حذف نسخه‌های کاغذی از ابتدای دی ماه |۲۵۰۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار دارد

0

در تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تاکید شده است از ابتدای دی ماه برای پرداخت هزینه هرگونه خرید خدمات سلامت باید در چرخه الکترونیک انجام شود و غیر از آن امکان پرداخت توسط بیمه‌ها وجود ندارد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه در ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه بحث ارائه خدمات به صورت الکترونیک آمده است، اظهار کرد: در تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تاکید شده است تا از ابتدای دی ماه برای پرداخت هزینه هرگونه خرید خدمات سلامت باید در چرخه الکترونیک انجام شود و غیر از آن امکان پرداخت توسط بیمه‌ها وجود ندارد.

وی افزود: در همین راستا تمامی ارکان نظام سلامت را موظف کرده تا تسهیلات لازم را برای ارائه خدمت الکترونیک انجام دهند از جمله سازمان‌های بیمه گر. ما نیز در سازمان بیمه هرگونه اقدامات لازم را انجام دادیم و اکنون این آمادگی را داریم.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو حذف دفترچه‌های کاغذی را بخشی از فرآیند الکترونیکی سازی خدمات ایمنی برشمرد و گفت: حذف دفترچه‌های بیمه در دو سازمان عمده بیمه‌گر کشور یعنی سازمان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی اتفاق افتاده است. البته نیروهای مسلح به عنوان سومین سازمان بیمه گر اصلی کشور است و هنوز به علت محدودیت‌های که سازمان بیمه نیروهای مسلح داشته، در آنجا این اتفاق نیفتاده است.

وی اظهار کرد: حدود ۹۰ درصد بیمه‌های پایه‌ای کشور تحت تامین اجتماعی و بیمه سلامت است و با اجرای این قانون، شناسایی و احراز هویت بیمه شدگان، پوشش بیمه‌ای و تاریخ اعتبارشان را به صورت الکترونیک انجام می‌دهیم و نیازی به دفترچه کاغذی نداریم.

رضایی ضمن بیان اینکه این روند در سایر بیمه‌ها نیز انجام خواهد شد، گفت: قانون گذار موظف کرده تا ارائه دهنده خدمت در این بستر خدماتش را ارائه کند و سازمان‌های بیمه گر نیز موظفند تا بسترهای الکترونیک خودشان را آماده کنند و نیازی به دفترچه‌های کاغذی برای ارائه خدمت به بیمه شدگان نداشته باشند.

وی در خصوص تعداد صندوق‌های ارائه خدمت بیمه عنوان کرد: سه بیمه گر اصلی، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و بیمه سلامت هستند ولی به صورت پراکنده شرکت نفت، صدا و سیما، بانک‌ها فعال هستند. طبق قانون این سازمان‌های بیمه نیز موظف هستند ولی تاخیر داشته‌اند و شاید با اجرای قانون در دی ماه بیمه شدگان این شرکت‌ها دچار مشکل ‌شوند البته ۹۵ درصد جمعیت بیمه شدگان تحت پوشش سه بیمه گذار اصلی هستند و بقیه شرکت‌های بیمه که به صورت پراکنده هستند کمتر از ۵ درصد کشور را تحت پوشش دارند.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص اینکه هزینه صرفه جویی از بابت مصرف کاغذ در چه جایی صرف خواهد شد، بیان کرد: این رقم نسبت به منافع بزرگتری که ناشی از بحث الکترونیک کردن اتفاق می‌افتد، قابل ملاحظه نیست مثلا در بیمه سلامت، هزینه چاپ دفترچه‌های کاغذی به صورت سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده اما منافع الکترونیکی شدن خدمات ما خیلی بیش از اینها برای حوزه سلامت است که بگوییم یکی از اهداف طرح الکترونیکی شدن بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حدود ۲۵۰۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار دارد، تصریح کرد: پوشش بیمه‌های پایه بر اساس مصوبات شورای عالی بیمه‌ای کشور تصویب می‌شود و مرتبط با سازمان‌های بیمه‌ای مثل ما نیست.

رضایی در رادیو گفت‌وگو ضمن بیان اینکه علاوه بر ارائه خدمات بیمه‌ای بر بستر اینترنت راه‌های دیگری نیز به عنوان جایگزین وجود دارد، افزود: در شناسایی هویت بیمه شدگان خود از کدهای دستوری پیامکی هم استفاده می‌کنیم و اگر کلیه ارتباطات قطع شود به صورت کاغذی نیز خدمت ارائه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید