افزایش سن بازنشستگی به نفع کیست؟

0

براساس قانون کاگران مشاغل سخت و زیان آور زودتر از موعد بازنشسته می‌شوند. این قانون علاوه بر صندوق‌های بازنشستگی به تولید و فضای کسب‌وکار نیز آسیب می‌رساند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛مدیر امور بیمه و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به افزایش سن و سنوات بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: اینکه صرفا دو آیتم در لایحه بودجه به این امر اختصاص داده شود، تنها یک مسکن بوده و درمان اساسی مشکلات سازمان تامین اجتماعی نخواهد بود.

سن بازنشستگی در ایران چند سالگی است؟

صغری علی‌آبادی، مدیر امور بیمه و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی تهران، گفت: سن بازنشستگی در کشورهای توسعه یافته ۶۵ سال بوده و این سن در ایران ۶۰ سال است. در کنار سن پایین بازنشستگی در ایران، انواع و اقسام بازنشستگی‌های پیش از موعد نیز در کشور تعریف شده است. بنابراین، فراتر از آنکه سن بازنشستگی صرفا دو سال افزایش پیدا کند، باید بازنشستگی‌های پیش از موعد به ویژه در قالب قانون مشاغل سخت و زیان‌آور مورد بازنگری قرار گیرد.

درحال‌حاضر درصد بالایی از بازنشستگی‌های پیش از موعد به بازنشستگی‌های ناشی از مشاغل سخت و زیان‌آور اختصاص دارد. مدت‌هاست که درخواست شده، آیین‌نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان‌آور اصلاح شود اما در این زمینه توفیقی حاصل نشده است. آمارها حاکی از آن است که حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از بازنشستگی‌های پیش از موعد به قانون مشاغل سخت و زیان‌آور اختصاص دارد. اما به واقع این میزان کارگاه آلوده و آلاینده در کشور وجود دارد؟

قانون مشاغل سخت و زیان‌آور علاوه بر صندوق‌های بازنشستگی به تولید و فضای کسب‌وکار نیز آسیب می‌رساند. از این رو شایسته است که دولت در لایحه جامعی به صورت جداگانه حل مسائل صندوق‌های بازنشستگی به ویژه صندوق تامین اجتماعی را مورد پیگیری قرار دهد. اما اینکه صرفا دو آیتم در لایحه بودجه به این امر اختصاص داده شود، تنها یک مسکن بوده و درمان اساسی مشکلات سازمان تامین اجتماعی نخواهد بود.

اگرچه، یکی از نتایج مثبت افزایش سن بازنشستگی در کوتاه‌مدت برای کارفرمایان این است که کارکنان با تجربه خود را از دست نمی‌دهند اما در مقابل، مانع جوانگرایی در بنگاه‌ها شده و ممکن است، به لحاظ اجتماعی از فرصت‌های شغلی جوانان بکاهد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید