۹۰ درصد صورتحساب بستری در بیمارستان‌های دولتی را «بیمه» پرداخت می‌کند

0

معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی گفت: از ۷۸۰ بیمارستان طرف قرارداد تأمین اجتماعی، بیش از ۹۰ درصد دولتی بوده و در آن‌ها تعرفه دولتی دریافت می‌شود به طوری که ۹۰ درصد صورتحساب بستری در بیمارستان‌های دولتی را بیمه پرداخت می‌کند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛امیرعباس فضایلی در مورد چالش‌های سازمان تأمین اجتماعی در بیمه‌های دولتی، اظهار کرد: دو عارضه تقاضای القایی و مخاطرات اخلاقی در نظام سلامت می‌تواند خریدار خدمت را با هزینه هنگفت و غیر قابل مدیریت مواجه کند که راهکار مواجهه با این موضوع، این است که نظام‌های سلامت وضعیت سلامت افراد کشور را احصاء و نیازهای آن‌ها را شناسایی کنند.

وی افزود: نظام‌های سلامت با تشکیل پرونده سلامت و غربالگری و مشخص شدن وضعیت سلامت و نیازهای هر فرد متناسب با نیازهای افراد جامعه می‌توانند برنامه‌های خود را تعریف کنند.

فضایلی اظهار کرد: برای اولین بار در برنامه چهارم توسعه به این موضوع تاکید شده که وزارت بهداشت مکلف است نظام جامع اطلاعات سلامت شهروندان ایرانی را ایجاد کند و در برنامه‌های توسعه بعدی هم تاکید بر این امر بوده است و در برنامه ششم توسعه بر تشکیل پرونده سلامت افراد تاکید شده است.

معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی یکی از بزرگترین ابزارهای سیاستگذاری و اجرایی است که در نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی کشور شکل گرفته است و بالغ بر ۶۰ سال سابقه رسمی دارد و از سال ۱۳۳۱ با نام سازمان بیمه‌های کارگری ایجاد و در سال ۵۴ به عنوان سازمان تأمین اجتماعی قانون آن مصوب می‌شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۴۴ میلیون نفر بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی در اقصی نقاط کشور هستند و این ۴۴ میلیون بیمه شده خدمات در حوزه‌های مختلف تعهدات بلند مدت سازمان مانند بازنشستگی، از کار افتادگی و تعهدات کوتاه مدت درمانی را دریافت می‌کنند.

فضایلی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی در نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی کشور در دو حوزه بیمه‌های بازنشستگی و درمانی ارائه خدمت می‌دهد و در لایه بندی نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی جزو بیمه‌های اجباری قرار می‌گیرد.

معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی با توجه به نقشی که به عنوان بزرگترین خریدار خدمات درمانی در کشور و دومین عرضه کننده خدمات درمانی کشور و کارکردهای متنوعی که اجرا می‌کند می‌تواند در حوزه‌های مختلفی تأثیرپذیر و تأثیرگذار باشد و این تأثیرپذیری و تأثیرگذاری به خصوص در شرایط کشور ما انجام برنامه‌های توسعه است. تأمین اجتماعی را می‌توان به عنوان هدف توسعه و ابزار دستیابی به توسعه قلمداد کرد.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی با ایجاد تور ایمنی اجتماعی می‌تواند تنش‌های ناشی از تغییرات اجتماعی که بر مردم اثر می‌گذارد را مدیریت کند و به عنوان یک ابزار ضربه‌گیر در بحران‌های اقتصادی نقش ایفا کند.

فضایلی با تاکید بر اینکه فلسفه سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی بر حفظ ارزش ذخایر است، گفت: سرمایه‌گذار سازمان تأمین اجتماعی را در دهه ۶۰ به عنوان یک هویت دولتی می‌دید و شستا تا مدت‌ها به چشم سرمایه‌گذار سازمان دیده نمی‌شد؛ تا اینکه شستا در سال ۶۴ شکل می‌گیرد و گسترش می‌یابد و اکنون مدیریت بسیاری از بخش‌های کلان کشور را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در سازمان تأمین اجتماعی ۳۸۷ مرکز درمانی ملکی وجود دارد که این مراکز ۹۵ میلیون بار مراجعه سرپایی را در سال گذشته پاسخ داده‌اند و یک میلیون بستری را در سال گذشته داشته‌اند و در این مراکز خدمات به صورت رایگان ارائه شده است.

فضایلی اظهار کرد: در بخش درمان غیر مستقیم نیز ۵۰ هزار مرکز و ۸۰۰ بیمارستان طرف قرارداد تأمین اجتماعی هستند و از ۷۸۰ بیمارستان طرف قرارداد تأمین اجتماعی بیش از ۹۰ درصد آنها دولتی بوده و در آن‌ها تعرفه دولتی دریافت می‌شود به طوری که ۹۰ درصد صورتحساب بستری در بیمارستان‌های دولتی را بیمه پرداخت می‌کند.

ایسنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید