نسخه الکترونیک فرصتی بسیار مهم برای کشور است / پرداختی‌های بیمه سلامت به روز شد

0
ناصحی گفت: نسخه الکترونیک فرصتی بسیار مهم برای کشور است و نمی‌توان گفت که نسخه الکترونیک به تنهایی می‌تواند نظام سلامت را تهدید کند، زیرا ابزار‌های نظارتی در این زمینه وجود دارد و باید نظارت‌ها تقویت شود.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛محمد مهدی ناصحی در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس در استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: اقدامات سازمان بیمه سلامت در زمینه نظام الکترونیک سلامت بسیار اهمیت داشته است. زیرا با اجرای نظام الکترونیک سلامت می‌توان شفاف سازی ایجاد کرد و منابع و مصارف را به شیوه صحیح مدیریت کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون در زمینه منابع و مصارف به صورت غیرشفاف عمل شده بود. با اجرای نسخه الکترونیک که یک تکلیف قانونی برای نظام سلامت بوده، تلاش شد وظیفه‌ای که بر دوش سازمان بیمه سلامت بود، انجام شود. نباید این طور فکر شود که کل نظام الکترونیک سلامت بر عهده سازمان بیمه سلامت است.
ناصحی بیان کرد: همه بیمه‌ها از جمله بیمه‌های پایه و تکمیلی باید پای کار نسخه الکترونیک باشند. بیمه‌های تکمیلی به صورت جدی پای کار نیستند. باید هماهنگی کاملی باید بین تولیت و مجریان باشد. چون بسیاری از موارد مانند کدینگ دارویی و پاراکلینیک باید طراحی شده و در اختیار سامانه‌ها قرار بگیرد. آن‌چه مربوط به سازمان بیمه سلامت بوده را با کمترین اشکال اجرا کرده‌ایم. این موضوع را همه رسانه‌ها می‌توانند در آزمایشگاه‌های الکترونیک بررسی کنند که این اقدام به صورت صحیح اجرا شده است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: ایده‌آل این است که پرونده الکترونیک سلامت شکل بگیرد و همه ابعاد الکترونیک نیز ساماندهی شود. سخت‌ترین کار، نسخه الکترونیک آنلاین است که در مطب نوشته می‌شود و بیمار چند دقیقه بعد به داروخانه یا آزمایشگاه مراجعه کرده و می‌خواهد خدمت بگیرد. ما در حال سپری کردن این قسمت دشوار هستیم. مشکلات زیرساختی مانند قطعی برق یا اینترنت سر راه ما قرار دارد و حتی ممکن است سخت افزار در مطب وجود نداشته باشد یا پزشک با سیستم کامپیوتر آشنایی نداشته باشد. با این حال این مرحله سخت در حال سپری شدن است و تقاضای ما این است که به بهترین نحو اجرا شود و اگر پزشک یا موسسه‌ای می‌تواند خود را تقویت کند، حتما این کار را انجام بدهد تا این چرخه اولیه که سخت‌ترین قسمت است، به درستی و با کمترین نارضایتی انجام شود. اجرای پرونده الکترونیک سلامت و پزشکی خانواده و نظام ارجاع چندان سخت نخواهد بود.
وی اظهار کرد: اگر مدلی ارائه شده و از سبک سنتی خارج می‌شویم، نباید آسیبی به مردم وارد شود. به هر حال مقاومت در تغییر شیوه وجود دارد و همه باید همکاری کنیم که این شیوه با کمترین مشکل اجرا شود.
ناصحی درباره برخی واکنش‌ها از طرف سازمان نظام پزشکی نسبت به طرح نسخه الکترونیک نیز بیان کرد: سازمان نظام پزشکی یک جایگاه مهم صنفی است که می‌تواند در نظام سلامت کمک کننده باشد. در نظارت‌ها بسیار اهمیت دارد که مردم آسیب نبینند. یکی از مهمترین وظایف سازمان نظام پزشکی نظارت بر مراکز تحت پوشش است. در این حد که پرونده بستری بیمار می‌تواند اطلاعاتی را بدهد، یک نسخه دارویی مشکلی ایجاد نمی‌کند. همه HIS‌های بیمارستانی همین حالا در شرکت‌های خصوصی قرار داشته و پرونده بیماران را در اختیار دارند و اطلاعاتی از بیماران به بیرون نمی‌دهند و اگر این اتفاق رخ بدهد و اگر کسی تخلفی کند باید پاسخگو باشد.
با برخی بند‌های تبصره ۱۷ مصوب کمیسیون تلفیق مخالفیم
ناصحی در پاسخ به سوالی درباره مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس در مورد تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ و بازگشت به عقب طرح نسخه الکترونیک به واسطه این مصوبه، گفت: به شدت با برخی بند‌های مصوبه کمیسیون تلفیق در تبصره ۱۷ بودجه ۱۴۰۱ مخالفیم و مطمئن باشید اگر این مصوبه به همین شکل باشد، به نسخه الکترونیک و اقداماتی که تاکنون در این زمینه انجام شده، آسیب می‌زند. در این زمینه که نظام الکترونیک سلامت در کشور اجرا شود با توجه به قوانین برنامه توسعه و قوانین بودجه سالانه، تکالیف مشخصی در سازمان بیمه سلامت داشتیم، ولی متاسفانه مثل همین پیشنهاد کمیسیون تلفیق، برای اجرا بازدارنده بوده است.
وی ادامه داد: در زمینه تاریخ قطعی اول دی ماه ۱۴۰۰ و این‌که هیچ نسخه کاغذی پذیرفته نشود نیز موضوع خیلی منطقی نبود. به هر حال درصدی از نسخ در شرایط اضطرار به صورت کاغذی نوشته می‌شود. در حال حاضر همه چیز برعکس شده و همه نظام الکترونیک سلامت زیر سوال رفته و اقداماتی که انجام شده ممکن است تحت الشعاع تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ قرار بگیرد.
ناصحی بیان کرد: تلاش ما این است که اطلاع رسانی کنیم و اگر جا‌هایی تاکنون در زمینه نسخه الکترونیک کاری انجام نداده و حتی در سال‌های دیگر هم کاری نمی‌کنند، برنامه اجرا شده را با آسیب مواجه نکنند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: این مصوبه به نسخه الکترونیک آسیب می‌زند و به جای آن باید نگرانی‌ها برطرف شود، نه این‌که اصل کار زیر سوال برود.
پرداختی‌های بیمه سلامت به روز شد
ناصحی گفت: هزینه‌های بخش بستری تا ۹۰ درصد و بخش سرپایی تا ۷۰ درصد توسط سازمان بیمه سلامت تحت پوشش قرار دارد و در بخش خصوصی نیز به همین صورت با تعرفه دولتی تحت پوشش است. برای اولین بار در کشور، سازمان بیمه سلامت توانست پرداختی‌ها را به روز کند. در بخش دولتی و دانشگاهی تا پایان مهر ماه تسویه حساب کامل با همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام شده است. این اولین بار در طول ۲۵ سال اخیر است که پرداختی‌های سازمان بیمه سلامت به روز شده است. هر سندی که گرفتیم و رسیدگی شده را پرداخت کردیم. در زمینه نسخه الکترونیک همه پرداخت‌ها به صورت واقعی به روز پرداخت شده است. در زمینه بیمارستان‌های خصوصی و غیردولتی و دانشگاهی نیز تا پایان آبان ماه پرداختی‌ها انجام شده و فقط اسناد آذر و دی مانده است. در زمینه داروخانه‌ها نیز اسناد الکترونیک تا پایان دی ماه پرداخت شده است. در سایر موارد نیز تا پایان دی ماه پرداخت انجام شده است. خسارت متفرقه ناشی از مابه‌التفاوت هزینه‌ها نیز به روز پرداخت شده است. در نظام ارجاع شهری و روستایی نیز تا دی ماه پرداخت شده است.
وی افزود: سازمان بیمه سلامت در این دوران و به خصوص سال ۱۴۰۰ توانسته پرداختی‌ها را به روز انجام بدهد که منجر به جلب اعتماد طرف قرارداد می‌شود.
پوشش بیمه‌ای برای همه
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های سازمان بیمه سلامت این است که هر فرد ایرانی که در کشور زندگی می‌کند باید حداقل تحت پوشش یک بیمه درمانی باشد. بین ۶ تا ۹ میلیون جمعیت کشورمان بیمه فعال ندارند. ممکن است افراد در بیماری‌ها تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و جزو آمار غیرفعال باشند. برای همین موضوع به دنبال این هستیم که بیمه رایگان را به خصوص در مناطق کم برخوردار اجرا کنیم. بسیاری از افراد در این مناطق از حق قانونی خود مطلع نیستند. در مناطق مختلفی از کشور این طرح را آغاز کردیم. در دو ماه اخیر به صورت فعال و با همکاری نهاد‌های اجتماعی و وزارت کشور و شهرداری‌ها و هلال احمر و کمیته امداد، پایگاه‌هایی درست کردیم و افراد را شناسایی می‌کنیم و کد ملی ارائه شده و افراد بیمه می‌شوند. سپس برای هر فرد، یک پزشک تعریف می‌شود که شخص بدون هزینه بتواند خدمات سطح یک سلامت را دریافت کند. همه هزینه‌ها در سطح یک رایگان است.
وی ادامه داد: حتی اتباع خارجی که به صورت قانونی در کشور زندگی می‌کنند نیز با همکاری کمیساریای عالی تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند. در مورد افرادی که به صورت قانونی وارد نشده‌اند نیز با همکاری وزارت کشور به دنبال این هستیم که افراد تا زمانی که مراحل قانونی اقامتشان طی شود، تحت پوشش بیمه سلامت باشند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: در زمینه منابع و هزینه‌ها نیز اقداماتی انجام شده و در سال گذشته از نظر مدیریت منابع، زیان انباشته سازمان را از ۵ هزار میلیارد تومان به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رساندیم.
پوشش هزینه‌های درمان نازایی
ناصحی گفت: در زمینه نازایی نیز بار‌ها اعلام شده که این آمادگی وجود دارد که زوج‌های نابارور تا ۳ بار در سال تحت پوشش باشند. اداره‌های کل بیمه سلامت در این زمینه آمادگی دارند تا موسساتی که طرف قرارداد نیستند نیز با بیمه سلامت قرارداد منعقد کنند. در صورت مراجعه افراد به مراکزی که طرف قرارداد نیستند نیز به ازای ارائه اسناد می‌توانند این هزینه را تا ۳ نوبت در سال دریافت کنند. هر فردی که در کشور از هر بیمه‌ای استفاده می‌کند، می‌تواند از اعتبارات بیمه سلامت در زمینه نازایی استفاده کند.
پوشش خدمات کار درمانی اتیسم
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: در زمینه معلولان و اتیسم نیز سازمان بیمه سلامت در سال ۱۴۰۰ پوشش بیمه‌ای برقرار کرد. در مورد اتیسم، خدمات گفتار درمانی و مشاوره روان شناسی و کار درمانی را تحت پوشش قرار داد و هزینه ۹۶ جلسه در سال با بیمه پرداخت می‌شود.
ناصحی بیان کرد: اقدام مهم دیگر سازمان بیمه سلامت این بود که در کنار بیمه پایه و به خصوص در صندوق‌های روستایی و همگانی، بیمه مکمل آتیه سازان را با پشتیبانی ستاد‌های حمایتی کشور، برقرار کنیم. با حمایت ستاد‌های حمایتی از این اقدام می‌توان بیمه قدرتمندی داشته باشیم تا عمده هزینه‌های درمانی توسط دولت پرداخت شود و با این حساب، انقلابی در بیمه درمانی اتفاق خواهد افتاد.
پرداخت هزینه‌های کرونا
وی اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت در دوران کرونا بدون این‌که دریافتی خاصی در این زمینه داشته باشیم، هزینه‌ای نزدیک به ۶.۵ تا ۷ هزار میلیارد تومان انجام دادیم که امیدواریم با تمهیداتی مانند واکسیناسیون، شاهد کاهش ابتلای افراد و بستری در بخش‌های ویژه باشیم.
بودجه سازمان بیمه سلامت برای سال ۱۴۰۱
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پاسخ به سوالی درباره بودجه ۱۴۰۱ گفت: متاسفانه بودجه سازمان بیمه سلامت برای سال آینده به خوبی پیش بینی نشده و فقط رشد ۷ درصدی داریم. این بودجه مربوط به ۴۲.۵ میلیون جمعیت کشور است. رایزنی‌های زیادی کردیم و الان هم در کمیسیون تلفیق مشغول هستیم که امیدواریم محقق شود. حداقل به افزایش ۳۰ درصدی اعتبار هستیم تا بتوانیم پاسخ حداقلی بدهیم.
وی ادامه داد: نظام سلامت کشور طوری طراحی شده که در بخش خصوصی نزدیک به ۹۵ درصد بیماران سرپایی را پوشش می‌دهد و ۵ تا ۶ درصد بیماران سرپایی به بخش دولتی مراجعه می‌کنند. حداقل نیاز داریم که در بخش ویزیت نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان داشته باشیم تا ۷۰ درصد ویزیت را پرداخت کنیم. این مطالبه ما از مجلس است که بتوانیم پرداختی از جیب مردم را کم کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید