزینه خریداری وسایل و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل و پزشکان برای بیمارستان‌های خیریه با بقیه بیمارستان‌ها تفاوتی ندارد لذا ضرورت دارد که سیستم‌های قانونگذار برای بیمه‌ها و تعرفه نویس ها نسبت به تورم، هزینه‌های بیمارستان‌های خیریه را محاسبه کنند.

وی با اشاره به مشوق‌های لازم برای خیرین و بیمارستان‌های خیریه گفت: واقعیت‌ها را باید دید. طی نامه‌ای از وزارت بهداشت درخواست کردم که با اصلاح تعرفه‌ها کاری کنند تا بتوانیم فرانشیز پایین‌تری را از بیماران دریافت کنیم. این بحث وجود دارد که سال آینده قرار است حقوق پرسنل افزایش پیدا کند با احتساب افزایش تورم باید تعرفه‌ها را هم برای بیمارستان‌های خیریه بالا ببرند چون منبع درآمدی تعریف نمی‌شود.

تابنده تصریح کرد: بیمه‌ها به ویژه بیمه‌های تکمیلی تأخیر پرداختی دارند و طلب‌های ما را متأسفانه پرداخت نمی‌کنند درحالی که طلبکاران ما برای دریافت پرداخت خود عجله دارند. اگر امکانات کافی برای درمان بیماران در بیمارستان وجود نداشته باشد بالطبع درمان کامل و درستی انجام نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که بیمارستان‌های خیریه در کنار سیستم دولتی برای کنترل و مدیریت بیماری کرونا و کمک به بحران دو ساله اخیر چه نقشی دارند، گفت: ما یک بخش را به صورت جداگانه در بیمارستان قلب کوثر به این امر اختصاص دادیم و با راه اندازی تریاژ سه لایه و اختصاص کادر پزشکان و پرستاران با لباس‌های مخصوص در آن قسمت، نزدیک به ۲ تا ۳ هزار بیمار کرونایی را درمان کردیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید