۲۰ هزار شکایت علیه تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری کاهش یافت

0

مدیرکل امور حقوقی و قوانین سازمان تامین اجتماعی گفت: ۲۰ هزار شکایت علیه سازمان تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری کاهش یافته است.

 عمران نعیمی در ارتباط زنده با شبکه خبر با موضوع شکایت علیه سازمان تأمین اجتماعی در دیوان عدالت اداری، افزود: بخش مهمی از شکایات مربوط به وسعت و حجم عظیم خدمات سازمان تأمین اجتماعی است. این سازمان بیش از ۴۵ میلیون نفر معادل بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد. ۷۶ درصد جمعیت تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی کشور عضو سازمان تأمین اجتماعی و ۸۲ درصد بیمه شدگان اصلی کشور نیز تحت پوشش این سازمان هستند.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی ۱۸ نوع خدمات ارائه می‌کند و هزینه هر ماه این سازمان ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

نعیمی با تاکید بر اینکه حجم زیادی از شکایت علیه سازمان تأمین اجتماعی در دیوان عدالت اداری ناشی از حجم گسترده خدمات و مأموریت‌های متنوع آن است، اظهار داشت: در خصوص موضوعات پر شکایت این سازمان در دیوان عدالت اداری، کمیته آسیب شناسی با حضور کارشناسان دیوان و سازمان تأمین اجتماعی ایجاد و در این کمیته مسائل مورد شکایت شناسایی شده است.

مدیر کل امور حقوقی و قوانین سازمان تأمین اجتماعی، احتساب سوابق بیمه‌ای، افزایش مدت مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه، بازنشستگی به خصوص در مشاغل سخت و زیان آور، متناسب سازی حقوق بازنشستگان و اصلاح عناوین شغلی را از مسائل پر شکایت علیه سازمان تأمین اجتماعی در دیوان عدالت اداری برشمرد و گفت: اعتراض کارفرمایان به میزان حق بیمه و جرایم، نحوه بازرسی از دفاتر قانونی و مسائل اداری و استخدامی ایثارگران از دیگر موضوعات پر شکایت در دیوان عدالت اداری است.

وی، راهکارهای سازمان تأمین اجتماعی در زمینه کاهش شکایات در دیوان عدالت اداری را در دو مدل کلی و ویژه برشمرد و اظهار داشت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها، تشکیل کمیته تنقیح و تلخیص بخشنامه‌ها با حضور ذی نفعان در دستور کار قرار گرفت. در پی فعالیت این کمیته ۲ هزار بخشنامه و مقررات سازمان تأمین اجتماعی به ۴۰ بخشنامه کاهش پیدا کرد. طرح ۳۰۷۰ را با هدف ارائه ۳۰ خدمت اصلی به صورت غیرحضوری و کاهش ۷۰ میلیون بار مراجعه به واحدهای این سازمان را اجرا کردیم. تشکیل شورای مقررات زدایی از دیگر اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در این بخش بود.

نعیمی با بیان اینکه به صورت ویژه برای مسائل پر شکایت سازمان در دیوان عدالت اداری نیز اقدامات مؤثری انجام شد، گفت: کمیته ادعای سابقه در شعب تأمین اجتماعی تشکیل شده است و بیمه شدگانی که در این خصوص مشکل دارند می‌توانند بدون مراجعه به مراجع قانونی به شعب تأمین اجتماعی مراجعه و مسائل خود را پیگیری کنند. در ۶ ماه اول سال جاری ۴۵ هزار مراجعه به شعب برای رسیدگی به ادعای سابقه بیمه داشتیم.

مدیر کل امور حقوقی و قوانین سازمان تأمین اجتماعی افزود: مصوبه افزایش مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه در تمامی واحدهای سازمان تأمین اجتماعی اجرا می‌شود و کاهش ۱۰ هزار شکایت در این زمینه را موجب شده است. در بخش متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز اصلاح ضابطه و به خصوص محاسبه سخت و زیان آوری مشاغل در مستمری انجام شده که پیامد آن کاهش ۳ هزار پرونده در دیوان عدالت اداری در ۶ ماه نخست سال جاری است. همچنین با حذف ۲ درصد سرانه درمان بازنشستگان ایثارگر ۲ هزار شکایت در دیوان عدالت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تمامی شکایت‌ها علیه سازمان تأمین اجتماعی در دیوان عدالت اداری را پاسخ می‌دهیم، تصریح کرد: طبق قانون حداکثر یک ماه فرصت داریم به شکایت مطرح شده در دیوان پاسخ دهیم. آرایی که در دیوان صادر می‌شد به طور یقین در سازمان تأمین اجتماعی اجرا می‌شود.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از مهر، نعیمی خاطر نشان کرد: مسائلی که مورد شکایت قرار می‌گیرد اگر در سازمان تأمین اجتماعی قابل پیگیری باشد قطعاً برای رفع آن برنامه ریزی می‌کنیم. اما مسائل مورد شکایت که نیازمند تأمین منابع و اخذ مجوز است به محض ابلاغ از دیوان آنها را نیز اجرا می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید