حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج نیازمند اختصاص منابع مناسب است

0

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج نیازمند اختصاص منابع مناسب است.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛مهدی رضایی با اشاره به اینکه بیمه سلامت در بحث پوشش همگانی ۳ هدف عمده را پیگیری می‌کند گفت: یکی از اهداف بیمه سلامت پوشش حداکثری جمعیت تحت پوشش است و اهداف بعدی بسته‌های خدمتی و تأمین منابع یا اعتبارات مورد نیاز برای ارائه خدمات می‌باشد.

وی با بیان اینکه بیمه سلامت در بحث گسترش پوشش حداکثری موفقیت‌های خوبی را کسب کرده است افزود: حدود ۸۵ درصد از بیمه شدگان سلامت در کشور صد درصد حق بیمه آنها توسط دولت پرداخت می‌شود از این میزان ۲۰ میلیون نفر جمعیت روستایی، ۱۳ میلیون جمعیت شهری هستند که شغل به صورت غیر رسمی دارند و جزو گروه‌های آسیب پذیر در نظر گرفته می‌شوند و اگر دولت سهم بیمه آنان را نپردازد اغلب از پوشش بیمه‌ای خارج می‌شوند. سایر صندوق‌های بیمه سلامت شامل کارکنان دولت حدود ۵ میلیون نفر، سایر اقشار حدود ۳/۵ میلیون نفر و بقیه هم صندوق ایرانیان خویش فرما هستند.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با تاکید بر اینکه افزایش عمق و کیفیت خدمات نیازمند اختصاص بودجه مناسب به سازمان بیمه سلامت است تصریح کرد: این در حالی است که منابع ما برای سال آینده تنها ۷ درصد رشد داشته است، که با هزینه‌های بخش سلامت همخوانی ندارد. لذا اگر سلامت اولویت تصمیم گیرندگان ارشد کشور است فکری به حال منابع بیمه‌ای سال آینده کنند والا در ارائه خدمات بیمه‌ای به مردم اختلال بوجود خواهد آمد. باید درباره اختصاص منابع کافی به ویژه برای خدمات دهی به بیماران خاص و بیماری صعب العلاج تدابیر مناسبی را اتخاذ کرد.

رضایی با بیان اینکه مبنای بیمه سلامت مصوبات شورای عالی بیمه و تعرفه دولتی است اظهار داشت: ۴ نوع تعرفه دولتی، مراکز عمومی، خیریه و خصوصی در کشور تصویب می‌شود، اما مبنای بیمه برای پرداخت تعرفه دولتی است؛ ضمن اینکه منابع در اختیار بیمه‌ها تنها پاسخگوی پوشش تعرفه‌ها در بخش دولتی است.

وی گفت: نکته مهم دیگر اجرای سطح بندی خدمات و نظام ارجاع برای کنترل تقاضاها است، لذا یکی از طرح‌های در دست اجرای بیمه سلامت نظام ارجاع بیمه‌ای است؛ به طوری که فرد پس از مراجعه به پزشک خانواده و در صورت ضرورت می‌تواند اقدامات تخصصی‌تر را با مراجعه به پزشکان متخصص و فوق تخصص دریافت کند.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه پرداخت‌های بیمه سلامت در شرایط مناسبی قرار دارد افزود: امیدواریم دولتمردان و تصمیم گیران توجه داشته باشند خدمات سلامت جزو نیازهای اساسی و حقوق اولیه شهروندان محسوب می‌شود و اتفاقاً در شرایط نامناسب اقتصادی کاهش پوشش بیمه‌ای منجر به افزایش پرداختی از جیب مردم و هزینه‌های کمرشکن درمانی می‌شود و نتیجه آن کاستن از اولویت‌های ضروری دیگر مانند غذا و سایر مایحتاج اولیه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید