درخواست بيمه شدن نوار تست قند خون بيماران ديابتي

0

بیش از 500 پزشک در نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار تحت پوشش بیمه قرار گرفتن نوار تست قند خون بیماران دیابتی شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: تعداد کثیری از والدین کودکان مصرف کننده انسولین روزانه با انجمن‌های دیابت تماس گرفته و اعلام می‌کنند بضاعت تهیه نوار‌های تست قند خون را برای کودک خود ندارند و این موضوع سلامت و آینده کودکانشان را در معرض خطر جدی قرار داده است.
تقاضا می‌شود دستور فرمائید پوشش بیمه‌ای نوار تست قند خون و آموزش و بازآموزی استاندارد دیابت (به عنوان پیش شرط بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای) برای مبتلایان به دیابت نوع یک و نوع دو مصرف‌کننده انسولین، در دستور کار شورای عالی بیمه کشور قرار گرفته و به تصویب برسد.
در بخشی از این نامه همچنین امده است.
با توجه به اولویت بالای مدیریت بیماری‌های غیر واگیر در نظام سلامت کشور و اقدامات مؤثر و کارشناسی وزارت بهداشت در راستای ارتقای خدمات مراقبتی و درمانی در این زمینه مانند اجرای برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت از سال‌ها قبل و دستاورد‌های نظام سلامت در کنترل این بیماری، امیدواریم شاهد برداشتن گام‌های مؤثر دیگری در زمینه مدیریت دیابت در کشور باشیم.
همانطور که مستحضرند در ایران بیش از پنج میلیون نفر مبتلا به دیابت شناسایی شده اند که در حال حاضر از این تعداد حدود ششصد هزار نفر روزانه انسولین تزریق میکنند. سال‌ها است که خود-پایشی قند خون (SMBG) از اجزای جدایی ناپذیر مدیریت دیابت به شمار میرود. اما با وجود سودمندی‌های اثبات شده در مدیریت دیابت به ویژه در افراد تحت درمان با انسولین، به نظر میرسد این ابزار به میزان کافی در کشور ما، مورد استفاده قرار نگرفته است. از مهمترین علت‌های این امر میتوان به عدم آگاهی مبتلایان در مورد اهمیت خود پایشی قند خون، عدم وجود دستورالعمل لازم بر حسب شرایط کشور و عدم استطاعت آنان در پرداخت هزینه بالای تجهیزات پایش قندخون اشاره نمود.
بر این اساس، انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک و انجمن دیابت ایران (دو عضو رسمی فدراسیون بین المللی دیابت) با منتخبی از متخصصین دیابت کشور اقدام به نگارش اولین بیانیه مشترک SMBG با توجه به شرایط بومی نمودند. پس از اخذ نظر و پیشنهاد‌های گروهی متشکل از اساتید، پزشکان فوق تخصص غدد و متابولیسم و متخصصین دیابت، این بیانیه در دو حالت “مراقبت استاندارد” و “مراقبت محدود” تدوین شده و بعد از تایید اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ گردیده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید