دوره انتظار بیمه درمان تکمیلی چیست؟ کدام بیمه دوره انتظار ندارد؟

0

شرکت‌های بیمه مختلف هم برای طرح‌های بیمه تکمیلی خود، دوره انتظار متفاوتی درنظر می‌گیرند. این دوره انتظار برای این است که بیمه‌شده دست‌کم برای چند ماه متوالی حق بیمه پرداخت کند. اگر این دوره انتظار وجود نداشته باشد، شرکت‌های بیمه محبور می‌شوند از پرداختی‌های بیمه‌شده‌های قدیمی‌تر برای جبران هزینه‌های تازه‌واردها استفاده کنند. طبیعتا روال شدن چنین اتفاقی می‌تواند خدمت‌رسانی و تامین بودجه لازم برای پرداخت هزینه‌ها را مختل کند. اما آیا امکانی وجود دارد تا این دوره انتظار کوتاه‌تر شود؟ مخصوصا برای زمان‌هایی که یک حادثه یا بیماری ناگهانی اتفاق می‌افتد؟

دوره انتظار بیمه تکمیلی چقدر است؟

دوره انتظار بیمه تکمیلی برای هر طرح‌ و شرکت‌ بیمه متفاوت است. همچنین دوره انتظار برای خدمات درمانی و کلینکی مختلف هم با هم فرق دارند. معمولا شرکت‌های بیمه برای پوشش عمل جراحی و بستری یا سایر خدمات پاراکلینیکی در بیمه‌های تکمیلی یک دوره انتظار ۳ ماهه دارند. یعنی بیمه‌شده بعد ا سه ماه از تاریخ شروع قرارداد می‌تواند روی دریافت هزینه‌های بیمارستانی و غیر بیمارستانی (سـرپایی، پاراکلینیکی و …) حساب کند.

علاوه‌براین‌ها بیمه‌های تکمیلی همیشه یک دوزه انتظار سه ماهه هم برای بیمه‌شده‌هایی که بیماری‌های مزمن مثل دیابت و آرتروز دارند، درنظر می‌گیرند. به‌طور کلی دوره انتظار برای پوشش‌ها و شرایط مختلف بیمه تکمیلی عبارتند از:

  • بیماری‌های مزمن (کاتاراکت، پولیپ یا انحراف بینی) (۳ ماه)
  • جراحی سینوس، لوزه، قلب، نارسایی مزمن کلیه (۳ ماه)
  • دیسک ستون فقرات، جراحی پروستات، واریکوسل و … (۳ ماه)

برای خرید بیمه تکمیلی لینک زیر را کلیک کنید:

دوره انتظار بیمه تکمیلی زایمان

یکی از مهمترین دوره‌های انتظار بیمه‌های تکمیلی، مربوط به استفاده از پوشش زایمان است. تقریبا بیشتر شرکت‌های بیمه یک دوره انتظار ۹ماهه برای پوشش زایمان در بیمه تکمیلی خود دارند.  در ادامه ببینیم بهترین بیمه تکمیلی زایمان را چطور باید انتخاب کرد و خرید؟

به‌طور کلی دوره انتظار پوشش بیمه تکمیلی برای زایمان معمولا بین ۹ تا ۱۲ ماه است! یعنی برای دریافت هزینه‌های زایمان از بیمه تکمیلی، باید حدود ۹ تا ۱۲ ماه قبل از زایمان (طبیعی یا سزارین) آن را خریداری کرده باشید. برای جراحی‌های مربوط به نازایی و ناباروری مثل جراحی‌های IUI، ZIFT، GIFT، میکرواینجکشن وIVF هم یک دوره انتظار ۹ ماهه وجود دارد. تا پیش از این مدت، شرکت بیمه هیچ تعهدی نسبت به بیمه‌شده ندارد و خدماتی هم در طول این مدت به او ارائه نمی‌دهد!

دوره انتظار بیمه تکمیلی سازمانی

گفتیم که معمولاً بین زمانی که در پوشش بیمه درمانی ثبت نام می‌کنید تا زمانی که طرح شما واقعاً پوشش شما را آغاز می‌کند، یک دوره انتظار کوتاه وجود دارد. اما نه همیشه. دوره انتظار برای بیمه‌های تکمیلی سازمانی یا گروهی می‌تواند بسته به نوع بیمه خریداری شده و همچنین تعداد افراد کوتاه‌ باشد یا اصلا وجود نداشته نباشد.

مثلا خرید بیمه تکمیلی سازمانی یا گروهی با تعداد نفرات بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ نفر معمولا طول دوره انتظار پوشش زایمان را از ۹ ماه به ۶ ماه کاهش می‌دهد. اگر هم بیمه گروهی برای ۱۰۰۰ نفر بیشتر خریداری شده باشد، اصلا دوره انتظار زایمان نخواهد داشت. همچنین بیمه زایمان SOS برای تمام افرادی که قبلا بیمه SOS بوده‌اند دوره انتظار ندارد و بیمه‌شده می‌تواند ار ابتدای قرارداد و بدون دوره انتظار از تمام پوشش‌های مربوط به زایمان استفاده کند.

دوره انتظار بیمه درمان تکمیلی چیست؟ کدام بیمه دوره انتظار ندارد؟

در برخی از قراردادهای بیمه تکمیلی گروهی (با تعداد بیمه شده بالای ۱۰۰۰ نفر)، برای جراحی و بستری  هم دوره انتظاری در نظر گرفته نمی‌شود. بیمه‌شدگان در چنین شرکت‌هایی می‌توانند بدون سپری کردن دوره انتظار و از ابتدای قرارداد از پوشش بستری بیمارستانی و جراحی در بیمه تکمیلی سازمانی خود استفاده کنند.

آیا حذف دوره انتظار از بیمه تکمیلی ممکن است؟

بله در شرایطی می‌توانید درخواست حذف دوره انتظار از بیمه تکمیلی خود را داشته باشید. مثلا اگر نیاز دارید تا دوره انتظار از بیمه زایمان در بیمه‌نامه تکمیلی شما حذف شود، باید مدارک مربوط به بیمه بودن خود در یکی از شرکت‌های بیمه معتبر را به بیمه‌گر جدیدتان تحویل بدهید. فرقی نمی‌کند که قرارداد بیمه شده گروهی است یا انفرادی، معمولا شرکت‌های بیمه اگر بتوانید مدارک موثق و درستی از بیمه تکمیلی قبلی خود به آن‌ها ارائه کنید، دوره انتظار پوشش زایمان را در بیمه‌نامه جدید براتان حذف می‌کنند.

البته نباید بین دو قرارداد بیمه تکمیلی فاصله زمانی وجود داشته باشد/ هرچند برای برخی از شرکت‌های بیمه یک فاصله زمانی  تا حدود ۱ ماهه بین دو بیمه‌نامه تکمیلی قابل قبول است. اگر هم تا زمان شروع قرارداد بیمه تکمیلی جدید تحت پوشش بیمه‌گر قبلی خود هستید که نیازی به سپری کردن دوره انتظار بیمه زایمان نخواهید داشت.

می‌توانید برای مقایسه و بررسی شرایط طرح‌های مختلف بیمه تکیمیلی و دوره‌های انتظار بیمه‌های تکمیلی گروهی و انفرادی شرکت‌های بیمه مختلف به سایت یا اپلیکیشن ازکی مراجعه کنید. انواع طرح‌های بیمه تکمیلی با سقف پوششی و دوره انتظار مختلف در ازکی به شما معرفی می‌شود و می‌توانید به‌راحتی بهترین گزینه را برای دریافت خدمات پزشکی و درمانی مورد نیاز خود انتخاب کنید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید