دلایل اعتراض کاربران و گیرندگان «نسخه های الکترونیک»

0
همکاری نه چندان خوب برخی از بیمه‌های تکمیلی و بسیاری مسائل دیگر از جمله چالش‌هایی بودند که طرح با آن‌ها روبه‌رو بود که خوشبختانه بسیاری از آن‌ها در گذر زمان درحال حل‌وفصل است.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی مشکلات و مزایای نسخ الکترونیک را تشریح کرد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛از سازمان تامین اجتماعی؛ شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی در این مورد، گفت: مشکلات و چالش‌های این طرح را می‌توان از ابعاد مختلف بررسی کرد که عمدتاً یا زیرساختی هستند مانند مشکلات مخابراتی، ظرفیت اینترنتی و پهنای باند و ظرفیت سرورها که باعث بروز کندی و قطعی سیستم‌های نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی شده و سبب اعتراض کاربران و گیرندگان خدمت می‌شود.

وی افزود: یا مشکلات ناشی از خود سامانه‌های نسخه‌نویسی است؛ مانند اینکه (user- friendly) نباشد و کار با این سامانه‌ها را سخت کند. همچنین استاندارد نبودن کدینگ خدمات دارو، مقاومتی که به طور طبیعی برخی از مؤسسات و پزشکان طرف قرارداد نسبت به اجرای طرح دارند.

غفاری در مورد دیگر چالش نسخ الکترونیک، گفت: «همکاری نه چندان خوب برخی از بیمه‌های تکمیلی و بسیاری مسائل دیگر از جمله چالش‌هایی بودند که طرح با آن‌ها روبه‌رو بود که خوشبختانه بسیاری از آن‌ها در گذر زمان درحال حل‌وفصل است.»

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی، در مزایای این طرح، گفت: الکترونیک کردن وضعیت اطلاعات پزشکی و سلامت بیمار یکی از شیوه‌های نوین در دنیاست. هدف از آن، جلو رفتن با پیشرفت‌های هر روز فناوری است. این روند، امکان بررسی سوابق بیماری افراد و ارائه خدمات و کمک‌های پزشکی را بهتر فراهم می‌کند و به زبان ساده نسخه الکترونیک یعنی مکانیزه کردن وظایف و تکالیف واحدهای ارائه‌دهنده خدمات بهداشت و درمان.

وی افزود: «اما اینکه اهمیت این موضوع در چه مسأله‌ای نهفته است، باید تأکید کنم با پیاده‌سازی سامانه اطلاعاتی به صورت یکپارچه، قابلیت کاربری و طیف گسترده‌ای از اطلاعات بیمار در اختیار پزشک و پرستار قرار می‌گیرد و سبب می‌شود تا داده‌ها و اطلاعات بالینی، دموگرافی، اجتماعی و مالی – که مربوط به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی فرد است – به صورت یکجا و مستند در اختیار کادر درمان قرار گیرد.»

مدیرکل درمان غیرمستقیم یکی از مهمترین مزایای این طرح را فراهم شدن امکان دسترسی به اطلاعات درمانی بیماران از جمله سوابق درمان، آلرژی‌ها، حساسیت‌های دارویی، نتایج آزمایشگاه و… به صورت یکپارچه توصیف کرد و افزود: همچنین در قالب این طرح دسترسی به اطلاعات دارویی برای پزشکان میسر است و از طرفی پایش داروهای بیماران نیز فراهم می‌شود. اجرای این طرح کمک می‌کند تا خطاهای پزشکی به طور قابل توجهی کاهش و کیفیت خدمات افزایش پیدا کند. مزیت مهم دیگر اینکه امکان نسخه‌نویسی از راه دور را به ویژه در شرایط حاد و بحرانی مانند شیوع کرونا، میسر می‌کند.

غفاری نظارت و کنترل هزینه‌های درمان و فراهم شدن امکان بودجه‌ریزی عملیاتی در بخش درمان را از دیگر مزایای اجرای طرح توصیف کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید