برای ریاست قالیباف به ما توصیه شده بود/ وقت رسیدگی به اعتبار مدارک بذرپاش را نداشتیم!

0

صالحی نماینده فریدن در مجلس یازدهم معتقد است که سفر‌های استانی قالیباف تبلیغاتی نیست و اگر در مدت زمان باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری عملکرد خوبی داشته باشد، هیچ مشکلی ندارد که بخواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود.

محمد صالحی

رویداد۲۴ «حسین محمد صالحی» نماینده فریدن و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها با حضور در تحریریه رویداد‌۲۴ از تجربه چندماهه خود در مجلس سخن گفته است. او می‌گوید برای هر تصمیمی از بیرون مجلس توصیه‌هایی می‌شود و تفاوتی نمی‌کند این توصیه درباره استیضاح باشد یا رای به ریاست مجلس یا دیوان محاسبات.

در ادامه مشروح کامل این گفت‌و‌گو را می‌خوانید:

*****

*شما یکی از نماینده‌های جدید مجلس یازدهم هستید، از زمانی که وارد مجلس شدید تا کنون آیا بهارستان همانطور که فکر می‌کردید بود یا نه؟ با همان ایده‌ال‌های ذهنتان همخوانی داشت یا خیر؟

ایده‌آل‌هایی که در ذهن داشتم با مجلس فعلی متفاوت است و آن چیزی که فکر می‌کردم نبود. اوایل کار مجلس یازدهم یکسری حواشی وجود داشت که خداراشکر این حواشی در حال کم شدن است و به نظر می‌رسد روز به روز به هدف خود یعنی رسیدگی به امور مردم و قانون‌گذاری نزدیک می‌شود. تا این حواشی بخواهد از بین برود و کار روال عادی خود را پی بگیرد، طبیعتا نیازمند یک زمان است. مجلس فعلا آن ایده‌آل ما نیست و باید کمی جدی‌تر کار خود را پیش ببرد خصوصا در زمینه معیشت و اقتصاد.

رهبری چند سال است که پی در پی سال‌ها را با عنوان تولید نام‌گذاری می‌کنند و طبیعتا این فرمان رهبری باید در مجلس و دولت جدی‌تر پیگیری شود.  در همین راستا، کمیسیون جهش تولید تشکیل شده اما عملا کاری انجام نشده است. ما اگر تصمیمات جدی و سریع‌تری برای مشکلات مردم نگیریم، مانند مجلس‌های گذشته می‌شویم و امسال هم هیچ تفاوتی با سال‌های گذشته نمی‎کند. به نظرم اگر به طور جدی چند جلسه را برگزار کنیم و صرفا به بررسی و رفع موانع تولید بپردازیم و سعی کنیم قوانینی مصوب کنیم که این موانع از بین برود، قطعا این روند نتیجه خود را خواهد داشت و رونق تولید و تسهیل در امور را به وضوح خواهیم دید. اگر مجلس به طور جدی وارد کار نشود و موانع را بررسی نکند کاری از پیش نخواهد رفت.

برای انتخاب مدرس خیابانی مسائل سیاسی وجود داشت

*شما به حواشی در مجلس اشاره کردید. می‌توانید مشخصا اعلام کنید کدام حواشی مد نظرتان است؟

یک سری حواشی سیاسی و جبهه‌بندی‌های سیاسی وجود داشت. بحث استیضاح رئیس‌جمهور  در روز‌های اول شروع به کار مجلس بسیار مطرح می‌شد و به حواشی دامن می‌زدند. به عنوان یک نماینده طبیعتا مسائل را از بعد سیاسی نگاه می‌کنم، اما معتتقدم در جایی که می‌توانیم به مسائل نگاه سیاسی نداشته باشیم، باید همین کار را انجام دهیم. به عنوان نمونه بسیاری از مسائلی که در پشت صحنه در خصوص وزیر صمت (مدرس خیابانی) بود همگی مسائل سیاسی بود. اگر این وزارتخانه ایراداتی داشت که این وزیر آن زمان وزیر این وزارتخانه نبود که او را مسئول اتفاقات بدانیم.

افرادی که به وزرای قبلی رای دادند و وزارتخانه به این بحران رسید، حالا معترض بودند و اعتراض خودشان را به مدرس خیابانی می‌گفتند، کسی که اصلا آن زمان در این وزارتخانه سمتی نداشت.

*این موضوع صحت دارد که شب قبل از رای‌گیری نامه‌ای به نمایندگان داده‌اند که در آن نشان می‌داد پشت انتصابات وزارت صمت را مدرس خیابانی انجام داده و همین موضوع باعث شده تا ورق برگردد؟

فکر می‌کنم این مسائل بهانه است. نظر من شخصا متوجه آقای مدرس خیابانی یا فرد دیگری نیست. نظر من این است که همان افرادی که این فشار‌ها را وارد کردند، باید فشار می‌آوردند به دولت که فرد دیگری را معرفی کند که وزارتخانه‌ای به این پُر اهمیتی آن‌هم در سال جهش تولید چند ماه بدون وزیر نباشد. همان زمان نمایندگان معترض باید اعلام می‌کردند که رئیس‌جمهور باید ظرف یک هفته وزیر را معرفی کند. برخی مواقع پیش می‌آید که دولت هم می‌گوید رای ندادید خب طبیعتا باید عواقب آن را هم متوجه باشید. دود این اختلاف‌ها و دعوا‌های سیاسی فقط به چشم مردم می‌رود.

دولت گذشته چه مقصر باشد چه نباشد، اکنون دیواری فرو ریخته است که وقت آن نیست بگردیم تا ببینیم چه کسی آن را فرو ریخته است، باید آستین‌ها را بالا بزنیم و این دیوار را بار دیگر استوار کنیم، مشکلات کشور اینگونه حل نمی‌شود. مجلس و دولت باید در کنار یکدیگر و به دور از اختلاف نظر‌های سیاسی برای حل مشکلات مردم کار کنند. مشکلات مردم اقتصادی است و باید به دنبال رفع آن بربیایند.

*آیا امید دارید که این مسائل در مجلس یازدهم به سرانجام برسد؟

من امیدوارم. مجلس چه بخواهد چه نخواهد باید به این سمت برود.

*با مشکلاتی که وجود دارد، در مجلس قبل نیز بیشتر مسائل سفارشی بود و اکثرا استیضاح‌ها به خاطر توصیه انجام نشد. در مجلس یازدهم تا چه اندازه با این موضوع مواجه هستید؟ چقدر از بیرون به شما توصیه می‌شود؟ همانند استیضاح روحانی که بخش زیادی از فشار استیضاح عموما توصیه از بیرون از مجلس بود.

وقتی می‌گوییم مجلس انقلابی، یعنی این مجلس خود به تنهایی دارای فکر و اندیشه و تصمیم‌گیری باشد و به دنبال توصیه‌ها نباشد. اگر به دنبال توصیه‌ها رفتیم طبیعتا به بیراهه خواهیم رفت. امیدوارم توجه به توصیه‌ها در مجلس فعلی روز به روز نسبت به مجالس گذشته کمتر شود. نمی‌گویم عمل به توصیه‌ها کاملا از بین می‌رود، اما امیدوارم حداقل کاهش پیدا کند.

*در این چندماهی که مجلس یازدهم شروع به کار کرده است بیشتر توصیه‌ها در چه زمینه‌ای بوده است؟

در بحث رای دادن به وزیر صمت یعنی آقای مدرس خیابانی توصیه‌های موافق و مخالف زیادی وجود داشت. متاسفانه هیچ نظم و همراهی در مجلس شاهد نیستم و اصلا آن نظمی که مدنظرم بود را در مجلس فعلی شاهد نیستم. به طور مثال یک وزیر یا معاون پارلمانی وقتی وارد مجلس می‌شود همه دور او جمع می‌شوند و فقط می‌خواهند مشکلات خاص حوزه انتخابیه خود و انتصابات خاص را پیگیری کنند. هئیت رئیسه باید تلاش و توجه بیشتری در خصوص نظم مجاس داشته باشد.

محمد صالحی

از بیرون از مجلس برای رای به قالیباف و بذرپاش به ما توصیه شده بود

*هیات رئیسه که خودش در مظان اتهام است. مگر برای ریاست قالیباف از بیرون توصیه نشده بود؟

واقعیت این است که بله، از خارج از مجلس توصیه شده بود که به قالیباف رای دهیم؛ در آن زمان اتفاقات و حواشی‌ بسیاری رخ داد و در لحظه آخر هم حاجی بابایی از رقابت انصراف داد. البته معتقدم حتی اگر این توصیه‌ها وجود نداشت بازهم قالیباف رئیس مجلس می‌شد.

*درباره آقای بذرپاش چطور؟ آیا توصیه‌ای درخصوص رای دادن به او وجود داشت؟ زیرا اسناد بسیار زیادی درباره بذرپاش منتشر شد، هم مدرک تحصیلی و هم سوابق کاری او نشان می‌داد که هر فردی با کم‌ترین فهم هم متوجه می‌شود که او ۲۰ سال سابقه کاری ندارد. با این حال مجلس به او برای ریاست دیوان محاسبات رای داد.

بله وجود داشت اما فکر نمی‌کنم که توصیه‌ها درباره بذرپاش آنطور که باید تاثیر داشت. درباره کاندیدا‌های دیگر هم توصیه وجود داشت. هم برای فروزنده هم برای بذرپاش توصیه وجود داشت، اما حتما نمایندگان در بذرپاش توانایی‌هایی را دیدند که او را انتخاب کردند.

*توانایی جدا از بحث قانونمندی است. شاید توانایی دارد. وقتی طبق قانون فردی نتواند این سمت را برعهده بگیرد، یعنی یک انتخاب غیرقانونی است. شما بررسی کردید که واقعا به این نتیجه رسیدید که او ۲۰ سال سابقه کاری دارد؟

برای دیوان محاسبات شرایطی لازم است که من آن شرایط را تببین نکرده‌ام. مراجع چهارگانه درباره صلاحیت بذرپاش نظر داده‌اند. بررسی‌ها به عهده من به عنوان نماینده نیست.

وقت رسیدگی به تحصیلات و معتبر نبودن مدارک بذرپاش نداشتیم!

*به عنوان نماینده می‌توانستید تذکر بدهید؛ مثلا آقای نادران تذکر داد و گفت پای آن هم ایستادگی می‌کنم، اما در نهایت به او یک کمیسیون (کمیسیون جهش تولید) دادند و او آرام شد. شما به عنوان نماینده مردم حداقل به این روند غیرقانونی می‌توانستید اعتراض و انتقاد کنید. این کمترین کاری بود که می‌توانستید انجام دهید. به جای سکوت بهتر نبود انتقاد کنید. حتی یک نماینده نیامد بیاید این فرد ۲۰ سال سابقه کاری ندارد. واقعا چگونه سابقه بسیج محله را به عنوان سابقه اجرایی محسوب کردید؟

ما که فرصت این بررسی‌ها را نداریم، مراجع چهارگانه بررسی‎ها را انجام داده بود و ما نیز به این بررسی‌ها اعتماد کردیم. مجلس وقت ندارد که برسر هر موضوعی تا این اندازه وقت بگذارد.

*چگونه وقت نداشتید؟ این تصمیم ۴ سال در زندگی مردم به صورت مستقیم تاثیر دارد!

اوایل کار مجلس ما نمی‌توانیم وقتمان را صرف این مسائل کنیم. بله، بسیاری از تصمیم‌های مجلس در زندگی مردم تاثیر دارد. درگیری‌های حوزه انتخابیه یک طرف، مسائل مهمی که در مجلس رخ می‌دهد طرف دیگر، واقعا دیگر فرصت این کار‌ها را نداریم. وقتی کمیسیون تشکیل می‌شود طبیعتا وظیفه بررسی صلاحیت و این قبیل کار‌ها را دارد و اگر اشکالی هم وجود دارد این کمیسیون باید بررسی کند. چرا خروجی بررسی‌های این کمیسیون این دو نفر یعنی فروزنده و بذرپاش بود؟ پس صلاحیت و بررسی‌ها را کمیسیون انجام داده است. از سوی دیگر این کار تخصصی است که برعهده کمیسیون بود.

*حواشی زیادی در باره ایجاد کمیسیون جهش تولید ایجاد شد و برخی معتقد بودند که این کمیسیون برای نادران ایجاد شده تا انتقادهای او را بخوابانند. همه چیز هم از توییت پسر نادران بر سر آقای بذرپاش آغاز شد و اعلام شد که پیگیری‌ها بر سر عدم ریاست بذرپاش ادامه خواهد داشت، اما زمانی که کمیسیون به نام ایشان شد تمامی انتقاد‌ها تمام شد و این شائبه ایجاد شد که شاید زد و بندی وجود دارد.

اصلا اینگونه نبود که دکانی باز شود و برای افراد کمیسیون تشکیل دهیم. گاهی اوقات یک موجی ایجاد می‌شود و برخی می‌خواهند بر روی این موج سوار شوند و برخی دیگر هم نتوانستند موج‌سواری کنند. امیدوارم هدف کمیسیون جهش تولید این نبوده باشد و امیدواریم ما نمایندگان اجازه ندهیم که این کمیسیون از مدار تولید خارج شود.

نام کمیسیون نام یک سال است که رهبر انقلاب آن را انتخاب کردند. اولا فکر نمی‌کنید این کمیسیون با کمیسیون‌های صنایع و اقتصاد موازی باشد؟ دوم اینکه الان چون سال امام خمینی و امام علی هم داریم، یعنی مجلس باید برای آن کمیسیون راه بیندازد؟

احتمال دارد کاری موازی هم پیش بیاید اما تلاش می‌کنیم مشکلات کمتر شود. این کمیسیون‌ها تا کنون نتوانستند کاری انجام بدهند و حالا امیدواریم کمیسیون جدید بتواند به صورت متمرکز مشکلات را بررسی و حل کند. درباره نامگذاری کمیسیون، همینکه برای سال‌های دیگر کمیسیون تشکیل نشده، یعنی قرار است روی مشکلات اقتصادی تمرکز کنیم نه اینکه کار سیاسی انجام بدهیم.

*اخیرا سفر‌های استانی رئیس مجلس آغاز شده است، به عنوان یک نماینده با این سفر‌ها موافق هستید یا خیر؟ اسمی هم که برای این سفر‌ها انتخاب شده، «نظارت بر حوزه‌های انتخابیه نمایندگان» است. عملا مگر کار یک نماینده نظارت بر حوزه انتخابیه خود نیست؟ اما الان قرار است رئیس مجلس بیاید و بر حوزه انتخابیه یک نماینده دیگر نظارت کند. شأن همه نمایندگان برابر است و رئیس مجلس به عنوان یک سخنگو (اسپیکر) باید نظرات سایر نمایندگان را اعلام کند. اینکه یک نماینده بیاید و بر کار نمایندگان دیگر نظارت کند، فرمی است که تاکنون نداشته‌ایم!

اگر بخواهیم از این دیدگاه به موضوع نگاه کنیم، بله شأن نمایندگی دستخوش تغییر و تحولات می‌شود، اما فکر نمی‌کنم بازدید‌های میدانی و سفر‌های استانی رئیس مجلس از این جایگاه باشد که بخواهند بر رفتار و عملکرد نماینده آن حوزه نظارت داشته باشند.

حضور قالیباف در حوزه‌های انتخابیه باعث دلگرمی ماست

*اما عنوانی که برای این سفر‌ها انتخاب شده،«نظارت بر حوزه انتخابیه نمایندگان» است. رییس مجلس قرار است بر شما نظارت کند؟

من این نظر را دارم که نماینده اگر بخواهد بر رفتار دیگران نظارت کند، باید بر رفتار خودش هم نظارت کند. وقتی من می‌پذیرم که این نظارت روی ما باشد، عملکرد مثبت‌تری را ارائه خواهم داد و زمانی که من کارم را به خوبی انجام دهم هرکسی که بخواهد می‌تواند نظارت داشته باشد. اتفاقا زمانی که می‌بینم رئیس مجلس به حوزه انتخابیه من می‌آید باعث دلگرمی بیشتر من می‌شود و به مردم این پیام را می‌دهد که مردم برای حل مشکلات شما سایر نمایندگان هم حضور دارند. من با این نظارت‌ها مخالف نیستم، اما ممکن است شائبه‌هایی هم برای مردم پیدا شود و مردم فکر کنند که پشت این سفر‌ها تبلیغات است.

عملکرد قالیباف در مجلس خوب باشد، مردم در انتخابات ریاست جمهوری به او رای می‌دهند

*یک زمانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، آقای قالیباف در شهرداری بود در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که قرار نیست برای ریاست جمهوری حضور پیدا کنم. همان زمان می‌گفت «من اگر در شهرداری کاری انجام می‌دهم همه می‌گویند برای ریاست جمهوری این برنامه‌ها را داری» اما چندماه بعد برای ریاست جمهوری حضور پیدا کرد. در انتخابات هیات رئیسه هم به او گفتند که اگر می‌خواهی رئیس مجلس شوی باید تعهد بدهی که برای ریاست جمهوری برنامه‌ای نداشته باشی، اما او این شرط را نپذیرفت. الان فکر نمی‌کنید به نام سفر استانی از تریبون مجلس به نحوی برای تبلیغات ریاست جمهوری استفاده می‌شود.

اگر من هم جای قالیباف بودم آن زمان نمی‌توانستم تصمیم بگیرم که می‌توانم برای ریاست جمهوری حضور داشته باشم یا نه. ممکن است در یک زمانی افراد نتوانند تصمیم قاطعی بگیرند، اما پس از مدتی که شرایط مهیا شد می‌توانند حضور داشته باشند و این موضوع هیچ ایرادی ندارد. ما به افراد رای نمی‌دهیم به برنامه افراد رای می‌دهیم و اگر قالیباف در این یکسال عملکرد خوبی داشته باشد، مردم نیز به او رای خواهند داد. زمان آزمون و خطا گذشته است و ما به دنبال فرد توانمندی هستیم که بتواند مشکلات مردم را حل کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید