مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمانی چیست؟

0

دبیر کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی ایران گفت: طرح اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مصوب شد، اما به‌رغم هماهنگی با چندین تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هنوز این طرح در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛احمد زارعی در خصوص مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمانی، گفت: خوشبختانه طرح اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مصوب شد، اما به‌رغم هماهنگی با چندین تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی  و جمع آوری تعدادی هم  امضاء هنوز این طرح در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد و رسیدگی نشده است.

دبیر کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از کارگران ساختمانی بیمه نشده‌اند و تعدادی از بیمه‌شدگان پیشین نیز به دلیل عدم توانایی پرداخت حق بیمه پروندهٔ بیمه آن‌ها مختومه شده است، افزود: مشکل اصلی این است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه از سوی کارگران ساختمانی ظرف مدت ۶ ماه شماره بیمه‌نامه آن‌ها مختومه شده و از لیست بیمه خارج می‌شود و باید برای بیمه مجدد و سهمیه جدید مدت‌ها منتظر بمانند.

به گفتهٔ وی در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار نفر کارگر ساختمانی در گام اول و در نوبت بیمه هستند که اگر تعداد کارگرانی که بیمه آن‌ها مختومه شده به این رقم اضافه شود خیلی بیشتر از این رقم کارگر ساختمانی فاقد بیمه خواهیم  داشت.

زارعی در خصوص تأثیر تصویب و اجرای طرح اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی بر بیمه شدن کارگران ساختمانی گفت: درصورت تصویب و اجرای این طرح کارفرمایان باید طبق مناطق و بر اساس میانگین رقمی که از مناطق مختلف گرفته می‌شود حق بیمه کارگران را پرداخت کنند که قطع به‌یقین تعداد زیادی از کارگران ساختمانی در اثر این اتفاق بیمه خواهند شد.

این فعال جامعه کارگری عدم تعلق سختی کار به کارگران ساختمانی را مشکل دیگر این کارگران دانست و گفت: یک کارگر ساختمانی برای بازنشستگی باید ۳۵ سال کار کند و این در حالی است که عمومآ کارگران ساختمانی ازجمله کارگرانی مانند عایق کار، گچ کار، جوشکار و… به دلیل مشکلات کاری بعد از چند سال کار عوارض جسمی پیدا می‌کنند و نمی‌توانند ۳۵ سال به‌کار ادامه بدهند.

دبیر کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی ایران در پایان بابیان اینکه اگر سختی کار به کارگران ساختمانی تعلق بگیرد و حداکثر زمان فعالیت آنان به ۲۰ الی ۲۵ سال کاهش پیدا کند کارگران می‌توانند با دریافت حقوق بازنشستگی هرچند اندک آبرومندانه به زندگی ادامه بدهند و از طرفی با بازنشسته شدن به هنگام کارگران ساختمانی فضا برای فعالیت نیروهای جوان باز و آماده خواهد شد.

طرح اصلاح ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی تصویب می شود

علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی نیز ۲۳ آبان ۱۴۰۰ به میزان گفت:  طرح اصلاح ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی با توجه به اینکه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به‌طور دستوری تصویب‌شده بود و کلیات آن رأی آورد و جزئیات آن نیز در کمیسیون اجتماعی تأیید شده است و در حال حاضر در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرارگرفته است که  بعد از بحث و بررسی در  صحن علنی ان شاءالله به‌زودی تصویب خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید