حذف «نسخه‌نويسي» کاغذي از امروز

0

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران با اشاره به حذف «نسخه نویسی» الکترونیک از امروز و همچنین شاخص 46 درصدی تحقق «نسخه پیچی» الکترونیک در تهران، گفت: بنابراین با توجه به وجود برخی مشکلات، پیشنهاد ما این است که درصدی از نسخ بتوانند در صورت قطعی اینترنت، قطعی برق و … به صورت نیمه الکترونیک پیچیده شوند؛ این امر نیازمند موافقت قانون گذار است و منتظریم اگر درصدی برای این کار اعلام شود به مراکز تحت پوشش ابلاغ کنیم.
به گزارش آریا، دکتر سیده مریم حسینی   گفت: استان تهران برای رسیدن به الزام قانونی اول دی ماه که پرداخت نسخ کاغذی وجاحت قانونی نخواهد داشت، از سه سال قبل کار کرد و اکنون برای موسسات طرف قرارداد اقدامات به شکل کامل انجام شده است و حتی برای مراکز غیرطرف قرارداد و پزشکان غیرطرف قرارداد در استان تهران بیش از 20 هزار دسترسی ایجاد شده است؛ یعنی دسترسی به سامانه‌های الکترونیک و پنل‌های سازمان بیمه سلامت که بتوانند نسخه نویسی الکترونیک انجام دهند.
توقف چاپ دفترچه‌های کاغذی از تیرماه
وی با اشاره به اینکه چاپ دفترچه‌های کاغذی از تیرماه متوقف شده است، بیان کرد: اداره کل بیمه سلامت کار خود را انجام داده است و برای تحقق بهتر امر و اجرای قانون نیاز به همکاری همه اعضای نظام سلامت داریم. سازمان بیمه سلامت وظایف خود را از نظر سامانه استحقاق سنجی و نسخه الکترونیک انجام داده است و حتی این سامانه‌ها را در اختیار سایر ذی‌نفعان، سازمان‌ها و پزشکان و موسسات طرف قرارداد گذاشته است.
پاسخگویی 24 ساعته سامانه 1666 به سوالات پزشکان
او ادامه داد: اکنون 44 نرم افزار یا سامانه نسخه نویسی مطب مورد تایید سازمان بیمه سلامت داریم که می‌توانند در فرصت باقی‌مانده از این سامانه استفاده کنند تا مردم خدمات را در مراکز پاراکلینیک و داروخانه‌ها بدون مشکل دریافت کنند. اگر پزشکی تاکنون به سامانه متصل نشده یا دسترسی خود را فراموش کرده است سامانه 1666 پاسخگویی 24 ساعته دارد.
حسینی تصریح کرد: اکنون حدود 1500 پزشک طرف قرارداد در مطب داریم که همه آنها به صورت الکترونیک نسخه می‌نویسند. حدود 4500 پزشک به صورت غیرمستقل در درمانگاه‌های طرف قرارداد داریم و به صورت غیرمستقل حدود 13 هزار پزشک در بیمارستان‌های طرف قرارداد داریم و برای همه این پزشکان دسترسی ایجاد شده و می‌توانند به راحتی نسخه الکترونیک بنویسند.
وی افزود: درخصوص بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی، تهران جزو کلانشهرها و محل ارجاع از سایر استان‌ها است؛ لذا قرارگاهی با محوریت وزارت بهداشت و حضور دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تشکیل شده است و در حال تلاش هستند تا در قسمت سرپایی بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی هم این امر محقق شود. اکنون خدمات بستری و بستری موقت در این بیمارستان‌ها به صورت الکترونیک ارائه می‌شود و خدمات سرپایی هم با تشکیل قرارگاه به سرعت پیش خواهد رفت.
شاخص نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در تهران و مشکل پزشکان غیرطرف قرارداد
او با اشاره به اینکه مشکل استان تهران پزشکان غیرطرف قرارداد هستند، اظهار کرد: تعداد این پزشکان در تهران زیاد است که حتی برای آموزش این عزیزان هم اقدام کردیم. اکنون در 23 استان کشور تحقق نسخه الکترونیک در بیمه سلامت بالای 80 درصد است و در 9 استان هم حتی این شاخص بیش از 90 درصد است. اکنون در استان تهران شاخص تحقق نسخه پیچی الکترونیک و نسخه نویسی الکترونیک 62 درصد است ولی نسخه پیچی الکترونیک چون از استان‌های هم جوار هم مراجعه داریم 46 درصد است.
سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا از امروز (اول دی) مراجعین به پزشکان غیرطرف قرارداد در داروخانه‌ها با مشکل مواجه خواهند شد یاخیر؟،   ادامه داد: در هر صورت تمام داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک دارند نسخه‌ پیچی را یا به صورت تمام الکترونیک و یا نیمه الکترونیک انجام می‌دهند؛ یعنی حتی اگر پزشک به صورت کاغذی هم نسخه بنویسد، نسخه پیچی به صورت نیمه الکترونیک انجام می‌شود. پیشنهاد ما این است که درصدی از نسخ بتوانند درصورت قطعی اینترنت، قطعی برق و … به صورت نیمه الکترونیک پیچیده شوند که این امر نیازمند موافقت قانون گذار است و منتظریم اگر درصدی برای این کار اعلام شود، به مراکز خود ابلاغ کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که تا پیش از اعلام درصد مجاز نسخ پییچی نیمه الکترونیک توسط قانون گذار، ‌ تکلیف بیمه شده چیست؟، افزود: هدف ما حمایت از بیمه شدگان است و میخواهیم بیمه شدگان دچار اختلال در دریافت خدمت نشوند؛ بنابراین ما سعی می‌کنیم خدمت به بیمه شده ارائه شود تا دچار مشکل نشود.
و اما امضای دیجیتال پزشکان
او درباره مشکلات مطرح شده از سوی انجمن داروسازان و سازمان نظام پزشکی برای الزام قانونی حذف نسخ کاغذی از اول دی ماه، اظهار کرد: در قرارگاهی که برای نسخه نویسی الکترونیک مشخص شده، اعلام شده است که امضای دیجیتال پزشکان می‌بایست تا الان توسط سازمان نظام پزشکی محقق می‌شد؛ ولی به هر دلیلی که محقق نشده است استفاده از رمز عبور، رمز دومرحله‌ای و نام کاربری قابل قبول اعلام شده است. پزشکان می‌توانند از این روش استفاده کنند و ادره کل بیمه سلامت استان تهران آمادگی کامل برای پشتیبانی، آموزش، پاسخگویی به سوالات و… برای مراکز طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد را اعلام کرده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید