آیا صنعت بیمه به مقوله تحول دیجیتال اهمیت داده است؟

0

درچند سال اخیر، مبحث مهم تحول دیجیتال در سازمان ها و صنایع مختلف جایگاه خاصی پیدا کرده که صنعت و شرکت های بیمه از این قاعده مستثنی نیستند.

اما جای سوال دارد که آیا صنعت بیمه و شرکت های زیر مجموعه آن، آنطور که باید و شاید به مقوله مهم تحول دیجیتال اهمیت داده اند؟
در ابتدای امر شاید بهتر باشد به زبان ساده تعریفی از تحول دیجیتال ارائه شود.

تحول دیجیتال به معنای تغییر مدل کسب و کار و ارکان هر صنعت از طریق فناوری های به روز است.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛در صنعت بیمه برخی از شرکت ها برای دستیابی به تحول دیجیتال اقداماتی را پایه ریزی کرده و به مرحله اجرا درآورده اند اما مجموعه صنعت بیمه در این مسیر به موفقیت قابل قبولی دست پیدا نکرده است.

احتمال دارد برخی به این گفته خرده وارد کنند اما زمانی که از نگاه مشتری نهایی به این موضوع نگاه شود، عموم افراد با گفته فوق موافق هستند، زیرا مشتری نهایی شرکت های صنعت بیمه در حال حاضر از شرکت ها تنها یکسری توقعات خاص دارند.

از سوی دیگر تفکر حاکم بر جامعه نسبت به صنعت بیمه و کارکرد این صنعت تغییر نکرده است.

برای شفافیت بیشتر طرح مساله صورت گرفته و موضوع عدم موفقیت قابل قبول صنعت در زمینه تحول دیجیتال، بار دیگر باید به معنای تحول دیجیتال رجوع شود.

در ابتدای تعریف تحول دیجیتال به «تغییر» اشاره شده است، پس مهم ترین رکن تحول دیجیتال، تغییر به خصوص در طرز تفکر یک سازمان و افراد زیرمجموعه آن است.

تا زمانی که طرز تفکر سازمان در راستای رشد و دستیابی به موفقیت تغییر نکند، رشد زیرساخت و استفاده از امکانات به روز ،خروجی قابل قبولی به همراه نخواهد داشت.

این تغییر نگرش منجر به آن خواهد شد تا مسیر مشخصی برای دستیابی به اهداف ترسیم شود و افراد متخصص با دیدی وسیع برای پیشبرد اهداف انتخاب شوند.

درحال حاضر بررسی انتخاب افراد به عنوان مسئول حوزه تحول دیجیتال، نشان دهنده مسیر حرکتی شرکت ها خواهد بود که اگر افراد درستی در این زمینه انتخاب و در کنار آن تفکر حاکم در سازمان بنا بر اصول استاندارد تحول دیجیتال طراحی شود، مسیر درست و مشخصی پیش روی شرکت ها و در نهایت صنعت بیمه خواهد بود.

در بحث تحول دیجیتال به خصوص تحول دیجیتال صنعت بیمه با انتخاب افراد درست در جایگاه های مرتبط با تحول دیجیتال، تغییر نگرش و طرز تفکر در بدنه سازمان نهادینه می شود و در کنار آن فناوری به روز به کمک افراد و سازمان ها می آید که موازی این موارد، فرهنگ سازی جایگاه ابزار تحول دیجیتال که بخش کوچکی از آن سرویس های اینترنتی و خدمات به روز بر بستر فناوری اطلاعات است، نیز خودنمایی می کند.

موضوع فرهنگ سازی از آن جهت بیان می شود که در برخی موارد دیده شده برخی از شرکت ها وظیفه اصلی خود را که تنها مسئول ایجاد بستر و فرآیندها هستند، فراموش می کنند.

بار دیگر تاکید می شود فرهنگ سازی در زمینه تحول دیجیتال برای شبکه فروش و بیمه گذار عاملی خواهد شد تا این دو طیف بسیار مهم برای صنعت بیمه بر ابزارهای تحول دیجیتال تکیه کرده و خدمات به روز را دریافت کنند.

در حال حاضر خدمات به روز برای شبکه فروش، دریافت اطلاعات به لحظه و همراهی ستاد و برای بیمه گذار دریافت اطلاعات و مشاوره آنی، صدور برخط در تمام ساعات شبانه روز بدون حضور فیزیکی در نمایندگی ها، اعلام خسارت بر خط، پیگیری فرآیند کارشناسی و پرداخت خسارت به صورت برخط و پرداخت به موقع خسارت است که تحول دیجیتال و ابزار آن در شرایط فعلی این نیاز ها را بر طرف خواهد کرد.

بار دیگر باید به تعریف «تحول دیجیتال» رجوع شود، تعریفی که تغییر را در اولویت خود قرار داده است.

تحول دیجیتال برای تغییر به کار گرفته می شود و این مهم با تغییر طرز تفکر، تغییر فرایندها، فرهنگسازی و استفاده از ابزار به تغییر مدل کسب و کار و ارکان هر صنعت از طریق فناوری های به روز منجر می شود، که با تکیه بر این موارد و کسب نتیجه دلخواه از سوی شرکت ها، شبکه فروش و مشتریان نهایی، چرخه بی پایان تحول دیجیتال در صنعت بیمه تکمیل تر و روز به روز بزرگتر از قبل خواهد شد.

در انتها باید تاکید شود که صنعت بیمه کشور در زمینه تحول دیجیتال در راستای ارائه خدمات به روز به مشتریان نیاز به حرکت تمام شرکت ها دارد.

زیرا زمانی این صنعت دچار تحول خواهد شد که شرکت های بزرگ آن در مسیر تحول دیجیتال قرار گیرند و اگر این مهم اجرایی شود، آن زمان دیگر به صنعت بیمه به عنوان یک صنعت که با فرایندهای قدیمی مدیریت می شود نگریسته نخواهد شد و این تحول عاملی خواهد شد که خدمات الکترونیکی در این صنعت شرایط بهتری را تجربه کند تا در نهایت ضریب نفوذ بیمه در جامعه افزایش قابل توجهی را از آن خود کند.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید