اعتراضات هنرمندان به بیمه گر تکمیلی به پایین‌ترین سطح خود رسید

0

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، از ارائه تسهیلات حمایتی، بیمه‌های تامین اجتماعی و تکمیلی، تقویت اقتصاد هنر، پیگیری معافیت مالیاتی هنرمندان، افزایش اعضا تا ۹۰هزار عضو و عملیاتی کردن صدور ۷۲هزار کارت هنر برای تحقق عدالت فرهنگی خبر داد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از ایرنا، سیدمجید پوراحمدی با تشریح فعالیت ها، اقدامات و عملکرد صندوق اعتباری هنر به ویژه در دولت مردمی طی چند ماه اخیر به عنوان اقدامات کوتاه مدت اظهار داشت: موضوع حمایت از هنرمندان و رفع مشکلات و دغدغه های این قشر فرهیخته و ایجاد زمینه هایی برای حمایت و برطرف کردن مسائل آنها به عنوان وعده داده شده در ابتدای شروع فعالیت دولت سیزدهم و دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه، همواره به عنوان اولویت در دستور کار قرار گرفت و باجدیت تا به امروز دنبال شده و بسیاری از وعده ها نیز محقق شدند.
پرداخت بسته دوم حمایتی دولت به هنرمندان تا قبل از شب عید 

مشاور وزیر فرهنگ در ادامه بااشاره به  ارائه تسهیلات و بسته های حمایتی در سه نوبت طی ماههای گذشته و ادامه آن در ماههای آینده از جمله موارد حمایتی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه عنوان کرد و گفت: در مرحله اول همزمان با شب یلدا مبلغ یک میلیون تومان به حساب تمامی اعضای دارای کارت هنر واریز شد. مرحله دوم نیز بزودی تا قبل از پایان اسفندماه جاری به مبلغ یک ونیم میلیون تومان به حساب اعضا به عنوان عیدی واریز خواهدشد.

پوراحمدی در ادامه زمان پرداخت و واریز مرحله سوم  بسته های حمایتی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به احتمال زیاد همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) عنوان کرد وگفت: دراین مرحله هم یک میلیون تومان به حساب اعضای دارای کارت هنر واریز می شود.

به گفته وی، واریزی این مبلغ برای برخی هنرمندان دارای درجه یک هنری که حدود ۸۶۶ نفر هستند کمی بیشتر از سایر اعضاست.چراکه آنها پیشکسوت و دارای کهولت سن هستند. از طرفی سابقه مستمر آموزش و تربیت شاگرد و هنر آموز دارند و بعضا نیز صاحب سبک هستند لذا به پاس قدردانی از یک عمر تلاش هنری این قشر فرهیخته مبلغ واریزی آنها کمی بیشتر از دیگر اعضاست.

تلاش برای دریافت مرحله چهارم بسته حمایتی

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه آیا مرحله چهارمی هم وجود دارد؟ پاسخ داد: همه تلاش دولت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این است تا منابعی برای درنظر گرفتن مرحله چهارم بسته حمایتی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه محقق شود.

پوراحمدی درعین حال یادآورشد: با مجموع تلاش های صورت گرفته و در حال پیگیری، امیدواریم طی خرداد یا تیرماه ۱۴۰۱ واریزی مرحله چهارم نیز تقدیم اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه گردد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درپاسخ به اینکه میزان مبالغ درنظر شده کم بوده؟ تصریح کرد: این اقدام برای نخستین بار در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی صورت گرفته و سابقه مشابه پرداختی در دوره های قبل وجود نداشته است

تاکید بر ارائه خدمات بدون تبعیض به اعضا

برمبنای سیاست عدالت فرهنگی خدمات صندوق بدون هرگونه تبعیض به تمامی اعضا فارغ از زمینه فعالیت، محل فعالیت و… تعلق می گیرد. در این خصوص نیز تمامی اعضای واجد شرایط از این تسهیلات حمایتی برخوردار شدند. مواردی نیز داشتیم که بدلیل تمکن مالی داوطلبانه مراجعه و یا اعلام داشتند که نیازی به دریافت این تسهیلات ندارند

پرداخت ۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات و بسته های حمایتی 

پوراحمدی درادامه همچنین با اشاره به تعلق ۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات و بسته های حمایتی به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در شرایط شیوع کرونا از سوی دولت مردمی از آغاز فعالیت دولت تاکنون، جای تقدیر دارد، ادامه داد: این پرداختی ها زمانی انجام شده که دولت در شرایط سخت کمبود بودجه، تحریم ها ومشکلات مالی قرار دارد اما به شکل ویژه به قشر فرهیخته هنرمندان اهتمام ورزید.

وی همچنین درخصوص استفاده همگانی اعضای صندوق اعتباری هنر از این تسهیلات، اظهار داشت: البته برخی نیز خودشان داوطلبانه مراجعه یا اعلام داشتند که نیازی به دریافت این تسهیلات ندارند.

پالایش اعضا روال عادی صندوق هنر است

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، در بخش دیگری از سخنان خود پالایش اعضا در این صندوق را روالی عادی و طبیعی دانست وگفت: براساس دستورالعمل موجود هر سه سال یک بار باید اعضای صندوق مدارک و ثبت نام خود را به روزرسانی کنند و مدارک مورد نیاز را بارگذاری نمایند.

وی افزود: متاسفانه افرادی هم در این میان در دوره های قبل با بارگذاری مدارک جعلی به عضویت این صندوق درآمده اند که اصلا هیچگونه فعالیت هنری ندارند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، ملاک تشخیص جذب وثبت نام اعضا را خانه های هنرمندان، سینما، تئاتر، موسیقی،مطبوعات، انجمن هایی که درارتباط با این صندوق هستند همراه با ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای سراسر کشور برشمرد و تصریح کرد: تلاش و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت همه جانبه از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه است ازاین رو مصمم به ارائه خدمات و تسهیلات به هنرمندان هستیم تا افراد غیرهنرمند حذف و تنها اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و فعالان این حوزه ها از خدمات و تسهیلات صندوق اعتباری هنر بهره مند شوند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در خصوص اعتراضات به بیمه گر تکمیلی را اینگونه توضیح داد که ما از تماس های تلفنی با مرکز پیام صندوق متوجه می شویم که اعتراضات به پایین‌ترین سطح خود رسیده تا جایی که حتی شاید میانگین در بین این همه اعضای استفاده‌کننده ۲۰ تا ۳۰ مورد در هفته بیشتر نبوده که آنها نیز با حضور کارشناسان و پاسخگویی آنها به امورا شان رسیدگی می‌شود.

تاکید بر تقویت صندوق هنر و صنایع خلاق

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه موضوع تقویت صندوق هنر وحوزه صنایع خلاق توسط دکتر اسماعیلی از ابتدای قبول مسئولیت در این وزارتخانه و اولویت بندی و برنامه ریزی برای نهادینه شدن این مهم را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: برای این منظور ساختاری را تعریف کرده و بر سرمایه گذاری در این دو حوزه تاکید شد.

تاکید بر توانمند سازی اقتصاد هنر  

به گفته پوراحمدی تلاش این بود تا توانمند سازی حوزه مجموعه فعالیت‌هایی شکل گیرد تا از حالت سازمان حمایت گر به سازمان توانمند ساز برسیم ازاین رو رویکرد ما تغییر از سازمان حمایت گر به سازمان توانمندسازی است بطوریکه از سازمان توزیع منابع به سازمان درآمد پایدار برسیم.

وی تصریح کرد: مصمم هستیم تا با به وجود آوردن تغییرات ساختاری تعریف شده  از این پس عمدتاً اتکا به بودجه دولت نداشته باشیم و بتوانیم از سایر بازارهای مالی و سرمایه گذاری استفاده کنیم.

طراحی پروژه ها باهدف رونق اقتصاد فرهنگ و هنر

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به طراحی ۲۱ پروژه در حوزه اقتصاد را بتوانیم ما نیز اقتصاص سازی در حوزه محصولات فرهنگی و هنری و داشته باشیم.

به گفته وی، موضوع صندوق جسورانه در حوزه سینما نیز یکی از پروژه‌هایی است که تعریف شده است تا بتوانیم به حمایت از تولید به عنوان متولی زمینه جذب سرمایه را در صندوق ایجاد کنیم.

تقویت اقتصاد هنر به معنی دولتی شدن هنر نیست

پوراحمدی افزود: ازسویی درتلاشیم آثار فرهنگی و هنری که توسط اهالی فرهنگ و هنر تولید می‌شود در داخل خارج به فروش برسد. مثلاً دنبال این هستیم که یک حراجی طراحی و ایجاد تا با جریان نظارتی و ساز و کار مرکز حراجی های آثار ایرانی را راه اندازی کنیم.

وی تاکید کرد: این مهم به معنی دولتی شدن فرهنگ و هنر نیست بلکه به دنبال بسترسازی هستیم.

به گفته وی، دولت موظف است بسترسازی و توانمندسازی کند تا هنرمندان زمینه خرید و فروش و فعالیت خودشان و اتکا به کارهایشان مد نظر قرار بگیرد.

آماده پذیرش مستمری بگیران فرهنگی وهنری هستیم

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص مستمری بگیران این صندوق  نیز گفت: هم اکنون حدود ۲۶۸۳ نفر واجد شرایط به ما معرفی و تامین منابع مالی شده تا آنها به صورت مستمری بگیر هر ماه مبلغی را دریافت کنند.

پوراحمدی در عین حال تاکید کرد: با تامین منابع مالی هیچگونه منعی برای پذیرش هرتعداد مستمری بگیر هنرمند نداریم.

صدور بیش از ۷۳ هزار کارت هنر

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره و تشریح کارکرد کارت هنر ، گفت:  در حال حاضر از ۸۸ هزار عضو فعلی صندوق اعتباری هنر، ۷۳ هزار نفر دارای هنر کارت هستند.

پوراحمدی یادآورشد: تمامی کارهای مالی، پرداختی، تقدیم بسیاری از بسته های حمایتی و تسهیلات نیز از همین طریق به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه ارائه می شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه با ارائه آماری از جذب و تبت نام اعضای برای بهره مندی از بیمه ها طرف قرارداد این صندوق، اظهار داشت: در حال حاضر ۴۵ هزار نفر عضو تامین اجتماعی هستند که حدود ۱۳۲ میلیارد تومان برای بهره مندی از خدمات تامین اجتماعی برای آنها هزینه و برای بیمه تکمیلی نیز حدود ۶۰ میلیارد تومان هزینه می شود.

 

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به ارائه تسهیلات مختلف از سوی دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سقف کمک های مالی دولت به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را ۶۰۰میلیاردتومان عنوان کرد و گفت: ازاین میزان تسهیلات ضروری بیش از ۲۰ میلیارد تومان،  ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات دوران کرونا، مابقی نیز درقالب بسته های حمایتی، کمک بلاعوض، وام و ..‌. بوده است.

بیمه بیکاری هنرمندان وعده ای که محقق شد

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر موضوع بیمه بیکاری را یکی از اقدامات خوب و به جای این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد وگفت : آیین نامه‌ای در خرداد ماه امسال تدوین شد و مرداد ماه اصلاحیه روی آن توسط معاون اول رئیس‌جمهور انجام و سپس ابلاغ شد هم اکنون شورایی به همین منظور به ریاست معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده که دبیرخانه آن در محل صندوق اعتباری هنر قرار دارد.

وی افزود: نخستین جلسه آن برگزار شده و ایراداتی اعضا برای این آیین‌نامه گرفته اند.

به گفته پوراحمدی درخصوص پیش‌بینی تعلق بیمه بیکاری به هنرمندان تلاش شده تا این موضوع در بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ شود. موضوع با جدیت از طریق صندوق و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیگیری است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: یکی از خواسته‌های هنرمندان فارغ است ایام کرونا، دائمی شدن موضوع توجه به بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه است.

به گفته وی،  البته این موضوع بین بخشی و میان بخشی است اما ما تلاش خودمان را انجام دادیم تا موضوع بیمه بیماری این قشر دائمی و لحاظ شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در خصوص قرار گرفتن بیمه هنرمندان در ردیف مشاغل آزاد هم توضیح داد: اکثر هنرمندان در پروژه‌هایی موقت و کوتاه مدت مانند سینما مثلاً منشی صحنه یا اثری تولید می کنند که پس از مدتی کار به اتمام می رسد و کافرمایی دائمی وجود ندارد.

پوراحمدی در خاتمه باتشریح دیگر فعالیت ها و اقدامات صندوق اعتباری هنر، تاکید کرد: حمایت همه جانبه و کمک به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه از سوی این صندوق وظیفه خود می دانیم و در این مسیر تمامی تلاش و کوشش خود را در جهت کمک و حمایت و در عین حال توانمند سازی هنرمندان به کار خواهیم بست.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید