تاکید مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی بر لزوم بیمه همه خبرنگاران

0

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی، اطلاعیه‌ی اخیر معاونت مطبوعاتی مبنی بر الزام رسانه‌ها برای دریافت کد کارگاهی را در راستای اجرای ​ماده (46) قانون مطبوعات و به منظور حمایت از خبرنگاران و دیگر فعالان رسانه‌ای عنوان کرد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدام معاونت مطبوعاتی برای ساماندهی وضعیت رسانه‌ها گفت: بر اساس ماده ۴۶ قانون مطبوعات مصوب مجلس شورای اسلامی صاحب امتیاز موظف است خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌اش را بیمه کند تا اگر به هر دلیلی رسانه تعطیل شد خبرنگاران بتوانند از حقوق قانونی خود بهره مند شوند.

وی افزود: همچنین در ماده ۳۱ آیین‌نامه اجرایی مصوب سال ۹۵ هیئت دولت که الزام قانونی دارد گفته شده اگر رسانه‌ای همکاران خود را بیمه نکند مشمول حمایت‌های مادی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخواهد شد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد ادامه داد: پیرو این مواد قانونی، اطلاعیه‌ای هفته گذشته به منظور حمایت از اقشار مختلف رسانه‌ای مخصوصاً خبرنگاران منتشر شد که صاحبان امتیاز با مراجعه به سامانه معاونت مطبوعاتی نسبت به بارگذاری کد بیمه‌ای رسانه خود اقدام کنند.

شمسایی با اشاره به موانع پیش روی برخی رسانه‌های کوچک و یا محلی برای اخذ کد کارگاهی گفت: به هر حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملزم به اجرای قانون است اما به عنوان همراه رسانه‌ها باید در مسیر رفع موانع گام برداریم.

وی بیان داشت: به سبب بروز مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا، بسیاری از رسانه‌ها دفاتر خود را تعطیل کردند و به صورت دورکاری و یا در منزل نسبت به انتشار نشریه و یا بروزرسانی پایگاه‌های خبری اقدام می‌کنند و البته بسیاری هم با وجود همین مشکلات فراگیر، دفاتر را تعطیل نکردند و نیرویی را نیز تعدیل نکردند. البته از سال ۹۹ کارگاه‌های کمتر از ۵ نفر از شمول تخفیف‌های بیمه‌ای خارج شده که سعی داریم در نشست‌های مشترک با سازمان تأمین اجتماعی و سایر نهادهای مرتبط نسبت به تسهیل آنها اقدام کنیم.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت حمایت از خبرنگاران و سایر فعالان رسانه‌ای نیز گفت: بسیاری از خبرنگاران در طول سال‌های فعالیت خود با وجود صرف وقت ثابت و تمام وقت در یک رسانه، بیمه نشدند و مشکلاتی برای بازنشستگی و استفاده از حقوق قانونی خود دارند؛ اگر قانون و آیین نامه به درستی اجرا می‌شد، کمتر شاهد این مسئله بودیم. همچنین همانطور که در قانون مجلس ذکر شده، اگر رسانه به هر دلیلی تعطیل شود، خبرنگاران و سایر عوامل باید از بیمه بیکاری استفاده کنند.

وی افزود: البته به دلیل استفاده رسانه‌ها از نویسندگان و خبرنگاران حق‌التحریر که زمان ثابت در رسانه نمی‌گذارند و صرفاً مطلب تحویل می‌دهند معمولاً بخشی از نیروهایشان را حق‌التحریرها شکل می‌دهند که امری طبیعی است. اما اینکه رسانه کد کارگاه نداشته باشد و صد درصد آموزش با حق‌التحریر و حق‌الزحمه انجام شود از تخصیص یارانه و آگهی دولتی خارج است.

شمسایی درباره نیاز رسانه‌های کم برخوردار به حمایت‌های بیشتر نیز گفت: یارانه مطبوعات در واقع وجهی است که از بودجه به سبب ارتقای سواد رسانه‌ای مردم و کمک به اعتلای فرهنگ مطالعه اختصاص می‌یابد و تفاوتی بین رسانه ضعیف و قوی در آن وجود ندارد. البته در شیوه نامه‌ها سعی شده استان‌ها به ویژه کم‌برخوردارها دارای امتیازاتی باشند. به طور مثال حجم صفحات منتشر شده نشریات استانی مشمول یارانه، بین استانی‌ها و پایتخت متفاوت است. همچنین در شیوه نامه‌های آتی به ویژه برای سال ۱۴۰۱ سعی معاونت مطبوعاتی بر این خواهد بود تا کیفیت، اثربخشی، نگاه تخصصی و آمایش سرزمینی ضریب‌های بالاتری به نسبت گذشته پیدا کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید