مبالغ مشاوره و جلسات روانشناسی تحت پوشش بیمه نیستند

0

سعید بهزادی فرد، روانشناس با بیان این نکته که هرچقدر تنش‌ها در زندگی زناشویی بیشتر باشند، خراش بیشتری بر روح افراد وارد می‌شود، توضیح می‌دهد: قطعاً در سال اول پس از ازدواج تأثیر مشاوره‌ها بسیار بیشتر است، از آنجایی که در درازمدت افراد به یکدیگر شبیه می‌شوند، روابط ناسالم هم می‌تواند در درازمدت تأثیرات منفی زیادی بر افراد داشته و مشاوره‌ها تأثیر کمرنگ‌تری نسبت به سال‌های آغازین زندگی مشترک داشته باشند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به گفته او، توصیه می‌شود خدمات مشاوره‌ای قبل و پس از ازدواج افزایش داشته باشد. این درحالی است که مبالغ مشاوره و جلسات روانشناسی تحت پوشش بیمه نیستند، از این‌رو بسیاری از افراد باوجود میل باطنی به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توانند از چنین خدماتی استفاده کنند. خدمات مشاوره در سبد اقتصاد بسیاری از خانواده‌ها جایی ندارد، چه‌بسا با تحت پوشش رفتن بیمه خدمات مشاوره بتوانیم شاهد کاهش آمار طلاق باشیم، هرچند روند کاهشی طلاق توافقی در سال ۱۴۰۰ با بهره‌مندی از این خدمات، به اثبات رسیده، پس از اساس، مشخص است که مشاوره چقدر می‌تواند در کاهش آمار طلاق در کشور مؤثر باشد.

بهزادی‌فرد در ادامه اضافه می‌کند: مشاوره شاید افراد را عوض نکند اما باعث می‌شود فرد آگاه شود و از احساس متفاوت بودن بیرون بیاید، در مشاوره فرد یاد می‌گیرد که مشکلات همسر او را خیلی از افراد دیگر هم دارند و متوجه می‌شود که با فاجعه روبه‌رو نیست. مشاوره افراد را از باورهای غلط خود خارج می‌کند، مثلاً فردی که فکر می‌کند با محبت کردن طرف مقابل به اصطلاح پررو می‌شود، مشاوره به او می‌فهماند که این تفکر غلط است، در واقع مشاوره باورهای ما را اصلاح می‌کند و به ما می‌آموزد، زندگی ما ایراد دارد اما در عین حال هم فاجعه نیست. نکته بعدی بهره‌مندی از مشاور و روانشناس این است که ما با اختلالات خود آشنا شده و حتی ارزش بیشتری برای خود قائل و شادتر می‌شویم و در نهایت هم سبب بهبود استحکام خانواده می‌شود.

این روانشناس درباره عمده اختلافات زناشویی که منجر به طلاق می‌شود، می‌گوید: یک باور غلط سنتی وجود دارد که معتقد است وقتی زن استقلال مالی داشته باشد، احتمال طلاق افزایش پیدا می‌کند، ما نباید هیچ‌وقت بخواهیم که یک زن از روی بدبختی و نداری در یک رابطه باقی بماند، اینکه استقلال مالی زنان سبب افزایش طلاق شده، یک اتهام بزرگ است، نباید جامعه به سمتی برود که زنان از نداری و نداشتن استقلال مالی در زندگی باقی بمانند، تنها باید به‌خاطر عشق در رابطه باقی بمانیم. به اعتقاد من، عمده طلاق‌ها ریشه در اختلالات شخصیتی دارد و با انجام مشاوره‌های بموقع می‌توان تا اندازه زیادی در کاهش آمار طلاق مؤثر بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید