۷۵ درصد نسخه نویسی پزشکی در مازندران الکترونیکی است

0

ساری- مدیرکل بیمه سلامت مازندران با بیان اینکه از فردا نسخ غیرالکترونیکی پزشکان پذیرفته نمی شود، گفت: در حال حاضر ۷۵ درصد نسخه نویسی در استان الکترونیکی است.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛محمدرضا میرزایی صبح سه شنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه مازندران پیشگام در اجرای طرح پزشک خانواده است، افزود: هرچند بسته ارائه شده در پزشک خانواده با حد مطلوب فاصله دارد.

وی با اظهار اینکه طبق قانون وزارت بهداشت، بیمه‌ها را مکلف به اجرای طرح‌های الکترونیک کرده است، افزود: طبق قانون از اول دی ماه پرداخت نسخ کاغذی از اول دی ماه انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مازندران در نسخه نویسی به رغم اجرای پزشک خانواده وضعیت مطلوب ندارد، گفت: تا آذرماه ۳۲ درصد نسخه‌ها الکترونیکی و مابقی کاغذی نوشته می‌شد.

میرزایی یادآور شد: طی یکماه گذشته با بسیج امکانات و نیروها موفق شدیم، روند نسخه نویسی را شتاب بخشیم و علت اصلی تأخیر ناهماهنگی بین سازمان‌های بهداشتی است در حالی که باید سازوکار نسخه نویسی الکترونیکی درکشور به درستی انجام شود.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران تصریح کرد: میانگین کشوری نسخه نویسی الکترونیک در کشور ۷۸ درصد اما در ۲۲ استان بالای ۸۵ درصد و امروز در مازندران به ۷۵ درصد رسیده است.

وی با اظهار اینکه ۲۵ درصد نسخه‌های درمانی بویژه در بیمارستان‌ها کاغذی نوشته می‌شود از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و جامعه پزشکی خواست تا از اول دی ماه تمامی نسخه‌ها الکترونیک نوشته شود.

میرزایی با بیان اینکه تمامی ۵۰۰ داروخانه طرف قرارداد آمادگی ارائه خدمات به نسخه‌های الکترونیکی را دارند، گفت: پزشکان خانواده شهری بیشترین میزان نسخه نویسی الکترونیک را دارند.

وی از مردم خواست تا خدمات لازم را از پزشک خانواده دریافت کنند، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۰ درصد نسخه نویسی در پزشکان خانواده الکترونیک است.

میرزایی از پزشکان متخصص و فوق تخصص خواست تا همراهی بیشتری برای اجرای طرح نسخه الکترونیک داشته باشند، گفت: پرداختی‌های نسخه الکترونیک به روز خواهد بود.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران بالابودن سن پزشکان متخصص و فوق تخصص و نبود آموزش را از جمله دلایل بی رغبتی برای نوشتن نسخه‌های الکترونیک دانست و گفت: ۱.۵ میلیون نفر از جمعیت استان تحت پوشش هستند و ۸۰ درصد رایگان از خدمات بهره می‌برند.

وی شمار مؤسسات طرف قرارداد را دو هزار و ۶۰ مرکز، هزار و ۱۰۰ پزشک خانواده و روستایی را طرف قرارداد بیمه سلامت ذکر کرد و گفت: در حال حاضر بخش خصوصی ۷۰ درصد نسخه نویسی الکترونیک دارند اما بیمارستان‌های دولتی، دیر وارد فرایند نسخه نویسی شدند.

میرزایی همچنین از پزشکان غیرطرف قرارداد نیز خواست تا نسخه‌ها را به صورت الکترونیک بنویسند و گفت: انتظار داریم این پزشکان با بیمه‌ها قرارداد بندند زیرا سبب لطمه به مردم می‌شود.

وی گفت: سالانه سازمان بیمه سلامت ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بسته درمانی روستاییان هزینه می‌کند و این هزینه در استان مازندران ۴۰۰ میلیارد تومان است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید