پیشگیری از قاچاق معکوس دارو با تغییر مسیر ارز ترجیحی

0

پیشگیری از قاچاق معکوس دارو با تغییر مسیر ارز ترجیحی

به گزارش «نبض‌بیمه»؛مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو گفت: با انتقال ارز ترجیحی دارو به آخرین حلقه زنجیره تامین دارو یعنی سازمان‌های بیمه گر می‌توان جلوی سوء استفاده‌هایی نظیر صادرات غیر قانونی یا قاچاق معکوس را گرفت و یارانه دارو را به مصرف کننده واقعی اختصاص داد.

آقای حمیدرضا اینانلو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان این که ارز ترجیحی دارو به منزله یارانه یا حفاظت مالی از بیماران است، افزود: هیچ بنایی برای حذف ارز ترجیحی از دارو وجود ندارد و آن چه در حال بررسی است؛ شیوه‌های مختلف پرداخت و حفاظت مالی از بیماران است تا خدایی ناکرده دسترسی بیماران به دارو و تجهیزات پزشکی دچار مشکل نشود.

وی ادامه داد: این یارانه ممکن است در ابتدای زنجیره تامین و عرضه دارو اتفاق بیفتد (کمااینکه تاکنون چنین بوده است) یا به نقطه آخر زنجیره تامین و عرضه دارو (که همان مصرف کننده، بیمه‌ها و نحوه پرداخت است) منتقل شود.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که بار اجرای این تصمیم، روی دوش مصرف کننده نیفتد و متحمل هزینه‌های آزاد برای خرید دارو نشود؟ گفت: ما این قول را به همه بیماران می‌دهیم که اجرای این طرح قطعا تاثیری بر دسترسی بیماران به دارو و تجهیزات پزشکی نخواهد گذاشت و با هیچ آسیبی به علت قیمت بالای دارو مواجه نخواهند شد.

آقای اینانلو در پاسخ به این سوال که اجرای این لایحه چقدر می‌تواند روی قیمت دارو تاثیر می‌گذارد؟ افزود:‍ فعلا درصد دقیقی نمی‌توانیم بگوییم، زیرا این موضوع به این برمی گردد که آن مبلغی که در بودجه قرار است دیده شود و حفاظت مالی از بیماران چقدر است، اما این مهم است که بدانیم که این حفاظت مالی وجود دارد و تا جایی که می‌توانیم نخواهیم گذاشت مخدوش شود.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در خصوص فواید اجرای این لایحه ادامه داد: دو نرخی بودن و تخصیص ارز ترجیحی به دارو همیشه جذابیت‌ها و نقاط سوء استفاده‌ای را ایجاد می‌کرد که یکی از این نقاط قیمت غیر بیمه‌ای و آزاد دارو این طرف و آن طرف مرزهاست که همین اختلاف قیمت راه را برای قاچاق معکوس و صادرات غیر قانونی عده‌ای باز می‌کرد که با واقعی شدن قیمت‌ها این اتفاق خیلی کمتر و کم رنگ‌تر می‌شود.

آقای اینانلو در پاسخ به این سوال که آیا همه دارو‌ها مشمول این طرح خواهند شد، گفت: همه دارو‌های ما شامل این طرح خواهد شد البته که برای ما دغدغه‌های عزیزان در حوزه بیماران خاص و صعب العلاج مهم است و حتما به آن توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید