۹۰ درصد هزینه‌های درمان زوج‌های نابارور گلستانی تحت پوشش بیمه قرار گرفت

0

گروه استان‌ها- آن طور که آمارهای دانشگاه علوم پزشکی گلستان نشان می‌دهد حدود ۳۰ هزار زوج نابارور در استان وجود دارد که هزینه‌های درمان برای بسیاری از آنان سنگین است اما حالا قرار شده ۹۰ درصد هزینه‌های تشخیصی و درمانی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛از گرگان ، براساس فرمولی که وزارت بهداشت برای تعیین نرخ ناباروری دارد، حدود 30 هزار زوج نابارور در استان گلستان وجود دارند که سال‌ها است حسرت داشتن فرزند را می‌خورند.

با راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری “نهال” در مرکز آموزشی و درمانی صیاد شیرازی، بذر امید در قلب بسیاری از زوج‌های نابارور استان کاشته شد و خیلی‌ها به کاهش هزینه‌های درمانی، عدم سفر به تهران و مشهد و غیره امیدوار شده بودند اما مرکز نهال به عنوان تنها مرکز دولتی درمان ناباروری در استان است و مرکز خصوصی هم در این استان وجود ندارد.

محدودیت حضور پزشکان فوق تخصص در این مرکز، طولانی بودن روند اخذ نوبت و شروع اقدامات تشخیصی و درمانی و غیره کار را سخت و سخت‌تر کرده است.

هر چند اقداماتی برای حمایت از زوج‌های نابارور انجام شده اما تقریبا همه این کارها به صورت موقتی بوده و نتوانسته درد بسیاری از این زوج‌ها را علاج کند.

در یک سال اخیر هم تصویب طرح جوانی جمعیت و حمایت از فرزندآوری از سوی مجلس شورای اسلامی مطرح شده که در این طرح به موضوعات مختلف از مسائل درمانی گرفته تا اقتصادی پرداخته شده اما در اینکه این طرح می‌تواند موفق باشد یا خیر؟ باید دید چه الزامات اجرایی برای آن تدوین شده است. موضوعی که نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم معتقد است این قانون، ضمانت اجرایی لازم را دارد.

اما موضوع مهم برای زوج‌های نابارور، هزینه‌های درمانی آن است، با وجود فعالیت نیم بند تنها مرکز دولتی درمان ناباروری در استان، زوج‌های بسیاری برای درمان باید به شهرهای بزرگتر از جمله تهران مراجعه کنند. در این صورت علاوه بر هزینه‌های درمانی، تغذیه و اسکان در طول مدت درمان به یک چالش جدی تبدیل می‌شود.

حالا پس از پیگیری‌های فراوان، شورای عالی بیمه تصمیمی خوب برای حمایت از زوج‌های نابارور گرفته است. تحت پوشش قرار گرفتن هزینه‌های درمان ناباروری شرایط بهترین و خوشحال کننده‌ترین خبر برای این زوج‌ها باشد.

در همین باره با علیرضا صحرایی، معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت استان گلستان گفت‌وگو کردیم تا جزئیات بیشتری در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه کاهش رشد جمعیت تبدیل به دغدغه‌ای جدی در کشور شده و در سیاست‌های جمعیتی ابلاغی رهبر انقلاب هم به آن تأکید شده است، اظهار داشت: پیرو این سیاست در قانون بودجه سال 1400 در ذیل تبصره 17 آن، بندی آورده شده که دولت را مکلف کرده است ردیفی را در قالب بودجه‌ وزارت بهداشت برای درمان زوج‌های نابارور اختصاص دهد.

صحرایی افزود: دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت با همکاری همه سازمان‌های بیمه‌گر پایه، تحت پوشش قرار گرفتن هزینه‌های درمان ناباروری را مصوب و به استان‌ها از جمله گلستان ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه خدماتی که در حوزه ناباروری ارائه می‌شود در دو بخش قابل تقسیم بندی است، گفت: بخشی مربوط به اقدامات اولیه مانند برخی داروها، خدمات پاراکلینیک، آزمایشات، سونوگرافی و غیره است که در سال‌های گذشته نیز در تعهد بیمه‌های پایه بوده است. اما خدمات در حوزه تخصصی، بستری و سرپایی که در کتاب ارزش نسبی، کد گذاری شده و خدمات ستاره‌دار بود در تعهد بیمه قرار نداشت که با توجه به دستورالعمل جدید همه خدمات تخصصی و فوق تخصصی برای درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت استان بیان داشت: بر همین اساس هزینه خدمات به روزی مانند آی وی اف، میکروانجکشن، آی یو اف، اف ای تی و غیره که مربوط به درمان ناباروری است، از طریق بیمه پرداخت می‌شود.

وی توضیح داد: طبق این دستورالعمل در صورت مراجعه زوجین به مراکز دولتی 90 درصد تعرفه درمان ناباروری در این مراکز و در صورت مراجعه به بخش خصوصی 90 درصد تعرفه بخش عمومی و غیردولتی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و زوجین فقط 10 درصد هزینه‌های درمانی را پرداخت خواهند کرد.

  صحرایی گفت: در استان گلستان فقط یک مرکز ارائه دهنده خدمات تخصصی و فوق تخصصی درمان ناباروری وجود دارد که آن هم دولتی بده و در بیمارستان صیادشیرازی است. هر زوجی که در این مرکز چنین خدماتی دریافت کند، هزینه‌هایش تحت درمان قرار می‌گیرد.

وی درباره زوجینی که فاقد پوشش‌های بیمه‌ درمانی هستند هم بیان داشت: کسانی که به هر دلیلی تحت پوشش بیمه درمانی قرار ندارند می‌توانند درخواست عضویت در صندوق بیمه سلامت همگانی که حق بیمه آن برای اعضا رایگان است، دهند.

معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت استان گفت: این قانون در هفته اخیر ابلاغ شده و اجرای آن از زمان ابلاغ است اما اگر هزینه‌های اجرای این قانون از ابتدای سال محاسبه و به سازمان‌های بیمه‌گر پایه اختصاص داده شود، همه کسانی که از ابتدای امسال اقدام به درمان ناباروری کرده باشند، مشمول خواهند شد.

وی این توضیح را هم داد که براساس ابلاغیه اخیر، هزینه‌های خدمات درمان ناباروری برای 3 دوره درمانی در یکسال پیش بینی شده است.

تسنیم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید