اثربخشی واکسن فایزر در برابر سویه‌ی اومیکرون کرونا کاهش می‌یابد

0

یافته‌های مقدماتی یک بررسی جهان واقعی در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که اثربخشی واکسن کرونای فایزر در پیشگیری از عفونت با سویه‌ی اومیکرون کرونا به شدت کاهش می‌یابد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از رویترز این بررسی که بوسیله Discovery Health بزرگترین سازمان بیمه‌ خصوصی آفریقای جنوبی انجام شده است، نشان می‌دهد که اثربخشی واکسن فایزر در برابر عفونت با سویه‌ی اومیکرون کرونا به ۳۳ درصد کاهش یافته است، هر چند این واکسن همچنان تا ۷۰ درصد از بستری شدن افراد به علت بیماری کووید-۱۹ ناشی از این سویه جلوگیری می‌کند.

این بررسی بر مبنای بیش از ۲۱۱۰۰۰ آزمایش مثبت کرونا در فاصله ۱۵ نوامبر تا ۷ دسامبر (۲۴ آبان تا ۱۶ آذر) انجام شده است که ۷۸۰۰۰ مورد آن مربوط به عفونت با سویه‌ی اومیکرون نسبت داده شده‌اند. البته این میزان ۷۸۰۰۰ مورد نسبت‌داده شده به سویه‌ی‌ اومیکرون تخمینی هستند نه موارد ثابت‌شده با توالی‌یابی ژنتیکی، بنابراین یافته‌های این بررسی قطعی نیستند.

دانشمندان آفریقای جنوبی تا به حال حدود ۵۵۰ مورد عفونت با سویه‌ی اومیکرون را با توالی‌یابی ژنتیکی ثابت کرده‌اند که ۷۸ درصد از نمونه‌های توالی‌یابی‌ژنتیکی شده از ماه نوامبر را تشکیل می‌دهند و بیشتر از میزان سویه‌ی قبلا غالب دلتا در این کشور است.

آفریقای جنوبی ماه پیش کشف سویه‌ی جدید اومیکرون را که دارای جهش‌های تازه بسیار است، اعلام کرد و پس از آن نگرانی‌ درباره ایجاد یک موج جدید کرونا در جهان بالا گرفت.  شمار موارد عفونت‌های روزانه در آفریقای جنوبی از آن هنگام به حدود ۲۰۰۰۰ مورد در روز رسیده است.

پژوهشگران آفریقای جنوبی بر اساس آنالیزشان محاسبه کردند که تزریق دو دوز واکسن فایزر/بیونتک در مقایسه با افراد واکسینه‌نشده در جریان موج اخیر کرونا در این کشور باعث ۷۰ درصد حفاظت در برابر بستری شدن و ۳۳ درصد حفاظت در برابر عفونت می‌شود.

بررسی‌های قبلی در جریان موج دلتای کرونا در آفریقای جنوبی نشان داده بودند که واکسن فایزر/بیونتک باعث حفاظت ۸۰ درصدی در برابر عفونت و حفاظت بالای ۹۰ درصدی در برابر بستری شدن می‌شود.

البته این پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها مقدماتی هستند و اثربخشی ۷۰ درصدی واکسن فایزر در جلوگیری از بستری شدن بیماران همچنان امیدبخش است.

این آنالیز همچنین نشان می‌دهد حفاظت ناشی واکسن فایزر/بیونتک در برابر بستری شدن در همه گروه‌های سنی از ۱۸ تا ۷۹ سال وجود دارد، اما در سنین بالاتر اندکی کاهش می‌یابد.

حفاظت ناشی از واکسن فایزر/بیونتک همچنین در طیفی از بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا و سایر بیماری‌های قلبی-عروقی حفظ شده بود.

آفریقای جنوبی از واکسن‌های فایزر/بیونتک و جانسون‌ اند جانسون در کارزار ایمن‌سازی‌اش استفاده می‌کند و تا به حال بیش از ۲۰ میلیون دوز واکسن فایزر/بیونتک تزریق کرده داست.

این بررسی همچنین به این نتیجه رسید که خطر بالاتر عفونت دوباره در جریان موج چهارم فعلی کرونا در این کشور نسبت موج قبلی وجود دارد و خطر بستری‌ شدن در میان بزرگسالانی که تشخیص کووید-۱۹ در آنها داده شده بود، ۲۹ درصد کمتراز موج اول کرونا در ابتدای سال پیش بود.

از طرف دیگر این بررسی نشان داد  ظاهرا کودکان ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان به علت عوارض کرونا در حین موج چهارم فعلی کرونا هستند، هر چند مقدار مطلق موارد بستری شدن بسیار پایین بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید