همه آنچه باید در مورد اتریوم کلاسیک بدانید

0

اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) یک نوع پلتفرم محاسباتی متن باز و همتا به همتا می باشد که بر بستر فناوری بلاک چین و کد های اتریوم ایجاد شده است. دقیقا همانند اتریوم، اتریوم کلاسیک نیز یک توکن (ETC) با ارزش یا در حقیقت نوعی آلت کوین به اسم Classic Ether عرضه می کند که جهت پرداخت هزینه محصولات ، خدمات و هزینه تراکنش در هنگام بهره گیری از برنامه های کاربردی نامتمرکز نظیر قرارداد های هوشمند از جانب کاربران استفاده می شود .

به گزارش نبض بیمه، اتریوم کلاسیک ارز دیجیتال تازه ای نیست و در حقیقت حاصل ایجاد شکافی در ارز دیجیتال اتریوم می باشد. بلاک چین هر دو تا بلاک 1920000 مساوی است که در این بلاک هارد فورک بازگشت دادن دارندگان توکن های DAO اجرایی شده است؛ بدان معنا که کلیه ی موجودی ها ، کیف پول ها و تراکنش هایی که تا هنگام اجرای هارد فورک در اتریوم موجود بود، هنوز در بلاک چین اتریوم کلاسیک دارای اعتبار هستند. پس از هارد فورک، بلاک چین دو قسمت شد و هر یک به صورت جداگانه ادامه دادند .

اتریوم کلاسیک چیست؟

همچنین اتریوم کلاسیک همان توانایی هایی را دارا است که اتریوم دارا می باشد. از جمله ساخت و اجرای قرارداد هوشمند و برنامه های کاربردی نامتمرکز و جزئیات کاری سیستم مانند متوسط زمان ساخت بلاک ، اندازه و پاداش نیز دقیقا به همان شکل می باشد .

داستان ایجاد شدن اتریوم کلاسیک یا Ethereum Classic

DAO یا Distributed Autonomous Organization به معنای سازمان خودمختار عرضه شده برای مدت زمان طولانی مهمترین پروژه اتریوم بوده است که طی یک فراخوان عمومی ابتدای سال 2016 موفق شد 150 میلیون دلار اتریوم ، که ارز دیجیتال شبکه اتریوم می باشد ، گرد آوری کند . این فراخوان به صورت آنلاین برگذار گردید و هر کسی که اتر در دست داشت امکان شرکت در آن را داشت . از لحاظ تئوری ایده آن ساده بود ؛ سرمایه گذاران به DAO پول ارسال کردند و توکن های رای گیری به جای آن دریافت می نمودند و سپس افرادی که سرمایه داشتند (و رای داده بودند) این امکان را داشتند به طور جمعی تصمیم بگیرند که DAO به چه صورت باید آن اعتبارات جمع شده را مصرف کند .

دقیقا در هنگام نگهداری از رای ها ، به عبارتی DAO هک شد . از همان اول مشکلات چنین کاری برای عده ای از افراد تحصیل کرده مشخص و واضح و بحث ها در سر جدیت این امر قبل از این کار بالا گرفته بود .

در نتیجه هنگامی که یک شخص یا اشخاصی قصد داشتند تا اعتبارات خود را برداشت نمایند و به DAO دیگری انتقال دهند ، ممانعت ایجاد شد . در خصوص پلتفرم اتریوم ، این کار معتبر طبق قوانین قرارداد قابل اجرا ، ولی از لحاظ دیگر افراد سرمایه گذار کاری خوشایند نبود .

در ادامه ، جامعه اتریوم به صورت آنی رای گیری کرد و بیشتر شرکت کنندگان در این رای گیری موافق تغییر کد اتریوم برای بازگشت دادن اعتبارات به سرمایه گذاران و دور کردن از هکرها بودند . اتفاقی که بعدا افتاد ، این بود که اقلیت کوچکی که با این تصمیم مخالفت کردند ، اقدام به کار کردند .

این در حالیست که بیشتر افراد بر این باور بودند که بلاک چین اگر به اندازه کافی موافق داشته باشد ، می تواند و بهتر است که تغییر پیدا کند ، دیگر توسعه دهندگان مدعی بودند که برای ارائه تاریخچه ای خوب ، یک بلاک چین باید در مقابل سانسور قوی و غیر قابل دستکاری باشد .

بنابراین در هنگامی که اتریوم یک بلک چین کاملا تازه ایجاد نمود ، آن اقلیت به جای انتقال ، به استخراج بلاک چین قدیمی ادامه دادند . به صورت موثر ، اتریوم کلاسیک نسخه ی  موازی بلاک چینی است که اعتبارات هرگز به دارندگانی که دارایی خود را در جریان ریزش DAO از دست دادند ، برگشت داده نشد . ولی در نقطه مقابل ، اتریوم یک بلاک چینی است که آن اعتبارات را به آدرسی دیگر انتقال داد .

اما به نظر می رسد این عدم توافق غیر قابل ملاحظه موجب تاثیر عظیمی شد .

سایت اتریوم کلاسیک در این خصوص توضیحاتی ارائه داد که به شرح زیر است :

بنیان اتریوم پاسخ خرابکاری DAO را به بدترین حالتی که ممکن بود داد . ما بر این باوریم که در نسخه ی اصلی اتریوم به عنوان یک کامپیوتر جهانی که قادر نیستید آن را خاموش نمایید ، قرداد های هوشمند به طور غیر قابل برگشت ، اجرا می گردند .

مدیران پروژه یک بیانیه صادر نمودند که در آن قوانینی که از نگاه آن ها بلاک چین باید از آن ها پیروی کند را تعیین می کرد . از جمله این موارد ، باز بودن سیستم و از همه مهمتر غیر قابل تغییر بودن آن بود . ایده کلی این بود هنگامی که تراکنش ها صورت گرفتند ، دیگر نباید قابل بازگشت باشند و با ماندن در این نسخه دست نخورده از اتریوم ، آن ها ارزش کسب کردند . حتما تاکنون می دانید که چرا نام آن اتریوم کلاسیک می باشد !

چه افرادی پشت پرده ی اتریوم کلاسیک هستند ؟

بر اساس اظهارات مدیر ارشد ، با اسم مستعار آرویکو ، تیم اتریوم کلاسیک هم اکنون دارای چهار گسترش دهنده می باشد که البته هر فردی این امکان را دارد که به این تیم بپیوندد . دقیقا همانند اتریوم ، اتریوم کلاسیک از سوی جامعه ای متن باز مورد پشتیبانی قرار می گیرد .

تعداد قابل توجهی گسترش دهنده دیگر نیز علاقه خود را جهت کمک به پروژه اتریوم کلاسیک عنوان کردند که از جمله آن ها می توان به مدیر عامل سابق اتریوم ، هاسکینسون اشاره نمود که در سال 2014 اقدام به ترک این تیم کرد .

اما نکته مهم جالب توجه اینجاست که این بلاک چین فقط جهت دلایل عقیدتی مورد پشتیبانی واقع نشد بلکه تعداد رو به رشدی از ماینر های اتریوم قدرت محاسباتی را صرف بلاک چین قدیمی نمودند . به نظر می رسد به این دلیل که آن ها ایمن سازی تراکنش های این بلاک چین و برنده شدن پاداش ماینینگ در آن را با ارزش می دانستند .

چه مواردی موجب ارزشمند شدن اتریوم می شود ؟

این سوال که ارزش اتریوم کلاسیک (ETC) به چه صورت است هنوز جای بحث دارد اما به صورت خلاصه ، این سکه دارای ارزش است ، زیرا مردم به این پروژه اعتقاد دارند و افرادی که علاقمند به پشتیبانی از آن هستند می توانند روی آن سرمایه گذاری نمایند .

از آن جایی که اتریوم کلاسیک اساسا یکی از انواع ارز های دیجیتال است ، دارندگان اتر قادر نیستند با ساخت یک حساب کاربری در نسخه ی اتریوم کلاسیک بلاک چین پول به دست آورند و موجودی خود را چند برابر نمایند .

زیرا اتریوم کلاسیک به نوعی بازتولید شده از بلاک چین اصلی می باشد ، البته به جز یک سری تغییراتی که جهت بازگردانی تراکنش های DAO انجام شده ، هر شخصی که توکن های اتریوم را در هنگام فورک در اختیار داشته است ، حالا به همان میزان توکن در اتریوم کلاسیک دارا می باشد . برای سرمایه گذاران ، این به معنای پول رایگان می باشد !

اگر در هنگام اجرای فورک 100 دلار اتر در اختیار داشتید (هنگامی که در هر اتر 12 دلار می ارزید) ، به عبارتی می شد 8 اتریوم که یعنی حالا شما 8 اتریوم کلاسیک دارید یا در حقیقت یک 16 دلار اضافه نصیب شما می شد . اما آن هایی که اتریوم بیشتری در دست داشتند ، حالا کلی پول نصیبشان می شد .

این امر ، مشکلات بسیاری را برای صرافی ها ایجاد کرد ، زیرا حتی در صورتی که نمی خواستند توکن های اتریوم کلاسیک را لیست نمایند ، قطعا آن ها اعتبارات مشتریان را با نگه داشتن اتریوم ها در هنگام جداسازی نگه می داشتند . ولی بیشتر صرافی ها کوین جایگزین اتریوم را قبول کردند و حالا می توانید با اتریوم ، اتریوم کلاسیک معامله نمایید .

صرافی های Poloneix اولین صرافی اتریوم بود . در مدت کوتاهی Kraken ، Shapeshift و Bitfinex هم اضافه شدند که به این معناست که بیشتر صرافی هایی که اتریوم را مورد پشتیبانی قرار می دادند ، حالا اتریوم کلاسیک را نیز قبول می کنند .

کاربرد های کنونی اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک از سپتامبر ۲۰۱۷ ، هنوز موفق نشده به صورت گسترده مورد پذیرش ارز مادر خود یعنی اتریوم واقع شود . بنابراین از هارد فورک انجام شده ، بیشتر پذیرندگان و عوامل بازار اتوریم کلاسیک را ترک نمودند و به دنبال اتریوم رفتند.

اما با این وجود می توانید از طریق چندین صرافی آنلاین اتریوم کلاسیک بخرید .

از موارد کاربرد اتریوم کلاسیک می توان به سرمایه گذاری روی آن و روشی برای افزایش ارزش اشاره نمود .

سرمایه گذاری روی اتریوم کلاسیک به راحتی خرید و نگهداری ارز آن می باشد . همچنان که کاربران بیشتری ETC می خرند و توسعه دهندگان برنامه های کاربردی نامتمرکز بیشتری برای بلاک چین اتریوم کلاسیک تولید می نمایند ، اطمینان بیشتر در خصوص این پلتفرم ایجاد می شود و نتیجه آن بالا رفتن ارزش و قیمت این کوین می باشد .

سال 2017 برای کلیه ی ارزهای دیجیتال سال رشد بوده است و اتریوم کلاسیک هم جزو آن بوده است . توانست از 1.40 دلار در 1 مارس 2017 در 20 ژوئن 2017 به 23.01 دلار برسد .

خوشبختانه در سپتامبر 2017 ، قیمت اتریوم کلاسیک به صورت شگفت آوری تا رسیدن به 7.69 دلار ریزش کرد و بنابراین آینده این پلتفرم نامشخص باقی می ماند .

مقایسه اتریوم و اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک

مزایا

  • هنوز به غیر قابل تغییر بودن بلاک چین پایبند است .
  • اخیرا افراد سرشناسی آن را مورد حمایت قرار داده اند .

معایب

  • به آخرین بروزرسانی های انجام شده در زنجیره اتریوم دسترسی ندارد (نظیر تغییر الگوریتم از اثبات کار به اثبات سهم)
  • کلیه ی ارزش های اتریوم به ETH انتقال داده شده است .
  • به عنوان نوعی پشت کردن و حمله به جامعه اتریوم محسوب می شود .
  • به اشباع بودن از متقلبان مشهور است .

اتریوم

مزایا

  • به طور گسترده در حال رشد می باشد .
  • پشت آن افراد سرشناس و مهره های اصلی سازنده اتریوم می باشند .
  • واقعه هک شدن DAO را بازگرداندن و پول های به سرقت رفته را به صاحبان اصلی برگشت داد .
  • به صورت مداوم به آخرین تغییرات آپدیت می گردد .
  • در مقایسه با اتریوم ETC قدرت تولید هش بیشتری دارد .
  • هنگامی که صحبت از رفع مشکلات از سوی جامعه اتریوم می گردد ، مثال بهتری است .

معایب

قانون غیر قابل بازگشت بودن را نادید گرفته است

نتیجه گیری

با مطالعه ی داستان ساخت و پیدایش اتریوم کلاسیک در می یابیم که این ارز دیجیتال سر اختلاف نظر عده ای از کاربران با نظر اکثریت ایجاد شده است و در حقیقت همان طور که از نام این ارز دیجیتال نیز مشخص است ، همان نسخه ی قدیمی و کلاسیک بلاک‌چین اتریوم است که حالا تبدیل به ارزی به نام اتریوم کلاسیک گشته است‌. با وجود این که پایدار ماندن این ارز تا به امروز قابل توجه است اما پیشرفت چشمگیری در این ارز دیجیتال مشاهده نمی شود و بیشتر شبیه به یک بلاک چین ترک شده می باشد . البته تا کنون که بدین شکل بوده اما باید ببینیم در آینده چه اتفاق هایی رخ خواهد داد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید