خدمات درمانی شایسته، حق کارگران و بازنشستگان است

0

یک فعال حوزه کار می گوید: سلامتی نیروهای کار، رابطه مستقیمی با کار و تولید و بهره وری دارد. او با اشاره به پرداخت حق بیمه های ماهانه بر لزوم بهره مندی کارگران و بازنشستگان از خدمات درمانی شایسته و در شأن آنها تاکید کرد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛حمید نجف اظهار کرد: زمانی طبقات کارگر و کارفرما یک بیمه تامین اجتماعی داشتند و خبری از بیمه تکمیلی نبود ولی همان بیمه کمک می کرد تا به لحاظ درمانی دغدغه نداشته باشند.
وی ادامه داد: امروز به آن بیمه تامین اجتماعی و یا بیمه خدمات درمانی که دفترچه ای بود، بیمه تکمیلی و انواع و اقسام بیمه ها اضافه شده است. پول‌های مضاعفی از جیب طبقات کارگر و کارفرما و کارمند برداشته می شود اما خروجی خدمات درمانی مثل سابق نیست.
این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه بیش‌از نیمی از مشکلات جسمی نیروهای کار ناشی از غیر سالم و خراب بودن دندان ها است که بر عملکرد سیستم بدن و التهاب آن تاثیرگذار است، افزود: متاسفانه به دلیل آنکه نرخ تعرفه و هزینه های دندانپزشکی بالا است، کارگران قادر نیستند از عهده این هزینه ها برآیند و با وجود بیمه های مکمل متعدد خدمات شایسته دریافت کنند.
نجف با ابراز خرسندی از اقدام دولت و مجلس در تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی اظهار کرد: همچنان که این اقدام را کار مثبتی می دانیم، انتظار داریم تجمیع بحث خدمات درمانی هم در دستور کار قرار گیرد.
به گفته وی، وقتی مردم از هزینه های درمان خود می زنند، سلامت جسمی آنها به خطر می افتد و بار هزینه آن مجددا به نظام سلامت و نظام بیمه کشور و نهایتا دولت بر می گردد، در نتیجه با جامعه ای روبه رو خواهیم بود که نیروهای کار آن بیمار و به لحاظ سلامت جسمی ضعیف هستند.
این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه سلامتی مردم جزو سرمایه های کشور است و باید به آن اهمیت بدهیم، تاکید کرد: انتظار داریم نظام بیمه‌ای کشور تجمیع شود و کارگران و کارفرمایان و کارمندان از سردرگمی و بلاتکلیفی خارج شوند.
نجف ادامه داد: متاسفانه علی رغم آن که اعلام می‌شود هزینه‌های درمانی با درصد بالا پوشش داده می‌شود ولی بعضا خلاف آن را می بینیم؛   مثلا کارگری با بیمه درمان تامین اجتماعی برای گرفتن عکس رادیولوژی مراجعه می کند و به وی اعلام می شود که بر اساس قانون درمان تامین اجتماعی تنها یکبار این هزینه برای او پرداخت می شود و بابت گرفتن عکس، به او گفته می شود ۷۰ هزار تومان بپردازد درحالی که هزینه آزاد آن ۱۰۰ هزار تومان است!
این فعال حوزه کار تصریح کرد: اینکه کارگر با داشتن بیمه درمان تامین اجتماعی باید بیش‌از دو سوم هزینه نسخه، فرانشیز و انواع آزمایشها را پرداخت کند، اسمش خدمات درمانی نیست و کمکی به جبران هزینه های درمان آنها نمی کند؛ لذا باید به گونه ای اقدام کنیم که کارگران و بازنشستگان وقتی از حقوق خود ماهانه به حساب تامین اجتماعی یا صندوق بازنشستگی بابت حق بیمه می پردازند از خدمات درمانی شایسته و در شأن خود به عنوان یک حق قانونی برخوردار شوند.
نجف در پایان خاطرنشان کرد: سلامتی نیروهای کار، رابطه مستقیمی با کار و تولید و بهره وری دارد و جزو سرمایه های کشور به شمار می رود. نیاز نیست به افزایش جمعیت فکر کنیم بلکه همین جمعیت فعلی را قدر بدانیم و برای سلامتی آنها چاره اندیشی کنیم، ارزش دارد.

ایسنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید