حمایت صفر بیمه در پوشش هزینه مشاوره‌های ژنتیک

0

معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی چهارمحال و بختیاری در خصوص حمایت‌های بیمه‌ای برای انجام مشاوره‌های ژنتیک، گفت: متاسفانه شرکت‌های بیمه مشاوره‌های ژنتیک و همچنین مشاوره‌های روانشناسی را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهد و این مسئله هم مربوط به کل کشور است.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ مهشید سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دلایل بی‌رغبتی مردم نسبت به انجام مشاوره‌های ژنتیک، اظهار کرد: بسیاری تصور می‌کنند که مشاوره‌های ژنتیک تنها قبل از بارداری بوده، در حالیکه اصل و اساس مهم‌تر انجام مشاوره‌های ژنتیک پیش از ازدواج است.

وی افزود: اطلاع‌رسانی در خصوص اهمیت انجام مشاوره‌های ژنتیک توسط رسانه ملی و خبرگزاری‌ها کم بوده و باتوجه به تاکیدات فراوان، اهمیت این موضوع به‌درستی برای مردم بیان نمی‌شود، زیرا بسیاری از مردم فکر می‌کنند که انجام مشاوره‌های ژنتیک تنها برای ازدواج‌های فامیلی است، در صورتیکه خطر تولد فرزند معلول برای تمامی ازدواج‌ها وجود دارد، هر ازدواجی که صورت می‌گیرد، می‌طلبد که مشاوره ژنتیک آن ازدواج را تایید کند.

سلیمانی تاکید کرد: اهمیت مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج آن قدر مهم است که خود رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی باید مطالبه‌گری کنند، در زیرنویس تلویزیون، بیان چندین باره در اخبار و در سریال‌های تلویزیونی باید بازگو شود، اگر مردم بدانند که خطر تولد فرزند معلول برای خانواده و جامعه ضررهای روحی و اقتصادی فراوانی دارد، دیدگاه آنان در این موضوع تغییر پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: در مشاوره‌های ژنتیک اگر میزان سالم بودن فرزند حاصل از ازدواج، بالاتر از ۸۰ درصد باشد، مسئله‌ای وجود ندارد، اما اگر ریسک تولد فرزند با معلولیت، ۵۰ به ۵۰ باشد، اصلا چنین ازدواجی توصیه نمی‌شود و مشخص نیست که حتی فرزند اول نیز سالم متولد شود یا خیر؟.

معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه شش مرکز مشاوره ژنتیک در استان فعالیت دارند، اضافه کرد: از این تعداد یک مرکز دولتی و سه مرکز خصوصی در شهرکرد، فارسان و یک مرکز  نیز در شهرستان بروجن مسقر و آماده ارائه خدمات هستند.

سلیمانی با بیان اینکه برخی از مردم هزینه‌های بالا را دلیلی برای مراجعه نکردن به مراکز مشاوره ژنتیک، عنوان می‌کنند، افزود: هزینه مشاوره ژنتیک بالا نیست، در ابتدا یک مشاوره ژنتیک برای زوجین انجام می‌شود و اگر مشکلی وجود داشت، آن‌گاه دو طرف برای انجام آزمایش‌های ژنتیک به آزمایشگاه ارجاع داده خواهند شد.

معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی چهارمحال و بختیاری در خصوص حمایت‌های بیمه‌ای برای انجام مشاوره‌های ژنتیک، توضیح داد: متاسفانه بیمه مشاوره‌های ژنتیک و همچنین مشاوره‌های روانشناسی را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهد و این مسئله هم مربوط به کل کشور است، مسلما استقبال بیمه برای کمک به این موضوع در کاهش آمار تولد فرزندان معلول گام موثری خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از آن‌جا که مددجویان بهزیستی جزءو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند، انجام مشاوره‌های ژنتیک برای تمامی آنان رایگان است و برای افرادی که جزو دهک‌های پایین جامعه هستند، تخفیف لحاظ می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید