ماموریت وزیر اقتصاد به بیمه مرکزی؛ بیمه‌گری هوشمند فراتر از سند راهبردی دیجیتال صنعت بیمه باشد

0

وزیر اقتصاد گفت: درخواست ما از بیمه مرکزی این است که در کنار صنعت راهبردی بیمه، به موضوع بیمه‌گری هوشمند اهمیت ویژه‌ای دهد و بیمه‌گری هوشمند فراتر از سند راهبردی دیجیتال صنعت بیمه باشد. بیمه‌گری هوشمند باید در تمام فرآیند تشکیل پرونده، تعیین ضرایب، پرداخت خسارت باید وجود داشته باشد.

به گزارش نبض بیمه، احسان خاندوزی در بیست و هشتمین همایش ملی بیمه و توسعه با بیان اینکه امروز یک خبر خوب بانکی برای مردم به ویژه تولیدکنندگان دارم، اظهار داشت: بعد از نزدیک به سه ماه پیگیری وزارت اقتصاد، ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تمدید حذف سود مرکب موافقت کرد.

وی ادامه داد: مهلت حذف سود مرکب در شهریور ماه به اتمام رسیده بود که با پیگیری وزارت اقتصاد، قرار بر این شد برای آخرین بار این قانون تا اسفند 1400 تمدید شود تا تولیدکنندگانی که هنوز از مزایای این قانون استفاده نکردند این فرصت را داشته باشند که برای تسویه بقیه بدهی‌های بانکی خود از این بخشودگی استفاده کنند.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: تقاضای ما از بانک مرکزی این است که هرچه سریعتر این موضوع را ابلاغ کند تا تولیدکنندگان بتوانند از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشند.

خاندوزی یادآور شد: در صنعت بیمه تحولاتی رخ داده و باید بتوانیم نقش صنعت بیمه را فراتر از آنچه که امروز انجام می‌دهد بالا ببریم اما در گذشته از صنعت بیمه غافل بودیم و بهره کمی از آن بردیم.

وی تصریح کرد: درخواست ما از بیمه مرکزی این است که در کنار صنعت راهبردی بیمه، به موضوع بیمه‌گری هوشمند اهمیت ویژه‌ای دهد و بیمه‌گری هوشمند فراتر از سند راهبردی دیجیتال صنعت بیمه باشد. بیمه‌گری هوشمند باید در تمام فرآیند تشکیل پرونده، تعیین ضرایب، پرداخت خسارت و… باید وجود داشته باشد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیمه‌گری مبتنی بر ریسک به معنی واقعی آن در کشور وجود ندارد، بیان داشت: هرچند تحولات مثبتی در این زمینه رخ داده اما هنوز فاصله زیادی با بیمه مبتنی بر ریسک داشته باشیم.

خاندوزی افزود: در مرحله پرداخت هم یکی از معضلات ما سرعت در پرداخت خسارت است که در ماه‌های آینده با اتصال سامانه‌های مورد نظر به یکدیگر اقداماتی در این زمینه صورت می‌گیرد تا مسیر دقیق، سریع و با کمترین فساد در این زمینه داشته باشیم. در حال حاضر سامانه‌ها به شکل برخط به یکدیگر متصل نیستند و مسیر طولانی و غیردقیقی برای پرداخت خسارات وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای بیمه‌گری هوشمند نیاز به تحول ساختار داریم، گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم تفکیک نقش نظارتی از تصدی به اتکایی است و ما در وزارت اقتصاد این آمادگی را داریم که قوانین و مقررات موجود در این صنعت را بازنگری کنیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه جای خالی صنعت بیمه در تامین مالی اقتصاد ملی کاملا مشهود است، اذعان کرد: باید دید صنعت بیمه تا چه حد توان نقش‌آفرینی در تامین مالی را دارد و می‌تواند به شکل مدیریت شده تامین مالی از این طریق را انجام داد و معتقدیم صنعت بیمه در تامین مالی و فاینانس باید نقش جدی داشته باشد.

خاندوزی اضافه کرد: در تحولات فقهی اسلامی هم بیمه می‌تواند یکی از ابزارهای بسیار مهم باشد به طوری که اهل سنت بسیار متقاضی استفاده از بیمه تکافل هستند اما چنین ابزاری در کشورمان وجود ندارد و باید بگویم که در زمینه این ابزارها از بسیاری از کشورهای اسلامی عقب هستیم در حالی که سرعت بخشیدن به آن کار ساده‌ای است.

وی با تاکید بر نقش بلاهای طبیعی و تحولات اقلیمی در صنعت بیمه توضیح داد: امروز بلایای طبیعی و تحولات اقلیمی را نمی‌توان نادیده گرفت در حالی که اخیرا شاهد نامه یکی از مدیران صنعت بیمه بودم مبنی بر اینکه ساختمان‌ها در برابر فرونشست بیمه نشوند چرا که از لحاظ محاسباتی این اقدام به نفع صنعت بیمه است اما در مقابل مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها باید تمام محاسبات را به شکلی انجام داد که بتوانیم به مردم در این زمینه کمک کنیم و این محاسبات توجیه‌پذیر باشد. البته هرچند که صندوق بیمه همگانی در برابر حوادث از گام‌های خوبی در این زمینه بوده و می‌تواند به این بخش کمک کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید