هزینه ۷ هزار میلیارد تومانی برای درمان بیماران کرونایی

0

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در۲ سال اخیر و از شروع همه‌گیری کرونا تاکنون، حدود هفت هزار میلیارد تومان برای درمان افراد مبتلا به این بیماری هزینه شده است.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛محمد مهدی ناصحی روز شنبه در یک نشست خبری مجازی گفت: هفت هزار میلیارد تومان برای خدمات تشخیصی، دارویی، سرپایی و بستری بیماران مبتلا به کرونا از سوی سازمان بیمه سلامت ایران پرداخت شده است.
وی اظهار امیدواری کرد با پوشش خوب واکسیناسیون عمومی، شاهد افزایش مبتلایان به کرونا به‌ویژه در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نباشیم، زیرا خدمات درمانی در این بخش‌ها، هزینه‌بر است و به اقتصاد نظام سلامت، آسیب وارد می‌کند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه هزینه‌های درمانی بیماران خاص، رایگان انجام می‌شود، اظهار داشت: اکنون سازمان بیمه سلامت، همه هزینه‌های بیماران خاص را به صورت رایگان پرداخت کرده و آن‌ها پولی را برای دارو و خدمات تشخصی خود پرداخت نمی‌کنند.
سازمان بیمه سلامت ایران، هزینه خدمات درمانی زوج‌های نابارور که تحت پوشش بیمه سلامت هستند، پرداخت می‌کند و از سازمان تامین اجتماعی درخواست داریم از منابع ما استفاده کند تا هزینه‌های نازایی را پوشش دهیم.
ناصحی با بیان اینکه افراد ساکن در مناطق آسیب‌پذیر و کم برخوردار نیز تا پایان سال ۱۴۰۱، زیر چتر حمایتی سازمان بیمه سلامت قرار می‌گیرند، ادامه داد: این سازمان، هزینه خدمات درمانی زوج‌های نابارور که تحت پوشش بیمه سلامت هستند، پرداخت می‌کند و از سازمان تامین اجتماعی درخواست داریم از منابع ما استفاده کند تا هزینه‌های نازایی را پوشش دهیم.
وی اضافه کرد: همچنین خدمات گفتار درمانی، ذهنی و حرکتی بیماران مبتلا به اوتیسم نیز به صورت رایگان از سوی این سازمان پرداخت می‌شود و در سال ۱۴۰۱، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت هزینه‌های بیماران صعب العلاج در بخش سرپایی و بستری نیز اختصاص می‌دهیم.

۳۰ میلیون نفر تحت پوشش صندوق‌های روستایی و همگانی
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه حدود ۳۰ میلیون نفر را در صندوق‌های روستایی و همگانی تحت پوشش داریم، گفت: آمادگی برقراری بیمه مکمل آتیه سازان را با پشتیبانی ستاد‌های حمایتی و بنیاد‌های خیریه کشور داریم، زیرا عمده هزینه‌های درمانی را دولت پرداخت می‌کند و حضور این بنیاد‌های خیریه در امور بیمه، انقلابی در درمان مردم ایجاد خواهد کرد.
بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های درمانی را مردم از جیب خود پرداخت می‌کنند
وی تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های درمانی را مردم از جیب خود پرداخت می‌کنند و سازمان بیمه سلامت از طریق قرارداد با سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف بیمه‌ای سعی دارد این هزینه‌ها را کاهش دهد.
ناصحی افزود: بودجه این سازمان به درستی پیش‌بینی نشده و حدود هفت درصد رشد بودجه داشتیم که آسیب جدی به پشتیبانی نظام سلامت وارد می‌کند.
همه هزینه‌های درمانی بیماران خاص و دیالیزی پرداخت شده است
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه یک هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان ماهانه به موسسات مختلف پرداخت کردیم، اظهار داشت: اعتبارات سازمان بیمه سلامت امسال حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود و همه هزینه‌های درمانی بیماران خاص و دیالیزی پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: سازمان بیمه سلامت در بخش دولتی بستری را تا ۹۰ درصد و سرپایی‌ها را تا ۷۰ درصد تحت پوشش دارد و در بخش خصوصی نیز پرداختی‌ها بر اساس تعرفه‌های دولتی انجام می‌شود.
سازمان بیمه سلامت در بخش دولتی بستری را تا ۹۰ درصد و سرپایی‌ها را تا ۷۰ درصد تحت پوشش دارد و در بخش خصوصی نیز پرداختی‌ها بر اساس تعرفه‌های دولتی انجام می‌شود.
ناصحی اضافه مکرد: اکنون ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور تحت پوشش صندوق‌های بیمه سلامت هستند که از این تعداد، ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عضو صندوق بیمه همگانی و پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عضو صندوق کارکنان دولت هستند.
پرداخت مطالبات نسخه‌نویسی الکترونیک
به گفته ناصحی، مطالعات نسخه‌نویسی الکترونیکی داروخانه، بیمارستان‌های خصوصی تا پایان دی و آذر پرداخت شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز تا پایان مهرماه تسویه شده‌اند.
وی افزود: نظام الکترونیک سلامت بسیار حائز اهمیت است و منابع و مصارف به درستی کنترل می‌شود. سازمان بیمه سلامت حدود یک چهارم کار نسخه نویسی الکترونیک را عهده دار است و نیازمند همکاری‌های بین بخشی در این زمینه هستیم و باید بیمه‌های مکمل نیز پای کار بیایند.
ناصحی تصریح کرد: سخت‌ترین کار در بخش نسخه‌نویسی الکترونیکی این است که نسخه در مطب نوشته می‌شود و دقایقی بعد بیمار آن را از داروخانه برای دارو می‌خواهد. با توجه به همه مشکلات زیرساختی، قطعی برق و اینترنت در حال گذر از این مرحله سخت هستیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اظهار امیدواری کرد با مساعدت وزارت بهداشت و تغییرات تیم آی تی نواقص برطرف شود و به نحوی از سبک سنتی خارج شویم که مردم کمترین آسیب را ببینند.
ناصحی تاکید کرد: اکنون ۶ تا ۹ میلیون نفر در کشور بیمه فعال ندارد و سعی داریم این افراد را بیمه رایگان کنیم و اکنون در مناطق مختلفی از کشور از جمله منطقه ۱۲ تهران، کرمان، اصفهان، مازندران و … این کار را آغاز کرده‌ایم.
وی افزود: با همکاری نهاد‌های اجتماعی، وزارت کشور، شهرداری‌ها، هلال احمر و کمیته امداد، پایگاه‌هایی ایجاد کرده و افراد را شناسایی می‌کنیم و براساس کد ملی بیمه می‌شوند.
ناصحی اظهار داشت: برای هر فرد، یک پزشک تعریف کردیم که شخص بدون هزینه بتواند خدمات سطح یک سلامت را دریافت کند و همه هزینه‌ها در سطح یک، رایگان است. بیمارستان‌هایی هم به عنوان سطح ارجاعی درنظر گرفته شده است.
اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: در خصوص اتباع خارجی نیز با همکاری کمیساریای عالی، آن‌ها را تحت پوشش بیمه سلامت قرار داده و برای بیماران خاص صد درصد هزینه‌ها رایگان پرداخت می‌شود.
وی تاکید کرد: افرادی که به صورت قانونی وارد کشور نشده‌اند نیز با مساعدت وزارت کشور سعی داریم بیمه سلامت را برای آن‌ها برقرار کنیم.
با همکاری کمیساریای عالی، اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و برای بیماران خاص صد درصد هزینه‌ها رایگان پرداخت می‌شود همچنین افرادی که به صورت قانونی وارد کشور نشده‌اند نیز با مساعدت وزارت کشور سعی داریم بیمه سلامت را برای آن‌ها برقرار کنیم.
۷ هزار میلیارد تومان برای دارو‌های کرونا پرداخت شد
ناصحی درباره پوشش بیمه‌ای دارو‌های کرونا گفت: تاکنون حدود هفت هزار میلیارد تومان برای دارو‌های کرونا هزینه شده و کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هر آنچه را که تصویب کند در شورای عالی بیمه اجرایی می‌شود.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به حذف ارز دولتی دارو و انتقال آن به سازمان‌های بیمه‌گر در سال‌های آینده افزود: در صورت تحقق این موضوع حدود ۱۰۶ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است و سازمان بیمه سلامت به شرط تخصیص منابع، آمادگی انجام آن را دارد.
وی در پاسخ به استان‌های فعال در نسخه الکترونیک، اظهار داشت: تا ۱۹ بهمن ماه امسال ۲۹ استان بالای ۹۹ درصد نسخه الکترونیک از جمله استان تهران و خراسان رضوی صادر شده و روزانه ۲۱۰ هزار نسخه داریم که از این تعداد ۲۰۵ هزار نسخه تمام الکترونیک پیچیده می‌شود و پنج هزار نیمه الکترونیک است.
ناصحی درباره بیمه شدن نوار تست قندخون بیماران دیابتی تصریح کرد: قرار است به زودی دارو‌های جدید دیابتی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید