راه حل این مناقشه الزامی شدن بیمه کیفیت خودرو است

0

ذوالفقاریان، شاید یکی از راه حل ها برای پایان بخشیدن به چالش بین صاحبان وسایل نقلیه، شرکت های بیمه و خودروسازان در بحث تصادفات، اجباری شدن ارائه بیمه نامه کیفیت خودرو ازطرف شرکت های خودروساز است.

به گزارش نبض بیمه، الزامی شدن این بیمه نامه می تواند به جنگ نابرابر رانندگان علیه خودروسازان برای احقاق حق در تصادفات بیمه ای پایان دهد درست عمل نکردن سیستم ایمنی خودرو صدمات مالی و جانی را تشدید می کند لیکن این بیمه نامه باید به گونه ای طراحی شود که خود محملی برای فرار هیچ کدام از طرفین از بار مسئولیت بیمه کیفیت خودرو باشد.

شاید این سوال پیش بیاید که  بیمه کیفیت خودرو خود می تواند آغازی بر ستیز بین رانندگان و شرکت های بیمه ای باشد لیکن به نظر می رسد برای ادا شدن مطلب و احقاق حق همه طرفین، طراحی این محصول نباید در شرکت های بیمه ای انجام شود بلکه طراحی این بیمه نامه به دلیل ذینفعان متعدد باید در مجلس شورای اسلامی یا هیات دولت و با بررسی در کمیسیون تخصصی و با مشورت و حضور نمایندگانی از صنعت بیمه، شرکت های خودرو ساز ،سازمان استاندارد و پلیس راهور با رعایت مصلحت همه طرفین و حضور حقوقدان خبره در این صنایع بررسی و نهایی شود.

یکی از مزایای بیمه کیفیت خودرو این است که مشتری با خودروساز وارد چالش نمی شود بلکه این ، شرکت بیمه  است که با خودروساز طبق مفاد بیمه نامه تعامل دارد و در صورتی که عدم ‌تطابق کیفیت ادعا شده با واقعیت، اتفاق بیفتد و تعهد خودروساز نقض شود، شرکت بیمه جرایم را از خودروساز می‌گیرد و به مشتری پرداخت می‌کند.

یکی از انتقاداتی که بیمه گذاران عمدتا در تصادف ها به آن اشاره می کنند بهبود کیفیت خودروهای تولید داخل است، یک طرف این قضیه پلیس است که باید دلیل تصادف را گزارش دهد و طرف دیگر شرکت های بیمه اند که باید خسارت وارده به راننده و خودرو را طبق قرارداد فی مابین جبران کنند.

طی هفته های اخیر تصادف زنجیره ای و بازنشدن ایربگ خودرو بار دیگر انتقادایت را متوجحه خودروسازان کشور کرد لیکن این بار این پلیس بود که به شکل جدی کیفیت برخی خودروهای  تولید داخل را با تردید مواجه کرد.

در همین زمینه، رئیس پلیس راهرو، سردار هادیانفر در نشستی خبری اظهارات بی سابقه ای را مطرح کرد:« در تصادفات غالباً با یک آهن‌پاره مواجهیم و تأکید ما بر ایمنی خودرو است از خودروسازان می‌خواهیم که خودروی ایمن تولید کنند و دست مردم دهند، چرا در بهبهان باید سه پراید و یک سمند آتش بگیرد، این خودروها تی‌.ان‌.تی نداشتند که منفجر شوند، گمان می‌کنم خودروسازها مزاح کرده و می‌گویند مردم با زاویه مناسب تصادف کنند، خواهش می‌کنم خودروسازها فرافکنی نکنند، باید اشتباه‌شان را قبول کرده و قول بدهند خودروی ایمن تولید کنند. آقای سازمان استاندارد چند بار در خط رفتی و تست تصادف را شاهد بودی؟ چرا فرافکنی می‌کنید؟ اگر بخواهیم کروکی ۱۱ ساله را تحلیل کنیم و بگوییم چند کیسه هوا باز شده که خیلی به ضرر خودروسازها خواهد شد. اصلا کیسه هوا راننده تابع هوای سوئیچ نیست، چرا بیخود فرافکنی می‌کنید.»

این مقام انتظامی با خط و نشان کشیدن برای خودورسازها تاکید کرد:« ابلاغ کردم هر جا در تصادفات ایربگ باز نشد، خودروساز به مقام قضائی معرفی کنند تا مردم خسارت بگیرند.»

در همین زمینه معصوم ضمیری، مدیر عامل بیمه پاسارگاد به خبرنگار نبض بیمه گفت: در تصادفات جاده ای باید به این نکته توجه داشته باشیم که ابتدا دلیل تصادف از طرف کارشناس بررسی می شود و ایرادات احتمالی خودرو همچون باز نشدن ایربگ یا کیسه هوا درصورت مقصر بودن راننده حقی برای او ایجاد نمی کند.

وی تاکید کرد: در حقیقت در بسیاری از موارد کارشناس راهنمایی و رانندگی دلیل اصلی تصادف همچون سرعت غیر مجاز و انحراف به چپ، خواب آلودگی راننده یا بی احتیاطی عنوان می کند البته در این گونه تصادف ها ممکن است سیستم ایمنی خودرو نیز درست عمل نکند لیکن دلیل اصلی تصادف مبنای پرداخت بیمه است و نمی توان ادعایی علیه خودروساز مطرح کرد.

پس از تصادف زنجیره ای بهبهان و انتقادات پلیس راهور در خصوص موارد رخ داده در صحنه این تصادف، روح الله ایزدخواه،  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به ضرورت سازوکار بیمه کیفیت خودروی ایرانی اشاره کرد و از طرحی در کمیسیون صنایع و معادن خبر داد که‌ بندی از آن به این موضوع اشاره می‌کند.

وی با بیان اینکه سازوکار نظارت بر کیفیت خودروهای ایرانی ناقص است، تاکید کرد: استانداردهای ۸۵گانه فقط در خودروی نمونه عرضه شده، بررسی می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با اشاره به آماده بودن این طرح می گوید:« ما نیازمند سازوکار بیمه کیفیت خودرو هستیم. بیمه کیفیت خودرو یعنی تضمین کیفیت خودرو توسط یک سازمان بیمه. این سازوکار در همه جای دنیا پیاده شده است. امیدوارم به‌‌‌زودی در صحن علنی مطرح شود تا هر چه سریع‌‌‌تر سازوکار بیمه کیفیت خودرو در کشور راه بیفتد.»

ایزدخواه در جملاتی کلیدی می گوید: «اگر بیمه کیفیت خودرو وجود نداشته باشد، مشتری خودرو باید یک تنه با خودروساز در بیفتد تا بتواند حقش را بگیرد. ما نیازمند ایجاد یک سازوکار واسط بین مشتری و خودروساز هستیم.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید